Z OSTATNIEJ CHWILI

Müller: w przyszłym tygodniu projekt specjalnej taryfy na energię elektryczną dla samorządów, podmiotów wrażliwych, małych i średnich firm • • •

Ciekawostki turystyczne: Skansen Rzeki Pilicy

Skansen Rzeki Pilicy – utworzony w Tomaszowie Mazowieckim ma na celu prowadzenie edukacji historycznej i ekologicznej oraz zachowanie pamiątek z przeszłości. Skansen Rzeki Pilicy jest filią Miejskiego Centrum Kultury w Tomaszowie Mazowieckim.

Skansen - widok na poczekalnię kolejową Wolbórka
Michał Derela; creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0

Zaczątkiem skansenu jest zabytkowy młyn wodny przeniesiony z Kuźnicy Żerechowskiej. Ocalał w ten sposób od zniszczenia, gdyż znajdował się na terenie zalewowym budowanego zbiornika retencyjnego na dopływie Pilicy - Luciąży. Zachowały się tym samym cenne pamiątki z historii młynarstwa wodnego w regionie. W młynie można obejrzeć dwie maszyny do mielenia mąki i jedną do mielenia otrębów, a także wiele innych maszyn, będących osprzętem. Młyn wykorzystywany jest także jako miejsce ekspozycji. Znajdują się tam wystawy stałe, jak „Dzieje wiejskiej wagi” czy „Pamiątki po dawnej Brzustówce”. Bardzo ciekawe są też dokładne makiety młynów wodnych znajdujących się kiedyś w okolicy i mostów na Pilicy na Brzustówce. Wszystkie wykonał Jerzy Sosnowski. We młynie mieści się też wystawa militariów i odbywają się wystawy czasowe. W skansenie możemy zobaczyć też największą w Polsce kolekcję kamieni młyńskich.

W skansenie znajduje się też drewniany domek, przeniesiony ze Spały, a pełniący funkcję wygódki dla carów polujących w spalskiej puszczy, oraz wartownia, która znajdowała się początkowo przy jednej z bram wjazdowych do rezydencji prezydenckiej. Po wojnie budynek został przeniesiony do Tomaszowa Mazowieckiego, gdzie służył jako stróżówka przy bramie wjazdowej do zakładowego osiedla nazywanego Michałówek. Staraniem Skansenu Rzeki Pilicy budynek został przeniesiony 30 grudnia 2008, a w 2010 odrestaurowany.

W skansenie tworzony jest dział wojskowy, posiadający m.in. dźwig wojskowy i działa artyleryjskie konstrukcji radzieckiej.

Najcenniejszym eksponatem jest ciągnik artyleryjski Sd.Kfz.8, w prototypowej wersji, opancerzonej płytami 12 mm. Choć nie podjęto produkcji seryjnej, wykonane egzemplarze wykorzystano pod koniec wojny na froncie wschodnim. Ciągnik należał do oddziałów Luftwaffe (posiada oryginalną tablicę rejestracyjną WL 323863, potwierdzającą oznaczająca przydział do sił powietrznych) i zatonął w Pilicy w 1945. Podczas nieudanej próby wydobycia w 1957 wysadzono w powietrze górną część pojazdu. Wrak został wydobyty w 1999 rekonstrukcja trwała do 2003. Dwa lata później pojazd, wyposażony w zastępczy silnik z KrAZa, został uruchomiony. Posiada oryginalną skrzynię biegów i elementy układu napędowego oraz całkowicie zachowany, autentyczny układ gąsienicowy. Jest to prawdopodobnie jedyny zachowany na świecie egzemplarz pojazdu tej wersji.

Dane techniczne - wymiary: długość: 7500 mm, szerokość: 2450 mm, wysokość: 2500 mm, grubość pancerza: 12 mm, masa pojazdu: 18 000 kg, prędkość maksymalna na drodze: 45 km/h, uzbrojenie: 2 x rkm kal. 7,92: MG 34 i MG 42.

 

 

 



Źródło: niezalezna.pl

#Skansen Rzeki Pilicy

ps
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo