Siemię lniane i jego sekret. Szukaj go w kuchni, kosmetykach i nie tylko

W ostatnich latach siemię lniane coraz częściej gości w wielu polskich kuchniach jako zdrowe uzupełnienie jadłospisu. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że te maleńkie brązowe nasiona lnu odgrywają istotną rolę w dietetyce i są niezwykle pomocne w profilaktyce różnych schorzeń, a niekiedy znacząco wspierają cały proces leczenia. W czym tak naprawdę tkwi sekret siemienia lnianego? Sprawdźmy to!

Zdjęcie autorstwa Vie Studio z Pexels

Co to jest siemię lniane?

Siemię lniane to maleńkie ziarenka lnu pospolitego. Oleiste ziarenka zaliczamy do tzw. superfoods, czyli zdrowej żywności o szczególnie cennych właściwościach prozdrowotnych.

Siemię lniane wpływa pozytywnie na nasz organizm i od setek lat uznaje się je za produkt leczniczy. Wykorzystuje się je również w preparatach kosmetycznych, ponieważ dowiedziono, że siemię lniane ma korzystne działanie na włosy i cerę.

Warto zwrócić uwagę, że tak naprawdę rozróżniamy dwa rodzaje siemienia lnianego: 

  • siemię lniane brązowe 
  • siemię lniane złociste (budwigowe). 

Ten drugi rodzaj cechuje bogatsza zawartość składników odżywczych i nieco wyższa cena.

Jeśli zastanawiamy się, gdzie kupić siemię lniane, warto skorzystać z asortymentu różnego rodzaju sklepów lub hurtowni zielarskich oraz aptek. Zdarza się jednak, że siemię lniane dostaniemy nawet w dobrze zaopatrzonych mniejszych sklepach ogólnospożywczych. Warto pamiętać, że siemię lniane można kupić w postaci całych ziaren, jednak na rynku dostępne jest także siemię lniane mielone.

Z nasion pozyskuje się również olej lniany. 

Siemię lniane w formie nieprzetworzonych nasion zawiera najwięcej witamin i składników odżywczych. Jednak większą przyswajalność możemy zaobserwować w przypadku zmielonych nasion oraz oleju lnianego. 

Najlepiej zatem kupować siemię lniane w ziarnach i bezpośrednio przed użyciem zmielić w domu. Obróbka termiczna czy proces mielenia sprzyjają bowiem przebieganiu procesów utleniania witamin. 

Wartości odżywcze siemienia lnianego

Kaloryczność siemienia lnianego to 534 kcal na 100 gramów. Produkt spożywany codziennie w niewielkich ilościach to pełnowartościowe uzupełnienie diety.

Zaleca się spożywać 1–2 łyżki siemienia lnianego dziennie, aby dostrzec wpływ produktu na zdrowie. 

W siemieniu lnianym znajdziemy:

  • Błonnik - stanowi ponad jedną czwartą masy nasion lnu. Siemię lniane posiada również błonnik rozpuszczalny w wodzie, który działa korzystnie na florę bakteryjną jelit, a do tego obniża cholesterol.
  • Lignany - wykazują działanie przeciwnowotworowe i działają osłonowo na wątrobę.
  • Lignina SDG - wzmaga przyrost masy kostnej i ma korzystne działanie na gospodarkę hormonalną kobiet.
  • Kwasy tłuszczowe omega-3 - stanowią nawet 60 proc. składu tłuszczów obecnych w siemieniu lnianym. Dzięki temu siemię jest jednym z najbogatszych źródeł roślinnych tych kwasów. Regularnie dostarczane do organizmu kwasy omega-3 sprzyjają obniżaniu poziomu trójglicerydów.
  • Substancje śluzowe - są obecne w nasionach lnu i zmielonym siemieniu lnianym, uwidaczniają się po dodaniu wody i nadają mieszance charakterystyczną, lepką konsystencję. Śluzy roślinne pozytywnie wpływają na układ pokarmowy.
  • Sterole roślinne – są to związki chroniące przed wolnymi rodnikami.
  • Aminokwasy (m.in. lizyna, leucyna, tryptofan, fenyloalanina).
  • Minerały - takie jak magnez, potas, wapń, mangan, miedź, cynk i selen.
  • Witaminy - kwas foliowy, witamina C, witamina E, witamina K, niacyna (witamina B3) oraz inne witaminy z grupy B (B1, B2, B5, B6).

Jakie jest zastosowanie zdrowotne siemienia lnianego?

Działania prozdrowotne nasion lnu są potwierdzone naukowo. Siemię lniane w swoim składzie posiada m.in. błonnik, kwasy tłuszczowe (szczególnie kwas linolenowy), fitoestrogeny i antyoksydanty. Dzięki temu sprzyja przywracaniu i utrzymaniu równowagi fizjologicznej organizmu.

Siemię lniane dobrze wpływa na:

  • Refluks – siemię lniane korzystnie wpływa na cały układ pokarmowy i jest szczególnie pomocne przy problemach jelitowo-żołądkowych ze względu na zawartość substancji śluzowych. W przypadku refluksu siemię chroni śluzówkę, łagodzi dolegliwości i pieczenie w przełyku.
  • Wrzody żołądka - również w przypadku choroby wrzodowej regularnie jedzony kisiel z siemienia lnianego osłania błonę śluzową, redukuje dyskomfort i dolegliwości bólowe;
  • Zaparcia - dzięki zawartości błonnika siemię lniane reguluje pracę układu pokarmowego i działa wspomagająco w przypadku problemów z wypróżnianiem, łagodzi dolegliwości również u osób z zespołem jelita drażliwego.
  • Biegunki i wzdęcia - prawidłowe funkcjonowanie jelit zależy nie tylko od ich perystaltyki, ale również od stanu flory bakteryjnej w przewodzie pokarmowym; prawidłowy skład mikroflory przywróci rozpuszczalny błonnik pokarmowy, którego bogate źródło znajdziemy właśnie w siemieniu lnianym.
  • Kaszel i ból gardła - złagodzenie tych dolegliwości możliwe jest dzięki osłonowemu działaniu siemienia i nawilżeniu gardła.
  • Cukrzyca - spadek ryzyka rozwoju cukrzycy u osób regularnie spożywających siemię lniane to zasługa przede wszystkim zawartych w nim lignanów, które zmniejszają glikemię w cukrzycy typu 2, a także błonnika ograniczającego nagłe wahania w stężeniu glukozy.
  • Problemy hormonalne - lignany lniane ograniczają objawy towarzyszące zbyt wysokiemu lub za niskiemu stężeniu estrogenów w organizmie, ograniczając ryzyko zmian nowotworowych w jajnikach i piersiach; siemię lniane zalecane jest w diecie kobiet wieku menopauzalnym oraz w okresie pomenopauzalnym.
  • Profilaktyka nowotworowa - przeciwutleniacze, czyli związki zmniejszające ryzyko rozwoju nowotworów dostarczane do organizmu przez siemię lniane to witamina C i E, a także fitoestrogeny;
  • Profilaktyka osteoporozy - regularne spożywanie siemienia lnianego zwiększa ilość lignanów w diecie, a to właśnie one hamują rozwój osteoporozy.
  • Nadciśnienie tętnicze - korzystne działanie wykazują tu kwasy linolenowe, które pośrednio wpływają na zmniejszenie napięcia ścian naczyń krwionośnych;
  • Redukcja cholesterolu - podstawowym sposobem na zmniejszenie zawartości frakcji LDL cholesterolu jest dostarczanie do organizmu odpowiednio dużej ilości błonnika; jedzenie siemienia lnianego to nie tylko sposób na uzyskanie dodatkowego źródła błonnika, ale też kwasu alfa-linolenowego zmniejszającego stężenie trójglicerydów, czego rezultatem jest spadek prawdopodobieństwa zachorowania na miażdżycę, zakrzepicę i inne choroby układu sercowo-naczyniowego.
  • Odchudzanie - zrównoważona dieta wzbogacona o siemię lniane zalecana jest w profilaktyce nadwagi i otyłości nie tylko ze względu na bogactwo składników odżywczych, ale również dlatego, że siemię lniane dodane do posiłku wywołuje szybsze poczucie sytości i ogranicza apetyt.

Jak jeść siemię lniane?

Do wyboru mamy siemię lniane dostępne pod kilkoma postaciami. Poza całymi ziarnami lnu, w sprzedaży dostępne jest także sproszkowane siemię lniane (siemię lniane mielone) lub uzyskany z siemienia olej lniany.

Siemię lniane sprawdzi się jako dodatek do kanapek, jogurtów, owsianki czy nawet do zupy lub sałatki. Ziarna lnu podgrzewamy na suchej patelni i posypujemy danie. Dobrym rozwiązaniem jest również pieczenie chleba z siemienia lnianego. 

Kolejnym kulinarnym sekretem jest fakt, że siemię lniane idealnie zastępuje jajka, dlatego jest dobrym zastępczym składnikiem do ciast czy dań mięsnych. Jeśli chcemy użyć siemienia lnianego zamiast jajek, musi być ono w formie zmielonej. Łyżeczkę sproszkowanego siemienia mieszamy z trzema łyżkami wody.

Z siemienia można również zrobić kisiel. Pomaga przy biegunkach oraz łagodzi objawy choroby wrzodowej. Kisiel z siemienia lnianego dzięki kleistej konsystencji chroni śluzówkę przewodu pokarmowego.

Przepis na kisiel z siemienia lnianego

Dwie lub trzy łyżki ziaren lnu zalać szklanką przegotowanej ciepłej wody. Następnie odstawić na minimum godzinę. Potem kisiel odcedzić i jeść 2–3 razy dziennie, do ustąpienia biegunki. 
Innym sposobem jest spożywanie kisielu z całymi ziarenkami i dodatkiem miodu. Taki kisiel łagodzi objawy ze strony górnych dróg oddechowych. Dodatkowo wzmocni układ oddechowy i nawilży śluzówki. 

Jak pić siemię lniane?

Siemię lniane idealnie nadaje się również do picia. Należy najpierw zmielić w młynku do kawy lub kupić już sproszkowane nasiona.

Proszek można dodawać do koktajli warzywnych lub owocowych, by wzbogacać je w dodatkowe porcje witamin i minerałów. 

Jakie są skutki uboczne siemienia lnianego?

Spożywanie siemienia lnianego w zbyt dużym nadmiarze prowadzi do odwodnienia organizmu. Ziarna lnu bardzo szybko pochłaniają wodę, dlatego przy ich spożywaniu należy odpowiednio się nawadniać. 

Innym skutkiem ubocznym towarzyszącym jedzeniu lub piciu siemienia lnianego bywają biegunki czy mdłości. Złe samopoczucie i objawy ze strony układu pokarmowego pojawiające się po spożyciu siemienia lnianego to w niektórych przypadkach wynik nietolerancji pokarmowej. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby cierpiące na poważne choroby przewodu pokarmowego, np. niedrożność jelit czy zwężenie przełyku.

 

Źródło: niezalezna.pl

#siemię lniane mielone. #superfoods #siemię lniane

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo