Ocet jabłkowy – jaką ma skuteczność i jak wpływa na nasz organizm?

Ocet jabłkowy w ostatnim czasie przybrał na popularności. Coraz chętniej sięgają po niego osoby chcące prowadzić zdrowy tryb życia, poprawić wyniki badań krwi, a nawet zrzucić zbędne kilogramy. Ocet jabłkowy jest zaliczany do żywności funkcjonalnej i korzystnie wpływającej na zdrowie.

Zdjęcie dodane przez MART PRODUCTION/pexels

Czym jest ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy powstaje z naturalnej fermentacji octowej jabłek, w której udział biorą bakterie należące do rodziny Acetobacter. 

Do rozpoczęcia procesu fermentacji jest potrzebne pożywienie dla bakterii i drożdży w postaci rozdrobnionych owoców. Owoce zalewa się wodą i pozostawia na kilka do kilkunastu tygodni w zbiornikach ze stałym dostępem tlenu. 

Na pierwszy etap składa się krótka fermentacja alkoholowa drożdży, które przekształcają węglowodany w alkohol. W kolejnym etapie dzięki bakteriom fermentacji octowej alkohol fermentuje do postaci kwasu octowego. Na samym końcu powstaje ocet jabłkowy, który ma żółtą barwę i jest naturalnie mętny. Posiada on kwaśny smak i zapach jabłek. 

W samym occie znajduje się wiele składników korzystnie wpływających na zdrowie:

  • witaminy
  • składniki mineralne,  
  • enzymy,  
  • polifenole,
  • aminokwasy,  
  • pektyny,  
  • flawonoidy,  
  • kwasy organiczne,  
  • związki fenolowe

Jakie właściwości zdrowotne posiada ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy jest ceniony przez wiele osób ze względu na jego wpływ na zdrowie, sylwetkę i wygląd. Posiada działanie przeciwutleniające i chroni przed szkodliwymi działaniami wolnych rodników tlenowych, opóźnia procesy starzenia się oraz wykazuje działanie bakteriobójcze i przeciwgrzybicze. Główną zaletą spożywania octu jabłkowego jest obniżenie poziomu cholesterolu i hiperglikemii (podwyższonego stężenia glukozy we krwi). 

  • pektyny – jako błonnik rozpuszczalny ogranicza wchłanianie cholesterolu do krwiobiegu. Pektyny regulują ciśnienie krwi, poziom glukozy we krwi, wspomagają oczyszczanie organizmu z metali ciężkich i zapobiegają zaparciom. Wydłużając uczucie sytości po posiłku, wspomagają odchudzanie.
  • kwas octowy – to główny składnik octu jabłkowego o działaniu antybakteryjnym i antyseptycznym. Zmniejsza poziom cukru we krwi, obniża ciśnienie krwi i poziom złego cholesterolu.
  • beta-karoten – czyli prowitamina A. Wspiera prawidłowe funkcjonowanie wzroku, wzmacnia odporność, jest silnym antyoksydantem – chroni organizm przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego. 
  • potas – odpowiada za prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową i kwasowo-zasadową. 
  • kwas jabłkowy – wykazuje działanie antybakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwzapalne. 

Jak kupować ocet jabłkowy?

Jakość produktu ma ogromny wpływ na zdrowie i jego zmianę lub poprawę. Największy potencjał ma ocet wytwarzany naturalnie, w długim procesie fermentacji bez przyspieszania. 

Ocet wykonany naturalnie po zabutelkowaniu, nie poddany pasteryzacji, również w dalszym ciągu pracuje. Znajduje się w nim wiele składników odżywczych, dlatego nie należy poddawać go filtrowaniu. 
Podczas zakupu octu należy wybierać produkt niepasteryzowany, gdyż podgrzanie go do wysokiej temperatury zabija wszystkie mikroorganizmy, które mogłyby się rozwijać nawet po zamknięciu butelki, a później wywierać korzystny wpływ na zdrowie.

Dojrzały ocet jabłkowy jest mętny, zawiera żywe kolonie bakteryjne oraz żywe drożdże i zachowuje cały czas wysoką aktywność mikrobiologiczną. 

Ocet jabłkowy musi być produktem:

  • naturalnej fermentacji
  • niepasteryzowany
  • niefiltrowany
  • naturalnie mętny
  • zrobiony z całych jabłek, a nie z soku, cydru czy obierków
  • wolny od konserwantów, barwników i ulepszaczy

Wpływ octu jabłkowego na cholesterol i cukier we krwi

Ocet jabłkowy ma wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi, zwłaszcza złego cholesterolu frakcji LDL. 

Ocet jabłkowy posiada również pozytywny wpływ na gospodarkę glukozowo-insulinową organizmu.
Picie octu obniża glukozę we krwi na czczo i HbA1C (hemoglobiny glikowanej).

Podwyższone stężenie glukozy we krwi inaczej hiperglikemia daje objawy:

  • duże zmęczenie, 
  • osłabienie
  • senność, 
  • wzrost pragnienia 
  • uczucie suchości w jamie ustnej
  • wielomocz 
  • spadek masy ciała

Osoby cierpiące na podwyższony poziom glukozy we krwi mają częstsze skłonności do infekcji układu moczowego i płciowego. 

Jak spożywać ocet jabłkowy?

Ocet jabłkowy najlepiej jest spożywać doustnie jako dressing do sałatki lub rozcieńczony z wodą. Ocet spożywamy codziennie, 1-2 łyżki stołowe octu jabłkowego (15-30 ml) rozcieńczone w szklance wody. Najlepiej sprawdza się woda gazowana. Napój pijemy rano na czczo i przed posiłkiem, który będzie zawierał najwięcej węglowodanów. 

Uwaga: Ocet jabłkowy nie jest zalecany do spożywania osobom z refluksem żołądkowo-przełykowym i wrzodami żołądka.

 

 



Źródło: niezalezna.pl

#infekcji układu moczowego #ocet jabłkowy #picie octu jabłkowego

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo