Wyprawka szkolna. Na co można składać reklamację, a co można zwrócić?

1 września za nami. Dzieci ruszyły do szkoły. Wyprawka szkolna skompletowana lub co u niektórych jest jeszcze w trakcie. Bo nie dojechało biurko, krzesło. Plecak jest uszkodzony. Jakie prawa mają konsumenci? Na co można składać reklamację, a co można zwracać?

Zdjęcie autorstwa Max Fischer z Pexels

Kompletowanie wyprawki szkolnej

Kompletowanie wyprawki szkolnej może być dla rodziców i opiekunów nie lada wyzwaniem. Długa lista rzeczy, które są potrzebne w szkole, ale i w domu często nie ma końca. Na co jednak szczególnie należy zwrócić uwagę?

Przede wszystkim nie kieruj się wyłącznie walorami estetycznymi czy ceną. Najważniejszą cechą jest zapewnienie dziecku wygody, bezpieczeństwa oraz zadbanie i jego kręgosłupem.

Podczas zakupów online czy też w sklepie stacjonarnym masz różne prawa. Jeśli produkt ma wadę – skorzystaj z prawa do reklamacji. Dotyczy to również towarów używanych np. podręczników zakupionych w księgarni, antykwariacie czy komisie.

Prawa konsumenta

Rodzice czy opiekunowie często płacą za swoją niewiedzę. Oto kilka punktów, które warto znać i z nich korzystać w razie potrzeby. 

  • reklamacja – krzesło, plecak, biurko, piórnik okazały się wadliwe to masz prawo do reklamacji w przeciągu dwóch lat od zakupu. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a gdy wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
  • reklamacja rzeczy używanych – rzeczy używane również można reklamować, jednak w tym przypadku sprzedawca może skrócić czas do jednego roku
  • reklamacja rzeczy z wyprzedaży – rzeczy zakupione na wyprzedaży również podlegają reklamacji. Wyjątkiem jest sytuacja, w której dana rzecz została przeceniona ze względu na konkretną wadę, o czym zostałeś poinformowany, np. w plecaku był uszkodzony suwak. Wtedy z tego powodu nie możesz złożyć reklamacji. Natomiast jeśli pojawi się inna wada np. odpruje się ramiączko – już tak.
  • cena – przed zakupem artykułów szkolnych czy podręczników należy porównać ceny w różnych miejscach, gdyż są zależne od sprzedawców. 
  • prawa w sklepie on-line - jeśli wyprawkę szkolną kupujesz przez internet, masz prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni. Nie musisz podawać powodu, wystarczy, że wyślesz stosowne oświadczenie. W ciągu kolejnych 14 dni musisz na własny koszt odesłać towar. Zwracany produkt nie powinien mieć śladów użytkowania, inaczej sprzedawca może potrącić koszty doprowadzenia rzeczy do stanu pierwotnego, czyli np. prania.
  • przemyślane zakupy – zakupy w sklepie stacjonarnym należy dobrze przemyśleć, bo zwrot niewadliwego towaru zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy i to on ustala jego warunki. Może wymagać oryginalnego opakowania, a pieniądze oddawać tylko na kartę podarunkową. Przed transakcją upewnij się, jakie zasady obowiązują w danym sklepie.

Reklamacja

Jak wyjaśnia UOKiK bez względu na to, czy kupujesz produkt w sklepie stacjonarnym, czy przez internet, masz prawo do reklamacji. 

Do reklamacji produktu potrzebny jest dokument zakupu, czyli paragon, faktura, wyciąg z karty płatniczej, e-mail, a nawet świadek. 

Reklamować można produkt:

  • wadliwy
  • który nie ma właściwości, które powinien mieć lub o których zapewniał sprzedawca 
  • nie nadaje się do celu, o którym informował sprzedawca lub produkt jest w stanie niepełnym (do produktu nie dołączono elementów, które miały być w wyposażeniu).

Reklamację składa się do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od daty zakupu na dowodzie zakupu.

W ramach reklamacji możesz domagać się:

  • wymiany produktu na nowy - w tym przypadku powinna się ona odbyć w rozsądnym terminie i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta
  • naprawy produktu
  • obniżenia ceny - w takiej sytuacji konsument powinien określić, jaką cenę może zaoferować za towar,
  • zwrotu zapłaconej ceny (odstąpienia od umowy) – z tego uprawnienia można skorzystać jedynie wtedy, gdy wada jest istotna. Ponadto sprzedawca może się na takie rozwiązanie nie zgodzić, ale wówczas jest zobowiązany zaproponować wymianę produktu lub jego naprawę.

Reklamację zawsze należy złożyć na piśmie z potwierdzeniem jej otrzymania przez sprzedawcę. Jest to bardzo ważne, gdyż, jeżeli sprzedawca nie odniesie się do reklamacji w terminie 14 dni, będzie to oznaczało, że uznał ją w całości i zaakceptował nie tylko wadliwość produktu, ale także żądanie konsumenta dotyczące sposobu rozwiązania tej sytuacji.

Gdzie należy szukać pomocy?

Istnieją również problemy przy reklamacji, gdzie ciężko udowodnić cokolwiek. W takich sytuacjach można szukać pomocy w konkretnych miejscach.

  • u organizacji konsumenckich, rzeczników konsumentów (dane adresowe znajdują się na stronie www.uokik.gov.pl
  • w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej 
  • w Konsumenckim Centrum E-porad, adres e-mailowy porady@dlakonsumentow.pl
  • dzwoniąc na infolinię konsumencką pod numer telefonu 801 440 220 lub 22 290 89 16

Pobierz pełną treść poradnika przygotowanego dla rodziców przez UOKiK

 

 

  Wyprawka_szkolna_-_poradnik.pdf



Źródło: niezalezna.pl, uokik.gov.pl

#prawa konsumenta #reklamacje #wyprawka szkolna

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo