Ponad 600-metrowy most na Dunajcu

Nowy most typu extradosed na Dunajcu w ciągu drogi krajowej nr 75 przeszedł pomyślnie próby obciążenia. Pozwoliło to na bezpieczne udostępnienie go kierowcom.

Nowy most pozwoli na sprawniejszą komunikację drogą krajową nr 75. Chciałbym przypomnieć, że jednym z priorytetów obecnego rządu jest modernizacja całej Sądeczanki. Liczę na to, że uda się osiągnąć porozumienie co do jej przebiegu i ta, tak bardzo ważna dla regionu trasa, powstanie w najbliższych latach

powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Most na Dunajcu w Kurowie to trzeci w Polsce pod względem długości obiekt typu extradosed. Ma 602 m długości, ponad 17 m szerokości i trzy pylony o wysokości 33,5 m. Nowy obiekt ma cztery przęsła. Oprócz jezdni powstała też ścieżka pieszo-rowerowa. Stałe podpory mostu znajdują się poza nurtem rzeki. Zastosowana technologia budowy mostu wymagała wykonania podpór tymczasowych zlokalizowanych w nurcie rzeki, na czas realizacji obiektu. Rozbiórka tych podpór rozpocznie się w listopadzie 2021 r.

Most, zaprojektowany jako obiekt typu extradosed, powstał z połączenia konstrukcji wantowej z belkową sprężoną. To sprawia, że takie obiekty są tańsze w wykonaniu od typowych mostów wantowych i z bardziej efektowne wizualnie niż obiekty belkowe. W Polsce do tej pory najdłuższym takim obiektem jest most w Kwidzynie na Wiśle (808,4 m), następny jest most na obwodnicy Ostródy (677 m), a kolejnym most w Kurowie, na Dunajcu.

Stary most na Dunajcu zostanie rozebrany, wykonawca przystąpi do prac jeszcze w tym roku.

Z obiektu pozostanie jeden przyczółek od strony Brzeska, który zostanie zamieniony na punkt widokowy.

W ramach inwestycji GDDKiA droga krajowa nr 75 zostanie rozbudowana do klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) na odcinku 2 km, a skrzyżowania DK75 z drogą gminną w Kurowie i parking z miejscem ważenia pojazdów przebudowane. Po obydwu stronach mostu powstaną drogi serwisowe, zatoki autobusowe, ekrany akustyczne i ciągi pieszo-rowerowe.

Wybudowano nową kanalizację deszczową, kanał technologiczny, przełożono sieć teletechniczną. Część zjazdów indywidualnych od strony Nowego Sącza została już przebudowana.

Wartość inwestycji to ponad 189 mln zł. Ukończenie wszystkich prac w ramach tego zadania jest planowane w kwietniu 2022 r.

Skomentuj artykuł: