Dieta wegańska w ciąży to niezbyt dobry pomysł. Sprawdź, dlaczego

Niezwykle modna w ostatnim czasie dieta wegańska może być niebezpieczna? Dietetycy ostrzegają, że stosowanie w czasie ciąży diety wegetariańskiej, a w szczególności wegańskiej może prowadzić do niepotrzebnych komplikacji. Jeśli przyszłe mamy mimo wszystko zamierzają pozostać przy tego typu dietach, niezbędna jest wówczas odpowiednia suplementacja.

Zdjęcie autorstwa Pixabay z Pexels

W okresie ciąży najważniejsza jest urozmaicona i zbilansowana dieta. 

Zalecenia żywieniowe dla kobiet w ciąży są mało skomplikowane, jeśli w okresie przed ciążą kobieta odżywiała się prawidłowo, tzn. spożywała 4-5 posiłków dziennie, jadła chude mięso, nabiał, warzywa i owoce oraz ryby, a także nie nadużywała alkoholu, kawy i herbaty, to w czasie trwania ciąży nie musi zmieniać sposobu żywienia.
- wyjaśnia dr inż. Małgorzata Więch z Zakładu Żywienia Instytut Matki i Dziecka w Warszawie.

Pytana, czy w czasie ciąży dopuszczana jest dieta wegetariańska specjalistka podkreśla, że „w okresie ciąży wegetariańska, czy tym bardziej wegańska dieta nie jest obecnie polecana”. Jeśli jednak kobieta oczekująca dziecka zdecyduje się na takie odżywiania, to musi być ono uzupełniane odpowiednią suplementacją, skomponowaną w zależności od rodzaju tej diety.

Aby zaspokoić zwiększone zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze w I, II i III trymestrze ciąży, „każda kobieta powinna zwiększyć spożycie nabiału, produktów zbożowych i pełnego ziarna oraz mięsa, drobiu i ryb”. Dodała, że wegetarianki, weganki, a także kobiety stosujące dietę makrobiotyczną lub pozostające w czasie ciąży na innych dietach – wymagają porad żywieniowych. Pod tym względem powinny być prowadzone indywidualnie.

Podstawą odżywiania jest białko, które powinno być źródłem 10-15 proc. dziennego zapotrzebowania na energię. Przy czym ważne jest, żeby dwie trzecia białka było pochodzenia zwierzęcego, a tylko jedna trzecia – roślinnego.

W ciąży nie należy unikać tłuszczów. Zdecydowanie powinny jednak przeważać nienasycone kwasy tłuszczowe, czyli te pochodzenia roślinnego. Tylko 10 proc. z nich mogą stanowić nasycone kwasy tłuszczowe, czyli pochodzenia zwierzęcego.
- wyjaśnia specjalistka.

Dlaczego suplementacja w czasie ciąży jest tak ważna?

Jeśli chodzi o suplementację, to w pewnym zakresie jest ona konieczna również u kobiet oczekujących dziecka przestrzegających urozmaiconej i zbilansowanej diety. Chodzi przede wszystkim o większe spożycie kwasu foliowego, niezbędnego do prawidłowego rozwoju dziecka już w pierwszych dni ciąży. Z tego powodu w przypadku planowanej ciąży zaleca się spożywanie tego kwasu jeszcze przed zajściem w ciążę.

Nawet najlepiej skomponowana dieta nie zapewni odpowiednio wysokiego dostarczania organizmowi kwasu foliowego

W Polsce średnie spożycie tego kwasu z dietą sięga 150-200 mikrogramów dziennie, tymczasem w ciąży zapotrzebowanie na niego sięga 600 mikrogramów.
- przekonuje dr Małgorzata Więch. 

Niedobór kwasu foliowego zwiększa ryzyko powstawania wad ośrodkowego układu nerwowego płodu i odklejenia się łożyska. Może też skutkować niższą masą urodzeniową dziecka.

Jeśli chodzi o suplementację diety, to rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników dotyczą pięciu składników; poza kwasem foliowym dotyczą żelaza, jodu, kwasu DHA oraz witaminy D. Uznaje się je za podstawowe w suplementacji kobiet ciężarnych w określonych przypadkach. Inne mikroelementy, witaminy i substancje czynne nie są rekomendowane w suplementacji w przypadku kobiet zdrowych, jeśli nie ma do tego określonych wskazań medycznych. Szczegółowo informuje o tym na swojej stronie Polskie Towarzystwo Ginekologów i Położników.

Zgodnie ze stanowiskiem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z 2016 r. oraz większości towarzystw naukowych rutynowe stosowanie preparatów witaminowych u wszystkich kobiet ciężarnych nie jest zalecane, a podstawowe źródło mikroelementów i witamin w ciąży powinna stanowić dobrze zbilansowana dieta.
- wskazała specjalistka.

Czego unikać w czasie ciąży?

W czasie ciąży nie należy „jeść za dwoje, a jedynie dla dwojga”. Należy zatem spożywać więcej pokarmów, ale nie przesadnie. U kobiet w wieku 19-40 lat o masie ciała 50-60 kg dzienne zapotrzebowanie na energię przed zajściem w ciąże wynosi 2200 kalorii. Po zajściu w ciążę w pierwszym trymestrze zwiększa się ono do 2285 kalorii, w drugim – do 2485, a w trzecim – do 2675.

Masa ciała kobiety systematycznie się zwiększa wraz z rozwojem ciąży. W pierwszej połowie ciąży optymalny przyrost masy ciała to 4,5 kg w okresie 20 tygodni. W drugiej połowie ciąży ten przyrost jest większy – wynosi on pół kilograma na każdy następny tydzień. W sumie w czasie całej ciąży kobieta może przytyć od 10 do 15 kg.

 


Źródło: Niezalezna.pl, PAP

MaŁu
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo