Wakacje odwołane nie z Twojej winy? Nie zwlekaj złóż reklamację

Wakacje za nami i wciąż odkładasz wysłanie reklamacji? Nie zwlekaj – reklamuj! Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje wakacyjne skargi i wskazuje, jak i w jakim terminie należy wysłać reklamację.

Zdjęcie autorstwa Anugrah Lohiya z Pexels

Wakacyjne skargi w ECK:
- Od 1 czerwca do 26 września do Europejskiego Centrum Konsumenckiego wpłynęło 1727 zgłoszeń. 
- 35 proc. tych skarg stanowiły sprawy powiązane z turystyką i podróżami (opóźnione i odwołane loty, problem z bagażem, zakup usług turystycznych, noclegi, wypożyczanie aut). 
- Aż 23 procent dotyczyło wyłącznie odwołanych i opóźnionych lotów.
W porównaniu do roku 2020 liczba zgłoszeń jest niższa. Wówczas w tym samym okresie (od 1.06 do 26.09) ECK odnotowało 2511 skarg. Warto jednak zaznaczyć, że w poprzednim roku ponad 40% z nich było powiązanych z koronawirusem. Wśród tegorocznych skarg zaledwie 123 zgłoszenia konsumentów dotyczą problemów wywołanych przez pandemię.  

W jakim czasie wysłać reklamację?

Terminy na wysłanie reklamacji mogą się różnić w zależności od problemu.
- Opóźniony odwołany lot: rok (zgodnie z polskim prawem). 
- Uszkodzony bagaż: 7 dni 
- Opóźniony lub zgubiony bagaż – 21 dni od otrzymania bagażu – najlepiej jednak bezzwłocznie
- Opóźniony/ odwołany przejazd pociągiem – rok od zdarzenia. Jeżeli przewoźnik nie odpowie w ciągu 30 dni - reklamację uznaje się za rozpatrzoną na korzyść pasażera. 
- Opóźniony /odwołany przejazd autokarem – 3 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
- Opóźniony / odwołany rejs statkiem – 2 miesiące (zgodnie z polskim prawem)
- Reklamacja usługi wynajmu auta – brak terminu najlepiej bezzwłocznie
- Reklamacja usługi turystycznej – przepisu nie wskazują terminu. Roszczenia przedawniają się po 3 latach. 
- Reklamacja noclegu: przepisy nie wskazują terminu najlepiej bezzwłocznie. 
Ważne! Okres przedawnienia może się różnić w zależności od przepisów danego kraju, które mają zastosowanie w konkretnej sytuacji. 

Jak przygotować reklamację?

Reklamacja powinna być wysłana w formie pisemnej. Dołączamy do niej:

  • Imię i nazwisko konsumenta
  • Dane kontaktowe 
  • Opis reklamacji
  • Roszczenie
  • Załączniki w zależności od typu skargi (potwierdzenie rezerwacji, umowę, dokumentację dowodową w formie zdjęć).
  • WAŻNE: nie wysyłaj oryginałów dokumentów, a ich kopie. 

Odmowa lub brak odpowiedzi

W przypadku odrzucenia reklamacji bądź braku odpowiedzi w czasie 30 dni, warto zwrócić się poradę lub pomoc do organizacji konsumenckiej.

 

Źródło: konsument.gov.pl, niezalezna.pl

#podróże #reklamacje podróży

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo