Nowy rok szkolny. Jak zacząć wzmacniać odporność dziecka?

Z nami początek roku szkolnego, a to oznacza również początek chorób u dzieci i dorosłych. Silny układ odpornościowy powinien poradzić sobie z każdą najmniejszą infekcją, chronić przed pasożytami oraz usuwać komórki nowotworowe z organizmu. Co ma wpływ na naszą odporność?

Zdjęcie dodane przez Robert Bogdan/pexels

Czym jest układ odpornościowy?

O tym jaki mamy układ immunologiczny decydują różne czynniki m.in.:

  • geny odziedziczone po rodzicach
  • stan ogólny naszego organizmu
  • z jakimi bakteriami, wirusami i alergenami mieliśmy kontakt przez całe życie

Układ odpornościowy składa się z naczyń i węzłów limfatycznych oraz wielu krążących we krwi komórek, składają się na nie:

  • monocyty, 
  • limfocyty 
  • makrofagi


Wszystkie wymienione wyżej komórki różnią się swoimi funkcjami. Część z nich odpowiada za produkcję przeciwciał, które mają za zadanie niszczyć wrogie komórki i unieczynniać alergeny, z kolei inne pochłaniają i zabijają bakterie oraz wirusy

Po każdym kontakcie z infekcją powstają nowe przeciwciała, aż infekcja zostanie przez nie pokonana. W czasie ponownej tej samej infekcji nasz układ odpornościowy poradzi sobie z nią szybciej, gdyż posiada zdolność uczenia się i zapamiętywania wrogich patogenów.

W momencie, gdy odpowiednio zadbamy o układ odpornościowy i regularne będziemy dostarczać do organizmu wszystkich witamin, minerałów i innych substancji odżywczych tym samym go wzmocnimy.

Co wpływa na osłabienie odporności?

Największym problemem spadku odporności jest źle zbilansowana dieta, która prowadzi do większej podatności na infekcje.

Ruch to zdrowie, jednak zbyt duże forsowanie organizmu i ciężkie treningi, a przede wszystkim przemęczenie daje otwartą drogę wirusom i bakteriom. Odpowiedni poziom wysiłku wykonywanego na świeżym powietrzu zwiększa dotlenienie i ukrwienie tkanek, a tym samym dotarcie komórkom odpornościowym do całego ciała.

Odporność zawsze pogarsza się wraz z niewyspaniem oraz silnym stresem, gdzie spada produkcja komórek odpornościowych. 
Na komórki odpornościowe mają wpływ witaminy A, C i E oraz inne składniki, których poziom spada lub wzrasta zapotrzebowanie przy używkach tj.: alkohol, papierosy, a nawet kawa. 

Jak można wzmocnić odporność?

Przyprawy

Dobrze jest wprowadzić do jadłospisu w okresie jesienno-zimowym większą ilość aromatycznych przypraw, które mają działanie antyseptyczne. Mogą to być m.in.:

  • Czosnek - w olejkach eterycznych znajdują się związki siarki nadające mu ostry zapach oraz allicynę substancję, która działa podobnie do antybiotyków, niszcząc kolonie bakterii.
  • cebula,
  • imbir,
  • cynamon

Miód i propolis

W naturalnym podniesieniu odporności naszemu organizmowi pomorze miód oraz propolis. Produkty od pszczele są bogate w różnorodne substancje, które pozytywnie wpływają na działanie układu odpornościowego.

Ważne: Nie podgrzewamy miodu do temperatury wyższej niż 50°C. W tak wysokiej temperaturze rozkładają się enzymy i inne składniki lotne, decydujące o jego prozdrowotnych właściwościach. 

Aloes

Aloes jest rośliną, która zwiększa odporność, gdyż w swoim składzie zawiera polisacharydy, minerały, glikoproteiny, wolne aminokwasy i enzymy. 
Polisacharydy pobudzają makrofagi broniące organizm przed infekcją oraz stymulują limfocyty B do produkcji przeciwciał. Sok z aloesu zwiększa zdolność rozpoznawania antygenu (cząsteczka wykrywana przez przeciwciała) oraz posiada działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Do wyboru mamy zwykły sok lub wodne ekstrakty.
Dzieciom może być podawany w formie syropu wzbogaconego o witaminę C. 

Soki z aronii, dzikiej róży i malin

Sok z aronii, dzikiej róży i malin otrzymany naturalnie są źródłem dużej ilości witaminy C, antocyjanów i polifenoli, które mają silny potencjał antyoksydacyjny oraz działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe.

Czarny bez

Dobroczynny wpływ czarnego bzu:

  • skrócenie czasu trwania choroby (aż o 3-4 dni)
  • działanie przeciwgorączkowe i napotne
  • zahamowanie infekcji wirusowej

Jeżówka

Jeżeli mamy problem z nawracającymi infekcjami układu oddechowego pomorze nam jeżówka. 

Działanie:

  • zwiększa ilość leukocytów, a także hamuje aktywność hialuronidazy, dzięki czemu zmniejsza penetrowanie tkanek przez patogenne drobnoustroje
  • pobudza proces fagocytozy dokonywany przez makrofagi i granulocyty
  • wpływa na poprawienie wydolności oddechowej, z tego też powodu warto ją stosować w przeziębieniu, któremu towarzyszy kaszel
  • hamuje wydzielanie histaminy, leukotrienów i prostaglandyn, przez co tłumi procesy zapalne
  • zwiększa liczbę i aktywność limfocytów oraz wydzielanie interferonu.


Uwaga: Jeżówkę należy przyjmować przez około 10 dni, po czym wymagana jest przerwa, aby nie stymulować zbyt intensywnie układem odpornościowym. Nie zaleca się jej u dzieci poniżej czwartego roku życia.

Tran i witamina D

Nienasycone kwasy tłuszczowe służą jako budulec substancji przeciwzapalnych, a badania pokazują, że DHA zmniejsza ilość infekcji górnych dróg oddechowych nawet do 60%. 

 

 



Źródło: niezalezna.pl

#Sok z aloesu #odpornośc #Sok z aronii #działanie przeciwbakteryjne #infekcji górnych dróg oddechowych

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo