Pierwsze nowe wagony i unowocześnione lokomotywy zasilają flotę PKP Intercity

PKP Intercity odebrało pierwsze 8 z puli 81 nowych wagonów wyprodukowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. Pozostałe pojazdy wzmocnią flotę narodowego przewoźnika do końca roku. Wartość całego kontraktu wynosi 697 mln zł, a jego realizacja jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Flotę przewoźnika wzmocniły także pierwsze dwa zmodernizowane z udziałem funduszy UE spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220.

mat. pras.

Premierowy wagon PKP Intercity pokazało w trakcie ubiegłorocznych targów TRAKO w Gdańsku, a już niedługo pasażerowie będą mogli wsiąść do nowo wyprodukowanych pojazdów. Nowoczesne wagony zostaną włączone do składów InterCity (IC) oraz Express InterCity (EIC), które będą kursowały na poniższych trasach:

•    Warszawa–Kraków–Zakopane,
•    Kołobrzeg/Gdynia–Bielsko-Biała,
•    Kołobrzeg/Hel–Gdynia–Warszawa,
•    Warszawa–Wrocław–Warszawa,
•    Warszawa–Szczecin–Warszawa,
•    Warszawa–Berlin–Warszawa,
•    Gdynia–Berlin–Gdynia,
•    Kraków–Berlin–Kraków,
•    Gdynia/Warszawa–Wiedeń–Warszawa/Gdynia,
•    Wrocław–Gdynia. 

Komfortowe wagony dla różnych grup podróżnych
W nowych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Nowe wagony są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, które umożliwiają sprawne i efektywne poruszanie się po transeuropejskiej sieci kolejowej. Będą również dostosowane do prędkości 200 km/h. 

Odebranych osiem wagonów to pojazdy bezprzedziałowe 2. klasy. Ponadto flotę PKP Intercity wzmocni jeszcze: 7 wagonów przedziałowych 1. klasy; 19 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy; 27 wagonów przedziałowych 2. klasy; 10 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów (każdy wyposażony w 8 wieszaków na rowery); 10 wagonów przedziałowych 2. klasy przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami.

Pierwsze nowoczesne lokomotywy już w PKP Intercity
PKP Intercity odebrało również pierwsze dwie zmodernizowane spalinowe lokomotywy uniwersalne nowej serii SU4220. Powstały one w wyniku modernizacji klasycznych lokomotyw spalinowych serii SM42. Pojazdy zyskały dwa nowoczesne silniki spalinowe spełniające normę emisji spalin na poziomie Stage V. Nowym rozwiązaniem, w które zostały wyposażone lokomotywy, jest mikroprocesorowe sterowanie poprawiające właściwości trakcyjne pojazdów, a także pozwalające zmniejszyć zużycie paliwa. Modernizacja zwiększyła bezpieczeństwo pracy lokomotywy, a także przyczyniła się do jej niezawodności. Łącznie do przewoźnika trafi 13 takich pojazdów. 

Wartość kontraktu napraw P5 z modernizacją wynosi 90,3 mln zł brutto. Modernizacja jest współfinasowana w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, projekty „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA”. PKP Intercity podpisało umowę na realizację tego projektu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) wiosną 2018 r. Przewoźnik uzyskał dofinasowanie łącznie w kwocie 653,8 mln zł.

Kontynuacja współpracy PKP Intercity z poznańską Fabryką Pojazdów Szynowych 
Realizowane umowy to kolejne przykłady udanej współpracy PKP Intercity z H. Cegielski – Fabryką Pojazdów Szynowych. Producent z końcem 2019 r., na pięć miesięcy przed planowanym terminem, dostarczył przewoźnikowi ostatnie z 90 unowocześnionych wagonów typu 111A, które po modernizacji zyskały oznaczenie 174A. Wartość zamówienia wyniosła blisko 410 mln zł brutto. W listopadzie 2020 r. flotę PKP Intercity wzmocniło 10 zmodernizowanych wagonów restauracyjnych, które powstały w wyniku naprawy okresowej na 5. poziomie utrzymania wraz z modernizacją przedziałowych wagonów osobowych 145Ab. Umowa opiewała na 61,3 mln zł brutto. Łącznie w ramach realizowanego programu inwestycyjnego PKP Intercity zawarło z wielkopolską spółką umowy warte ponad 1,25 mld zł brutto. 

27 mld zł inwestycji w ekologiczną kolej
W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. Spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe. W efekcie przewoźnik zamierza uruchamiać w 2030 r. około dwa razy więcej pociągów i zaoferować pasażerom wysoki standard podróży. Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ obecnie większość z nich kursuje z prędkością 120–160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami trwają obecnie prace.

Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. W 2030 r. cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity zamierza stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

 


Źródło: niezalezna.pl

redakcja
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo