Kąpiele leśne, czyli jak wyciszyć organizm i czuć się lepiej

Shinrin-yoku, czyli kąpiele leśne, cieszą się coraz większą popularnością również w Polsce. Moda na kąpiele leśne przybyła do nas z Dalekiego Wschodu, a dokładnie z Japonii. Tam, już od pół wieku z powodzeniem stosowana jest jako forma relaksu. Istnieje wiele badań naukowych, które wykazały, że leśne spacery połączone z prawidłowym oddychaniem, mają zbawienny wpływ na nasz organizm. Czym jest popularna w Japonii filozofia shinrin-yoku? Jaki ma wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie? 

zdjęcie ilustracyjne / pexels.com/@Tobi

Czym są kąpiele leśne i jak wpływają na nasze zdrowie? 

Wszyscy wiemy, jak dobrze czujemy się na łonie natury. Dźwięki lasu, zapach drzew, promienie słońca, świeże, czyste powietrze - wszystko to sprawia, że czujemy się od lepiej. Kąpiele leśne to nic innego, jak zanurzenie się w lesie, a właściwie obcowanie z naturą. Okazało się, że nie tylko pozytywnie wpływają one na nasze samopoczucie, ale mogą także skutecznie wspierać nasz układ immunologiczny.

Shinrin-yoku narodziło się w Japonii i oznacza dosłownie leśną kąpiel. Ta prozdrowotna praktyka kontaktu z naturą zyskała popularność w latach 80. ubiegłego wieku, jako część ogólnokrajowego programu poprawy stanu zdrowia Japończyków. Jego celem było złagodzenie skutków stresu doświadczanego w pracy i życiu.

Obecnie shinrin-yoku jest popularne na całym świecie. Polega na wolnych, relaksacyjnych spacerach wśród drzew i odbiorze naturalnego otoczenia wszystkimi zmysłami. Dzięki kąpielom leśnym można być zdrowszym, spokojniejszym i szczęśliwszym. Przebywanie na łonie natury pomaga też rozwinąć i wyostrzyć nasze zmysły.

Jakie korzyści daje leśna kąpiel?

Dzięki wielu badań naukowych wiemy, co dzieje się w organizmie podczas przebywania w lesie, parku czy ogrodzie. Obniża się poziom hormonów stresu (kortyzol i adrenalina), zwalnia tętno, spada ciśnienie. Poza tym zwiększa się zmienność rytmu zatokowego (jest to najważniejszy biomarker stresu), a im większa, tym lepiej – oznacza to większe odprężenie. Wszystkie te wskaźniki mówią o obniżeniu poziomu stresu.

Las stanowi nieocenioną pomoc w walce z obniżonym nastrojem. Redukuje niepokój, gniew, zmęczenie, przygnębienie i znużenie, dodaje energii. Ponadto las poprawia stan osób z depresją, a wszystkim korzystającym z tej terapii polepsza pamięć i koncentrację. Pomaga w zaburzeniach snu, zarówno tych związanych z trudnościami w zasypianiu, bezsennością, jak i snem przerywanym i przedwczesnym budzeniem się.

Spacery po lesie mogą poprawiać odporność. Jeden dzień spędzony na kontakcie z przyrodą powoduje wzrost ilości komórek NK (ang. natural killers, komórki układu odpornościowego wykrywające i niszczące komórki nowotworowe czy zaatakowane przez wirus). 

Ponadto kontakt z lasem przyspiesza powrót do zdrowia po operacjach i relaksuje wzrok wymęczony komputerem czy smartfonem.

Skorzystaj z dobrodziejstwa kąpieli leśnych jeśli:

  • Czujesz niepokój, przygnębienie, rozdrażnienie, lęk.
  • Chorujesz na depresję.
  • Masz zaburzenia snu.
  • Jesteś zestresowany/a.
  • Chcesz wzmocnić odporność organizmu.
  • Potrzebujesz relaksu.
  • Masz problemy z nadciśnieniem.
  • Chcesz poprawić swoją koncentrację i pamięć.

Jak kąpać się w lesie?

Kąpiele leśne z założenia mają nas relaksować i wyciszać. Żeby jednak kąpiel miała dla nas zbawienny wpływ, powinniśmy pamiętać o kilku ważnych zasadach. 

Przy wyborze trasy trzeba koniecznie wziąć pod uwagę nasze możliwości kondycyjne. 
Droga powinna być oddalona od źródeł hałasu, również tych w telefonie, dlatego warto go wyciszyć. 
Najlepiej, żeby spacer trwał minimum pół godziny.
Do plecaka dobrze spakować wodę lub herbatę i drobną przekąskę.
Chodźmy po lesie bez celu i powoli. 
Nie śpieszmy się. 
Kąpiele leśne można praktykować wszędzie tam, gdzie rosną drzewa.  

Jak często stosować leśną terapię

Ideałem jest pół godziny dziennie. Ale dla przeciętnego, zapracowanego mieszkańca dużego miasta może to być trudne. Zaplanuj więc weekendowy wypad do lasu i korzystaj przynajmniej przez godzinę z terapii naturą. Tak naprawdę zalecenia do leśnych kąpieli w dużej mierze odpowiadają zaleceniom związanym z codzienną dawką ruchu.

 

 


Źródło: po

Natalia Wasilewska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo