Jak spać, żeby się wyspać? Dobry sen to podstawa zdrowego życia

Sen jest najważniejszą rzeczą dla ludzkiego organizmu. To on wspiera pracę serca i rozwój mózgu. Wyspani i wypoczęci z dużą łatwością wykonujemy codzienne czynności. Zbyt mała ilość snu zwiększa ryzyko rozwoju problemów zdrowotnych m.in. otyłość, cukrzyca, choroby sercowo-naczyniowe czy zły stan zdrowia psychicznego. A przysłowie „jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz” z biegiem lat nie traci nic na swojej aktualności.

Zdjęcie autorstwa Andrea Piacquadio z Pexels

Jak dobrze wypocząć?

To jak długi będzie nocny odpoczynek przypada wiele czynników. Przede wszystkim licz się wiek, płeć, a także szereg bodźców zależnych od zewnętrznych warunków środowiska i trybu życia. 

Sypialnia powinna być miejscem nocnego wypoczynku, dlatego pamiętajmy o 3 zasadach:

  • optymalna temperatura pomieszczenia - idealna temperatura może różnić się w zależności od preferencji, ale powinna mieścić się w przedziale 16-19 stopni.
  • cisza i spokój - ograniczenie hałasów dochodzących z zewnątrz przyczyni się do poprawy intensywności snu i ograniczy wybudzanie się w nocy.
  • ograniczenie ekspozycji na niebieskie światło – jego nadmiar zwiększa problemy z zasypianiem, stąd też na dwie godziny przed snem powinniśmy wyłączyć telefony, telewizory i laptopy. 

Osoby cierpiące na bezsenność bądź chcące poprawić jakość snu, powinny rozważyć wprowadzenie do swojej sypialni przyjemnych aromatów. Właściwości uspokajające i wyciszające posiada lawenda, rumianek, bergamotka, drzewo sandałowe i melisa.

W jakiej pozycji najlepiej spać?

Każdy ma ulubioną pozycję podczas spania. Jedni lubią spać na brzuchu, inni na boku, a jeszcze inni na plecach. To w jakiej pozycji śpimy, wpływa na cały nasz organizm: na kości, mięśnie i narządy wewnętrzne. 

Złe ułożenie ciała podczas snu może spowodować napięcie tkanek miękkich, bóle brzucha, nieprawidłową pracę jelit, czy bóle kręgosłupa

Najbardziej zdrowe jest spanie na boku lub plecach. Gorzej jest ze spaniem na brzuchu, które nie sprzyja odpowiedniemu dotlenieniu organizmu. 

Wybierając materac i poduszki do łóżka należy pamiętać o tym, aby materac nie był ani za miękki, ani za twardy. Spanie na zbyt delikatnym materacu powoduje, że mięśnie stale się napinają, aby zredukować obciążenie kręgosłupa. Z kolei zbyt twardy materac utrudnia krążenie krwi w miejscach nacisku, wymuszając ciągłą zmianę ułożenia ciała.

Jaka poduszka do spania najlepsza?

Dobra poduszka to taka, która odpowiednio będzie podtrzymywać szyjny odcinek kręgosłupa podczas snu. 

Dobrze dobrana poduszka, wesprze podczas snu prawidłową postawę, odciąży kręgosłup i ograniczy sztywność mięśni karku.

 

Źródło: niezalezna.pl

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo