Sezon na rabarbar – poznaj jego właściwości

Rabarbar to doskonale znana nam roślina. Zawiera wiele substancji o prozdrowotnym działaniu na nasze zdrowie. Dzięki nim rabarbar działa korzystnie na nasz wzrok, wykazuje działanie przeciwnowotworowe, a także wpływa na naszą cerę. Pamiętamy rabarbar z przydomowych ogródków oraz spożywanie go na surowo z odrobiną cukru. Rabarbar znalazł także swoje zastosowanie w kuchni. Jakie właściwości ma rabarbar? Rabarbar to owoc czy warzywo? 

zdjęcie ilustracyjne / pixabay.com/@ulleo

Rabarbar - owoc czy warzywo?

Zastanawiając się nad odpowiedzią, czy rabarbar to owoc czy warzywo, warto zwrócić uwagę na jego walory smakowe. To właśnie one budzą wątpliwości czy to owoc czy warzywo. W Polsce rabarbar uznawany jest za warzywo, jednak w USA już jako owoc. 

Rabarbar – warzywo sezonowe

Rabarbar może nieco przypominać seler naciowy. Obie te rośliny mają podobną strukturę, chrupkość i soczysty smak. Smakiem rabarbaru możemy cieszyć się od połowy kwietnia do końca czerwca.  

Czerwone, różowe czy zielone ogonki liściowe, czyli część jadalna rośliny, mają kwaśny i cierpki smak. Im bardziej czerwona i dojrzała łodyga rabarbaru, tym smak rabarbaru jest słodszy. 

Rabarbar – wartości odżywcze

Poza walorami smakowymi rabarbar posiada wiele wartości odżywczych. Dostarcza organizmowi wiele witamin, składników mineralnych, błonnik pokarmowy, dlatego też to warzywo polecane osobom z problemami trawiennymi, zaparciami oraz osobom na diecie odchudzającej. Rabarbar to warzywo niskokaloryczne, 100 g zawiera 21 kcal. 

Włączając rabarbar do swojego jadłospisu dostarczymy m.in.: 

  • witaminę C,
  • kwas foliowy,
  • witaminy z grupy B,
  • witaminy rozpuszczalne w tłuszczach (A, E i K),
  • fosfor,
  • cynk,
  • wapń,
  • potas,
  • sód,
  • magnez,
  • żelazo.

Rabarbar – właściwości zdrowotne

Rabarbar wykazuje przede wszystkim korzystny wpływ na układ trawienny, a jego spożywanie pozwala na uzupełnienie niedoborów witamin i składników mineralnych. Pozytywnie wpływa także na wygląd naszej cery oraz samopoczucie. Co jest również ważne, rabarbar zawiera rapontygeniny, czyli polifenole o działaniu przeciwnowotworowym.

  • Rabarbar wykazuje działanie przeciwzapalne;
  • Rabarbar jest źródłem fitoestrogenów;
  • Rabarbar reguluje trawienie;
  • Rabarbar poprawia wygląd cery;
  • Rabarbar poprawia apetyt, obniża temperaturę i wspomaga organizm w walce z sezonowymi infekcjami.


Rabarbar – wpływ na wzrok i skórę

Rabarbar jest także dobrym źródłem luteiny, związku, który ma duży wpływ na zdrowie oczu i skóry. Luteina gromadzi się w plamce oka, filtruje światło niebieskie oraz może chronić plamkę żółtą przed uszkodzeniami wolnorodnikowymi. Zdrowa plamka umożliwia prawidłowe widzenie centralne. Jej stan ulega pogorszeniu wskutek wieloletniej ekspozycji na światło i czynniki stresowe, przyczyniające się do jej zwyrodnienia. Zwiększone spożycie luteiny poprawia nawodnienie i elastyczność skóry oraz ogranicza peroksydację lipidów w skórze.

Rabarbar w kuchni

Jakie zastosowanie w kuchni ma rabarbar? Do czego można użyć rabarbaru? Świeże, słodko-kwaśne oraz chrupiące łodygi rabarbaru znajdują swoje zastosowanie w różnych daniach i deserach. Może stanowić składnik galaretek, sorbetów, dżemów, soków, kompotów czy syropów. Rabarbar przede wszystkim świetnie nadaje się do tart, ciast drożdżowych czy strudli, nadając im słodki smak.

Rabarbar - szkodliwość kwasu szczawiowego i przeciwwskazania

Czy każdy może spożywać rabarbar? Dla kogo rabarbar jest niewskazany? Należy pamiętać, że nawet najzdrowsze warzywa należy spożywać w umiarze. Albowiem rabarbar zawiera duże ilości kwasu szczawiowego, który może przyczyniać się do powstawania kryształów szczawianów w nerkach. Duże ilości kwasu szczawiowego mogą spowodować utratę wapnia, magnezu oraz żelaza. Dlatego też większe ilości rabarbaru powinny unikać osoby cierpiące na choroby nerek

Kobiety w ciąży oraz osoby z hemoroidami powinny także uważać na przedawkowanie preparatów na bazie rabarbaru, gdyż mogą spowodować przekrwienie narządów miednicy. 

Z większym spożyciem rabarbaru powinni uważać mężczyźni z niskim poziomem testosteronu, gdyż roślina dodatkowo może przyczynić się do jego obniżenia.

Ostrożne powinny być także kobiety karmiące piersią. Wraz z ich mlekiem dziecko przyjmuje składniki, które są zawarte w roślinie i mają działanie przeczyszczające. Dlatego jeśli chcemy uniknąć biegunki u dziecka, najlepiej zrezygnować z jego spożywania. 

 


Źródło: zywienie.medonet.pl, niezalezna.pl

Natalia Wasilewska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo