Czy zielona kawa jest dla Ciebie? Poznaj jej właściwości

Kawa mielona, kawa w ziarnach, kawa arabica – słyszymy o nich wszędzie, widzimy w sklepach. Kawa zielona, co to jest? Czy ma kolor zielony i czy tak samo pobudza jak tradycyjna kawa?

Zdjęcie dodane przez Maksim Goncharenok/pexels

Czym jest zielona kawa?

Kawa zielona to nic innego jak kawa nieprzetworzona, czyli niepalona. Podczas procesu ekstrakcji ziarna kawy są jedynie oczyszczone z łuski nasienne. Dzięki czemu są dużo bardziej sprężyste niż ziarna popularnej kawy palonej. 

Ziarna kawy zielonej są dużo twardsze od zwykłej. Z tego też powodu zaleca się zakup kawy zielonej zmielonej. 

Jaki skład posiada zielona kawa?

Kawa zielona w sowim składzie posiada aż 900 substancji aktywnych biologicznie. 

Skład zielonej kawy:

  • witaminy (z grupy B: B1, B2, B5, B9, B12; C),
  • minerały (wapń, potas, sód, żelazo, fosfor, cynk, miedź).
  • olejki eteryczne,
  • polifenole (m.in. kwas chlorogenowy),

Właściwości odżywcze w 100g produktu:

  • białko – 11%,
  • tłuszcze – 13%,
  • cukry – 8%,
  • błonnik – 24%,
  • węglowodany – 3,3 g
  • składniki mineralne – 7%.

Działania zielonej kawy

Kofeina znajdująca się w zielonej kawie działa na:

  • opóźnia zmęczenie zarówno fizyczne, jak i psychiczne,
  • wpływa na wzrost sprawności umysłowej,
  • stymuluje produkcję dopaminy – neuroprzekaźnika i „hormonu stresu”.
  • pobudza do działania, zwiększa motywację,

W swoim składzie kawa zielona posiada kwas chlorogenowy i stanowi on aż 86% wszystkich przeciwutleniaczy w niej obecnych. Dodatkowym atutem tej kawy jest fakt, że nie podrażnia żołądka. 

Dzięki zawartości kwasu chlorogenowego zmniejsza łaknienie na podjadanie między posiłkami. Redukuje również ilość glukozy w jelitach, a regularne picie naparu zmniejsza o ok. 7% ilość węglowodanów prostych (cukrów) wchłanianych przez organizm. Jest to jeden z polifenoli, który odpowiada za eliminacje chęci podjadania. 

Kwas chlorogenowy stymuluje ponadto układ immunologiczny – odpornościowy:

  • działa moczopędnie,
  • bierze udział w usuwaniu metali ciężkich z organizmu,
  • reguluje gospodarkę węglowodanową zarówno u osób zdrowych, jak i diabetyków,
  • pobudza produkcję przeciwciał klasy IgG odgrywających kluczową rolę w walce mikroorganizmami

Kto nie może pić zielonej kawy?

Sama zielona kawa nie jest smaczna, gdyż ma lekko kwaśny smak. Zaleca się doprawianie, np. cynamonem, kardamonem czy goździkami, aby można było wypić ją ze smakiem. 

Kawy zielone nie mogą pić:

  • Kobiety w ciąży,
  • Kobiety karmiące piersią,
  • Dzieci poniżej 16. roku życia,
  • Osoby chorujące na serce, cierpiące na nadciśnienie tętnicze.

Parzenie zielonej kawy

Do filiżanki sypiemy 2 łyżeczki zielonej kawy. Zalewamy gorącą wodą o temperaturze 85–90°C. Nie wrzącą. Parzymy 10 minut. Gotową kawę doprawiamy według uznania.

 

 



Źródło: niezalezna.pl

#zielona kawa #kto nie może pić zielonej kawy #jak parzyć zieloną kawę

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo