Właściwości arbuza. To nie tylko woda!

„Arbuz jest bezwartościowy”, „arbuz to sama woda” - tego pokroju sformułowania nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Właściwości arbuza jest wiele, jak choćby zawartość szeregu witamin. O wartościach odżywczych, jego uprawie i pomysłach na wykorzystanie opowiemy w poniższym artykule.

zdjęcie ilustracyjne/ pixabay.com/@stevepb

Jak rośnie arbuz? To nic innego jak owoc winorośli. Czerwony miąższ okala twarda, zielona skorupa. Wewnątrz zaś mieści się same dobro. A gdzie rośnie arbuz? W uprawie przodują Chiny, Turcja, Iran, ale też Ameryka – Brazylia oraz Stany Zjednoczone. W zależności od położenia geograficznego, arbuzy dojrzewają od kwietnia aż do listopada.

Tutaj pierwsza uwaga - skóra jest niejadalna. A przynajmniej lepiej ograniczać jej spożycie. To z uwagi na ryzyko wystąpienia w niej niepożądanych zanieczyszczeń, jak na przykład pozostałości pestycydów na zewnętrznej skórce nieorganicznego arbuza. Z drugiej zaś strony w wielu krajach marynowana skórka arbuza ma bogatą tradycję kulinarną. Jeśli chcesz spróbować, postaw na arbuz certyfikowanego ekologicznie.

Ciekawostka: ile waży arbuz? Waga arbuza – średniej wielkości – oscyluje w granicach 2 kilogramów. Teraz śmiało możesz testować znajomych pytaniem: „ile wazy arbuz?”.

Arbuz – właściwości odżywcze

Arbuz to woda? Jest w tym kropla prawdy. Owoc ten składa się w dużej mierze z wody (92 proc.), jednak posiada znacznie więcej. Na ok. 150 g arbuza przypada 46 kalorii. To więc owoc niskokaloryczny, spokojnie nadający się do spożycia wśród osób pozostających na diecie.

Arbuz - właściwości odżywcze to węglowodany, błonnik, wapń, magnez, potas, witamina C oraz fosfor. We właściwości arbuza wchodzi również witamina A, foliany, cholina, beta-karoten, luteina, likopen oraz witaminy z grupy B, takie jak tiamina, niacyna i ryboflawina. Ponadto, arbuz składa się z takich minerałów jak cynk, mangan, selen , fluor oraz wielu przeciwutleniaczy.

Właściwości arbuza

Owoc świetnie nawadnia. To ważne, bo solidne nawodnienie – tym bardziej w letnie, upalne dni – wspomaga krążenie, zdrowie skóry i trawienie. Reguluje też temperaturę ciała, funkcjonowanie narządów i stawów, metabolizm czy apetyt.

Badania pokazały też, że spożycie kawałka arbuza codziennie powstrzymuje gromadzenie się złego cholesterolu – co w prostej linii zmniejsza ryzyko chorób serca. Jak arbuz wpływa na skórę? I tu są dobre wiadomości. Arbuz zawiera w sobie masę przeciwutleniaczy, pomagających zredukować wolne rodniki. Innymi słowy – jesteśmy w stanie spowalniać proces starzenia.

Ciekawostka #2: Arbuz – przez posiadany likopen – to świetny bloker astmy, także u dzieci. Owoc pozwala również osobom z astmą na prawidłowe oddychanie, bez konieczności wykonywania każdego oddechu w panice. Spożywanie arbuza zapobiega też cukrzycy. Suplement L-argininy, który ma arbuz, ma kluczowe znaczenie dla regulacji metabolizmu glukozy i insuliny przez organizm. Ostatnia nieoczywista właściwość – działanie moczopędne.

Krojenie arbuza

No to do dzieła! Ale… jak pokroić arbuza? Dostępnych jest cała masa sposobów. Miąższ można podać w formie plastrów, kostki bądź zgarniać w kulkach za pomocą gałki do lodów. 

Arbuz w kostkach świetnie sprawdzi się w owocowej sałatce, w połączeniu ze świeżą miętą, kokosowych wiórków czy startego imbiru.

Arbuz świetnie nawadnia. Zależność jest taka – im goręcej na zewnątrz, tym lepiej smakuje smoothie z arbuza. Można przygotować z niego lemoniadę. Przepis prosty, a odczucia smakowe – bezbłędne!

Do tego potrzebne będą arbuz, sok z cytryny, cukier i woda. Proporcje? Kombinuj, i tak wyjdzie przepysznie!

 



Źródło: żywienie.medonet.pl, niezalezna.pl

 

Natalia Wasilewska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo