Klasyk w szczytowej formie – testujemy Volkswagena Golfa GTI

Golf w wersji GTI jak rzadko które auto wrył się w historię motoryzacji. Nie lubię zbytnio nazwy kultowy, ale akurat w tym przypadku pasuje jak ulał. Produkowany od 1975 r. w kolejnych generacjach Golf w wersji GTI z mocnym silnikiem i usportowionym designem niewątpliwie budzi emocje. Legendarna kratka obić foteli to jeden z elementów tej kultowości.

Tomasz Jędrzejowski

Testowaliśmy model z 245-konnym, benzynowym silnikiem o pojemności 2 litrów i momencie obrotowym o wartości 370 niutonometrów, dostępnym w szerokim zakresie obrotów. Rzeczony „szeroki zakres obrotów” to nic innego jak chęć przyspieszania auta przez długi czas. Tutaj nie ma kompromisów – 6,3 do setki i 250 kmh maksymalnej prędkości dają niejakie możliwości. Oczywiście kierowcom o jakim takim doświadczeniu za kółkiem, bo dla niedoświadczonych rzeczy dzieją się przy agresywnej jeździe nieco zbyt szybko i bardzo bym przestrzegał przed zbyt kozacką jazdą.

GTI to samochód ładny, o obniżonym o 15 milimetrów zawieszeniu, dedykowanych alufelgach i kształcie przedniej maski. W środku, poza wspomnianą kratką, fotele są bardzo wygodne i znakomicie trzymają ciało, nawet podczas bardzo sportowej jazdy. Kokpit skierowany w stronę kierowcy ozdabiają czerwone wstawki. Miejsca jest tu dość dla czterech dorosłych pasażerów. Był czerwony, co bardzo harmonizowało z jego ognistym charakterem.

Golf fenomenalnie trzyma się szosy, neutralnie wchodzi w zakręty i daje poczucie kontroli. Jazda nim jest czystą adrenalinowa przyjemnością, szczególnie, gdy przełączymy tryb jazdy na sport. Ale i normalnie da się nim jeździć całkiem przyjemnie i zdecydowanie oszczędniej niż sportowo.

Jazda z wykorzystaniem sportowych możliwości samochodu wystawi nam rachunek przy dystrybutorze w postaci spalania sporo poniżej 10 litrów na 100 kilometrów. Gdy będziemy jeździć zwyczajnie, to spalanie będzie mniejsze o przeszło trzy litry. Auto, nieźle wyposażone, bez opcji, kosztuje niewiele ponad 150 tysięcy złotych. Przy dzisiejszych cenach zupełnie zwyczajnych nie tak emocjonalnych aut, to nieomal okazja. Dla kogoś, kto akurat wolne 150 tysięcy ma...

DANE TECHNICZNE:

Silnik 1984 ccm

Moc 180 kW/245 KM

Przyspieszenie 0-100 km/h 6,3 s.

Prędkość max. 250 km/h

Moment obrotowy (Nm/obroty) 370/1600-4300

Zużycie paliwa wg. producenta (cykl mieszany) 7,3 l/100 km

Masa własna/ Dopuszczalna masa 1463/1950 kg

Wymiary (dł./szer./wys. mm) 4287/1789/1478

Pojemność bagażnika 374/1230 l

Ceny auta od 152 090 zł (wersja GTI )

Samochód testowy (wersja GTI plus opcje) ok. 160 000 zł

Wyposażenie m.in. 6 poduszek, klima aut. trzystrefowa, ABS, ESP, system multimedialny, czujniki parkowania, kamera cofania (opcja 1350 zł) czujnik deszczu, obniżone zawieszenie, nawigacja (opcja 2750 zł), liczne systemy bezpieczeństwa.

 

 



Źródło: niezalezna.pl

#motoryzacja #technologie #innowacje #test #auto

Igor Szczęsnowicz
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo