Jeżyny - polskie super owoce

Latem lasy obfitują w jeżyny. Warto zbierać te słodko-kwaśne owoce, ponieważ pełne są związków bioaktywnych. Jeżyna posiada wiele prozdrowotnych właściwości. Dzięki zwartości silnych antyoksydantów stanowią jeden z głównych elementów diety antynowotworowej. Jeżyny są także bogatym źródłem błonnika oraz wielu witamin i składników mineralnych. Jedząc jeżyny wzmocnimy organizm, poprawimy wygląd skóry i pomożemy sobie przy różnego rodzaju dolegliwościach ze strony układu pokarmowego oraz sercowo-naczyniowego. Sprawdź, jakie jeszcze właściwości zdrowotne mają jeżyny.

zdjęcie ilustracyjne / pexels.com/@Ir Solyanaya

Symbol zdrowia – poznaj właściwości jeżyn

Co dobrego kryje się w jeżynach? Właśnie ta barwa, przez którą jeżyny zyskały swoją sławę, odpowiada za ich nietypowe właściwości. To dzięki barwnikowi (antocyjanina) jeżyny stanowią jedno z najintensywniejszych źródeł antyoksydantów.

Jeżyny oferują wiele korzyści odżywczych i zdrowotnych. Są bogatym źródłem witamin (takich jak C i K), składników mineralnych (mangan) oraz błonnika

Konsumenci doceniają ich smak i aromat oraz szerokie zastosowanie kulinarne. Najwięcej jednak korzyści zdrowotnych wynikających ze spożycia tych pysznych, sezonowych owoców wynika z obecności związków aktywnych, takich jak przeciwutleniacze. Jeżyny są również wszechstronne i łatwe je wkomponować do diety.

Popularne odmiany jeżyn

W uprawach towarowych i amatorskich jest nieco łatwiej z określeniem poszczególnych odmian jeżyn. Do rodzimych odmian należą:

  • jeżyny Orkan,
  • jeżyny Gazda,
  • jeżyny Loch Tay,
  • jeżyny Navaho i Loch Ness.

Dlaczego warto jeść jeżyny?

Jeżyny - wartości odżywcze, kalorie (w 100 g)

  • Wartość energetyczna - 43 kcal
  • Białko ogółem - 1.39 g
  • Tłuszcz - 0.49 g
  • Węglowodany - 9.61 g
  • Błonnik - 5.3 g

Witaminy

  • Witamina C – 21 mg
  • Tiamina – 0.020 mg
  • Ryboflawina – 0.026 mg
  • Niacyna - 0.646 mg
  • Witamina B6  - 0.030 mg
  • Kwas foliowy -  25 ug
  • Witamina A – 11 ug
  • Witamina E – 1.17 ug
  • Witamina K - 19.8 ug

Minerały

  • Wapń – 29 mg
  • Żelazo - 0.62 mg 
  • Magnez - 20 mg
  • Fosfor - 22 mg 
  • Potas - 162 mg
  • Sód – 1 mg 
  • Cynk - 0.53 mg

Źródło danych: USDA National Nutrient Database for Standard Reference

Jeżyny łagodzą objawy PMS i menopauzy

Zawarte w jeżynach fitoestrogeny to naturalnie występujące estrogeny roślinne, które działają w organizmie ludzkim podobnie jak żeńskie hormony. Dzięki temu mogą łagodzić objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz menopauzy, w tym najbardziej dokuczliwe uderzenia gorąca.

Jeżyny – naturalny lek chroniący przed nowotworem

Dzięki dużej zawartości polifenoli, czyli naturalnie występujących antyoksydantów, spożywanie świeżych owoców jeżyny wykazuje bardzo pozytywny wpływ na hamowanie rozwoju wolnych rodników w organizmie. Przyspieszają one proces starzenia się komórek, przyczyniają się także do uszkodzenia naczyń krwionośnych, jak również powoduje wzrost poziomu szkodliwego cholesterolu we krwi. Konsekwencjami zbyt dużego natężenia wolnych rodników, które nasila palenie papierosów czy picie alkoholu, mogą być: zły stan skóry, miażdżyca, choroba Alzheimera, udar mózgu, a także choroba nowotworowa.

Jeżyny regulują poziom cukru we krwi

Jeżyny należą do produktów o niskim indeksie glikemicznym (IG jeżyn = 25), dlatego mogą być spożywane przez diabetyków. Tym bardziej że zawierają sporą ilość błonnika, który spowalnia wchłanianie węglowodanów w przewodzie pokarmowym, dzięki czemu pomaga w utrzymaniu stałego poziomu cukru we krwi.

Jeżyny na odchudzanie

Jeżyny, dzięki niskiej kaloryczności (43 kcal w 100 g), są doskonałym składnikiem diety odchudzającej. Ponadto są bogatym źródłem pektyn - rozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który pod wpływem wody zwiększa swoją objętość i na długi czas wypełnia żołądek, dając na długo uczucie sytości.

Jeżyny na dobrą pamięć

Według przeglądu badań spożywanie owoców leśnych, takich jak jeżyny, może poprawić zdrowie mózgu i zapobiec utracie pamięci spowodowanej starzeniem się. Dzieje się to na kilka sposobów. Jeżyny zawierają wysoki poziom przeciwutleniaczy, związków, które chronią komórki przed wolnymi rodnikami. Owoce jagodowe zmieniają też sposób, w jaki komunikują się neurony w mózgu. Te zmiany w sygnalizacji mogą zapobiegać stanom zapalnym w mózgu, które przyczyniają się do uszkodzenia neuronów i poprawiają zarówno kontrolę motoryczną, jak i funkcje poznawcze

Jeżyny dla zdrowych zębów

Możesz śmiało dodać jeżyny do swojego codziennego schematu dentystycznego. Właściwości antybakteryjne ekstraktu z jeżyny mogą pomóc w zapobieganiu lub wspomaganiu leczenia chorób dziąseł.

Wyniki badań pokazują, że ekstrakt był w stanie znacznie zmniejszyć aktywność o 40 proc. dwóch bakterii:  Porphyromonas gingivalis i Fusobacterium nucleatum. Stwierdzono również, że ekstrakt z jeżyny pomaga hamować wzrost Streptococcus mutans, głównej bakterii występującej w próchnicy zębów, o około 30%. 

Sok z jeżyn - remedium na zmiany skórne

W medycynie naturalnej świeży sok z jeżyn wykorzystuje się zewnętrznie do leczenia chorób i dolegliwości skóry. Przygotowane z niego okłady pomagają uporać się z wypryskami, trądzikiem i liszajami. Sok taki ma właściwości silnie nawilżające i pomaga chronić tkanki naskórka przed szkodliwym wpływem promieni słonecznych.

Zastosowanie w kuchni

Korzystanie z tych pysznych owoców jest nie tylko korzystne dla zdrowa ale także niezwykle łatwe. Są doskonałe w formie świeżej, jako dodatek do koktajlu, jogurtu czy płatków śniadaniowych. Osoby ceniące domowe przetwory, mogą przygotować z nich pyszne soki, syropy, dżemy czy chutneye do mięs. We wszechobecnym trendzie diety roślinnej dobrze jest pamiętać o regularnym włączaniu do jadłospisu tych pysznych, polskich superowoców.

 



Źródło: dietetycy.org.pl, niezalezna.pl

 

Natalia Wasilewska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo