Ulga sponsoringowa. Kto zyska na wspieraniu sportu, kultury, nauki?
Nawet 100 mln zł będą mogły zaoszczędzić w przyszłym roku firmy, które zechcą skorzystać z tzw. ulgi sponsoringowej, czyli wesprzeć instytucje kultury, uczelnie czy sport - poinformował wiceminister resortu finansów Jan Sarnowski. Tzw. ulga sponsoringowa została zaproponowana przez rząd w nowelizacji ustaw podatkowych wdrażających Polski Ład. Ustawy te uchwalił na początku października Sejm, teraz zajmuje się nimi Senat.

Jak powiedział Sarnowski, ulga ta ma stanowić zachętę dla przedsiębiorców do współpracy z instytucjami kultury, uczelniami czy klubami sportowymi, aby ułatwić im pozyskiwanie dodatkowych środków na działalność.
- Ulga sponsoringowa to wsparcie społecznej odpowiedzialności biznesu. To jest standard w krajach Europy Zachodniej i Ameryki Północnej, natomiast w Polsce nigdy tego typu wsparcie nie występowało. Bardzo wiele podmiotów, działających w Polsce firm, angażuje się w działalność sponsoringową, podpisuje specjalne kontrakty reklamowe np. z klubami sportowymi, organizatorami imprez kulturalnych, placówkami kultury czy uczelniami wyższymi. Na Zachodzie Europy, trudno znaleźć uniwersytet, w którym nie byłoby pracowni wyposażonej przez lokalnego przedsiębiorcę czy auli albo sali imienia sławnego absolwenta, dalej zaangażowanego w życie uczelni, w której zaczynał swoją naukową karierę. Nie ma też wielu szkół, które nie miałyby podpisanej umowy o współpracy z którąś z firm ze swojego otoczenia biznesowego
- tłumaczy Sarnowski.
Jak podkreśla, zalety tego rozwiązania są obustronne, "ponieważ przedsiębiorcy mogą się dzięki temu bardziej angażować w życie społeczności, w której funkcjonują, co w konsekwencji ma bardzo dobry wpływ na odbiór samej marki u konsumentów. Są również ważne dla pracowników, którzy angażują się w społecznie pożyteczne działania przedsiębiorstwa. W ten sposób kreuje się wizerunek firmy jako atrakcyjnego pracodawcy".
- Zależy nam na tym, aby podobnie, jak w Europie Zachodniej, wspierać narzędziami podatkowymi zaangażowanie firm w rozwój ich otoczenia, ekosystemu, społeczności, w której działają. I stąd nasza propozycja, która znalazła się w pakiecie Polskiego Ładu, w założeniach ogłoszonych jeszcze w maju. Później konkretne przepisy znalazły się w projekcie ustawy. Rada Ministrów je zaakceptowała, a Sejm uchwalił. W tym tygodniu senacka komisja budżetu i finansów publicznych rozpoczęła rozpatrywać rozwiązania z pakietu Polskiego Ładu - w tym także ulgę sponsoringową. W przyszłym tygodniu pakiet trafi na plenarne obrady Senatu
- wskazał Sarnowski.
Jak wyjaśnił wiceminister, aktualnie firma, która angażuje się w działalność sponsoringową podpisuje umowę z klubem sportowym, organizatorem eventu, czy szkołą wyższą. Nakłady związane z realizacją tej umowy, przede wszystkim wydatki sponsoringowe, wliczane są w koszty uzyskania przychodu firm.
- Dzięki zastosowaniu ulgi, przedsiębiorcy zyskają możliwość dodatkowego odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (PIT i CIT) 50 proc. kosztów poniesionych na działalność sportową, naukową i kulturalną. Oznacza to, że podatnik, oprócz zaliczenia poniesionych wydatków w 100 proc. do kosztów uzyskania przychodu, uzyska dodatkową preferencję w podatku dochodowym przez odliczenie od podstawy opodatkowania 50 proc. poniesionych kosztów. Łącznie zatem w podatku dochodowym przedsiębiorca rozliczy 150 proc. poniesionego kosztu. Czyli na każdą złotówkę, którą przedsiębiorca wyda na działalność sponsoringową 1,50 zł odliczy od podstawy opodatkowania
- tłumaczy Sarnowski.
Dodał, że ulga będzie odliczana maksymalnie do wysokości uzyskanych w roku podatkowym dochodów z działalności gospodarczej.
"W praktyce, zakładając, że przedsiębiorca wydał 20 tys. zł na działalność sponsoringową, to wliczy w koszty uzyskania przychodu 100 proc. tego i kolejne 50 proc. odliczy w ramach ulgi, czyli w sumie 30 tys. zł. Efekt jest taki, że na podatku, na czysto, zyska ok. 2 tys. zł"
Pytany, do kogo skierowana jest ta ulga, wyjaśnił, że dotyczy ona wszystkich przedsiębiorców działających w Polsce. "Czyli zarówno jednoosobowych działalności gospodarczych jak i spółek" - przekazał. Sarnowski wyjaśnił, że ulga sponsoringowa będzie mogła być rozliczona w rozliczeniu rocznym za rok 2022, czyli za pierwszy rok jej funkcjonowania.
- Oznacza to, że wydatki poniesione w roku 2022 r., czyli od 1 stycznia przyszłego roku - będą mogły już być wliczane w 150 proc. w koszty. I to rozlicza się w pierwszych miesiącach 2023 r. przy rozliczeniu roku 2022 r.
- powiedział.
Sport, kultura, nauka
- Zgodnie z przyjętą nowelą, w przypadku ulgi na działalność sportową odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na kluby sportowe, czyli m.in. przeznaczone na zakup sprzętu sportowego, pokrycie kosztów organizowania zawodów sportowych lub uczestnictwa w tych zawodach, a także na pokrycie kosztów korzystania z obiektów sportowych dla celów szkolenia sportowego. Koszty mogą dotyczyć również sfinansowania stypendium sportowego.
- W przypadku ulgi na działalność kulturalną, odliczeniu będą podlegały koszty poniesione na działalność kulturalną w rozumieniu ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Działalność kulturalna w rozumieniu tej ustawy polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.
- W przypadku wsparcia nauki i szkolnictwa wyższego, odliczeniu będą podlegały na przykład koszty poniesione na stypendia, finansowanie nauki czy wynagrodzenia dla zatrudnionych studentów i absolwentów
Źródło: PAP, niezalezna.pl

