Bieganie czy siłownia? A może coś innego? 10 korzyści ze spacerów. Twój organizm za to podziękuje

Chcesz zacząć ćwiczyć, ale nie masz kondycji na wielogodzinne maratony? Jest oczywiste, że nie każdy lubi spędzać czas na siłowni oraz biegać na długie lub krótkie dystanse. Ćwiczenie w domowym zaciszu również nie zawsze zdaje egzamin. Ciekawą alternatywą może być… spacer. Choć jest to forma aktywności fizycznej obecnie chyba najmniej doceniana, warto pamiętać, że spacer to właśnie rodzaj aktywności fizycznej. W dodatku najnowsze badania wskazują, na prozdrowotny wpływ spacerów i dobroczynne działanie na cały ludzki organizm. Jeżeli na samą myśl o grupowych zajęciach fintess dostajesz gęsiej skórki lub nie możesz wykonywać intensywnych ćwiczeń ze względu na problemy ze stawami – to właśnie spacer może okazać się idealną formą aktywności fizycznej. Chodzenie nie tylko redukuje poziom stresu, ale pomaga także pozbyć się kilku zbędnych kilogramów oraz chroni organizm przed różnego rodzaju chorobami.

Zdjęcie autorstwa Andrea Piacquadio z Pexels

Badania przeprowadzone przez Uniwersytet Cambridge wykazały, że codzienny 20-minutowy spacer wystarczy, aby zredukować ryzyko przedwczesnej śmierci o jedną trzecią. 

Korzyści ze spaceru

Naukowcy udowodnili, że ludzie, prowadzący aktywny tryb życia dostrzegli znaczną poprawę zdrowia, a brak aktywności fizycznej (podobnie jak otyłość) może przyczynić się do przedwczesnej śmierci. Jak się okazało, nawet 30 minut spaceru dziennie obniża ciśnienie krwi, a co za tym idzie zmniejsza ryzyko zawału serca oraz innych przypadłości sercowo-naczyniowych, a także o 27% redukuje ryzyko wystąpienia udaru

Z kolei badania przeprowadzone przez American Society of Clinical Oncology (Amerykańskie Stowarzyszenie Onkologii Klinicznej) wykazały, że kobiety spacerujące około 25 min każdego dnia po zdiagnozowaniu u nich raka piersi, miały o 50% większe szanse na wygranie walki z nowotworem. Podobne efekty zaobserwowano w przypadku osób chorych na raka jelita grubego oraz raka prostaty.

Alzheimer’s Society UK (Brytyjskie Stowarzyszenie Walki z Alzheimerem) informuje natomiast, że okres między 40 a 64 rokiem życia to najlepszy moment na wprowadzenie zmian stylu życia, które pozytywnie wpłyną na utrzymanie umysłu w dobrej kondycji. Jak wynika z przedstawionych przez to stowarzyszenie badań, już 30 minut aktywności fizycznej co najmniej pięć razy w tygodniu oraz zdrowa dieta – to podstawa wydłużenia sprawności umysłowej i opóźnienia zachodzących w mózgu procesów starzenia.

Dlaczego nie lubimy chodzić?

Skoro spacer ma na nasz organizm i zdrowie tak dobry wpływ, dlaczego jest tak niedoceniany? Spory wpływ na to mają choroby cywilizacyjne i zmiana trybu życia na bardziej siedzący.

Czy uświadamiacie sobie, że przestaliśmy chodzić?! Staliśmy się społeczeństwem trzech krzeseł - krzesła w pracy przed komputerem, krzesła w samochodzie, który dowozi nas z domu do pracy i z powrotem, i krzesła (fotela/sofy) przed telewizorem? Wywołuje to mnóstwo chorób związanych z otyłością. Jesteśmy społeczeństwem, które jest chore ze względu na to, że się po prostu nie ruszamy. Mamy dwie długie nogi. Nie zostały one stworzone po to, żebyśmy siedzieli, a po to, żebyśmy chodzili. Pierwotny człowiek prawdopodobnie chodził około 8 mil dziennie, żeby się najeść, żeby znaleźć pokarm, żeby uciec od niebezpieczeństwa.
- mówi Mariusz Budrowski witarianin, autor bestsellera: „Surowe Zdrowie” oraz  współautor projektu „Odmładzanie na Surowo”.

Długi spacer może uratować życie?

Gdy czytasz te słowa, wiele krajów na świecie (w tym Polska) dotknęła już z pandemia otyłości. Do tego należy dodać jeszcze bóle stawów, bóle kręgosłupa czy choroby układu sercowo-naczyniowego. Opisane tu dolegliwości coraz częściej nie dotyczą wyłącznie dorosłych, ale zgłaszane są do lekarza POZ także w przypadku coraz młodszych dzieci.

Tymczasem recepta jest dość prosta. Spacer doskonale rozwiązuje wszelkie problemy, które wynikają z siedzącego trybu życia i nieprawidłowej diety. Nawet krótki spacer to skuteczny lek na brak energii, ospałość i kłopoty z koncentracją

Jeśli zauważasz u siebie którąś z opisanych wyżej dolegliwości i objawów – nie lekceważ tego. Jest to bowiem istotny sygnał alarmowy sugerujący, że mózg jest niedotleniony.

Dlaczego warto spacerować? TOP 10 korzyści: 

  1. Obniżanie stresu – oto najważniejsza korzyść ze spacerów. Chodzenie obniża kortyzol, przez co obniża się nasz stres. Kiedy obniżamy kortyzol i stres, odczuwamy mniej lęków, mniej różnego rodzaju napięć w naszym organizmie. Mniej trosk oznacza więcej dobrego snu. Można powiedzieć, że chodzenie to nisko stresujące, wysoko dotleniające działanie. Warto o tym pamiętać, jeśli jesteśmy osobami wiecznie zestresowanymi.
  2. Poprawa trawienia – oto korzyść ze spaceru po jedzeniu. Taki spacer odbywamy do 10 minut po posiłku. Poprawia trawienie, stymuluje perystaltykę jelit, czyli przesuwanie pokarmu w naszym układzie pokarmowym. Dzięki temu ograniczamy wzdęcia, gazy, zatwardzenia i niestrawności w organizmie. Zauważono również, że jeśli zaczniesz chodzić zaraz po zjedzeniu posiłku, dużo szybciej spalasz tzw. cukier - glukozę - przez co będziesz w stanie dużo szybciej spalać tkankę tłuszczową. Ponieważ się ruszasz i potrzebujesz energii, twoje ciało szybciej dostaje się do cukru i szybciej spala tłuszcz. Poobiedni spacer poprawia też działanie insuliny w twoim organizmie, obniża ryzyko wrzodów żołądka, zgagi, czy IBS czyli problemów z układem pokarmowym nawet w dolnej jego części. Wreszcie – spacer po jedzeniu obniża ciśnienie, przez co poprawia nasz sen.
  3. Dużo mniej bólu. Spacery wzmacniają produkcję naturalnych opioidów w naszym organizmie. Opioidy to uśmierzające ból hormony czy związki naturalnie produkowane przez organizm. Dzięki spacerom mamy dużo więcej takich procesów w naszym organizmie, przez co unikamy stanów zapalnych.
  4. Naturalne odchudzanie. Wiele osób biega, by spalić tkankę tłuszczową. Nie musisz biegać. Wystarczy, że chodzisz. Wystarczy, że się ruszasz. Nasze ciało potrzebuje energii do tego ruchu. Kiedy siedzisz, nie potrzebujesz tyle energii. Kiedy się ruszasz, spalasz swoją tkankę tłuszczową.
  5. Poprawa gęstości kości. Utrata gęstości związana jest z naszym wiekiem. Jeśli regularnie spacerujesz, tzw. osteoporoza czy inne choroby związane z utratą gęstości kości będą występować rzadziej w twoim organizmie.
  6. Wzmocnienie mięśni stóp. Spacer poprawia twoją postawę, stabilność bioder, pleców, karku - gwarantowana jest stabilność całego twojego organizmu.
  7. Eliminacja toksyn, pobudzony układ limfatyczny. Układ limfatyczny potrzebuje ruchu do pobudzenia. Jest większy niż układ krwionośny i nie ma automatycznie działającej pompki. Kiedy się ruszamy, oczyszczamy swoje ciało. Dlatego spacery są idealne do tego, by pozbyć się problemów związanych z toksynami w organizmie.
  8. Dotleniony mózg. Kiedy chodzisz, dużo lepiej oddychasz, twój mózg dużo lepiej pracuje.
  9. Oczyszczanie komórkowe. Dzięki temu, że się ruszasz, twoje komórki oczyszczają się z toksyn.
  10. Poprawa pracy mięśni lędźwiowych. To, że się ruszasz sprawia, że będziesz mieć dużo mniej bólów w dolnej części kręgosłupa w tzw. krzyżu.

Jak długo chodzisz? Wolisz długie czy krótkie spacery? Jesteś osobą, która chodzi i prowadzi aktywny tryb życia, czy raczej typem sportowca kanapowego, który sportowe dyscypliny zna jedynie z ekranu telewizora? Podziel się swoimi spostrzeżeniami w komentarzach.

 

 



Źródło: Niezalezna.pl, agencjafaceit.pl

#spacer #długie spacery #korzyści ze spaceru #gdzie na spacer?

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo