Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Stan wyjątkowy - co oznacza w praktyce? Ograniczone manifestacje, większe uprawnienia służb

Na biurko prezydenta Andrzeja Dudy trafi uchwała o wprowadzenie stanu wyjątkowego na okres 30 dni na terenie części województwa podlaskiego oraz lubelskiego. Jak wygląda procedura wdrożenia takiego stanu? Z jakimi restrykcjami należy się liczyć?

fot. Maciej Luczniewski/Gazeta Polska

- Dzisiaj Rada Ministrów postanowiła wystąpić do prezydenta o wprowadzenie stanu wyjątkowego na okres 30 dni w przygranicznym pasie, czyli na części województwa podlaskiego i lubelskiego - przekazał we wtorek na konferencji prasowej premier Mateusz Morawiecki.

Szef MSWiA Mariusz Kamiński przekazał z kolei stan wyjątkowy obejmie 115 miejscowości w woj. podlaskim i 68 miejscowości w woj. lubelskim.

Stan wyjątkowy - jakie restrykcje?

Całokształt procedury przyjęcia i obowiązywania stanu wyjątkowego ściśle reguluje ustawa z dnia 21 czerwca 2002 r. o stanie wyjątkowym. „Ustawa określa tryb wprowadzenia i zniesienia stanu wyjątkowego, a także zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres, w jakim mogą być ograniczone wolności i prawa człowieka i obywatela w czasie stanu wyjątkowego” - czytamy w dokumencie.

Czytamy, że stan wyjątkowy powołuje się „w sytuacji szczególnego zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego, w tym spowodowanego działaniami o charakterze terrorystycznym lub działaniami w cyberprzestrzeni, które nie może być usunięte poprzez użycie zwykłych środków konstytucyjnych”.

Prezydent obowiązany jest rozpatrzyć wniosek i wydać rozporządzenie o wprowadzeniu stanu wyjątkowego na czas oznaczony nie dłuższy niż 90 dni lub postanawia odmówić wydania takiego rozporządzenia.

W czasie trwania stanu wyjątkowego, premier jest obowiązany do informowania na bieżąco Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o skutkach wprowadzenia stanu wyjątkowego oraz o rodzaju i rezultatach działań podejmowanych w celu przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa.

Uprawnienia policji w czasie stanu wyjątkowego - broń palna

„Jeżeli użycie lub wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego przez pododdział zwarty Policji okazało się niewystarczające do osiągnięcia celów tego użycia lub wykorzystania lub nie jest możliwe ze względu na okoliczności zdarzenia, pododdział zwarty Policji może użyć lub wykorzystać broń palną” - czytamy w ustawie.

Ustawa reguluje, że bezpośrednio przed wydaniem rozkazu użycia broni palnej przez pododdział zwarty Policji, dowódca:

  1. wzywa do zachowania zgodnego z prawem, w szczególności do porzucenia broni lub niebezpiecznego przedmiotu lub do zaniechania stosowania przemocy;
  2. uprzedza o możliwości użycia broni palnej w przypadku niepodporządkowania się temu wezwaniu;
  3. wydaje rozkaz oddania strzału ostrzegawczego lub salwy ostrzegawczej w bezpiecznym kierunku.

Siły Zbrojne RP w czasie stanu wyjątkowego

Prezydent, na wniosek premiera, może postanowić o użyciu oddziałów i pododdziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do przywrócenia normalnego funkcjonowania państwa, jeżeli dotychczas zastosowane siły i środki zostały wyczerpane.

Oddziały i pododdziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej mogą użyć i wykorzystać środki przymusu bezpośredniego, do użycia i wykorzystania których uprawnieni są żołnierze Żandarmerii Wojskowej wchodzący w skład pododdziału zwartego. Oddziały i pododdziały Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej mogą także użyć broni palnej lub ją wykorzystać. Przed wydaniem rozkazu użycia broni palnej, procedura jest analogiczna jak w przypadku funkcjonariuszy policji.

Ograniczenie wolności i praw człowieka i obywatela

Rozdział 3. ustawy reguluje zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela.

W czasie stanu wyjątkowego mogą być zawieszone prawa do:

  • organizowania i przeprowadzania wszelkiego rodzaju zgromadzeń;
  • organizowania i przeprowadzania imprez masowych oraz prowadzonych w ramach działalności kulturalnej imprez artystycznych i rozrywkowych, niebędących imprezami masowymi;
  • strajków pracowniczych i innych form protestu w odniesieniu do określonych kategorii pracowników lub w określonych dziedzinach;
  • strajków i innych niż strajki form akcji protestacyjnych rolników;
  • akcji protestacyjnych studentów organizowanych przez studenckie samorządy, stowarzyszenia lub organizacje;
  • zrzeszania się poprzez:
  1. ustanowienie zakazu tworzenia i rejestracji nowych stowarzyszeń, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, organizacji pracodawców, ruchów obywatelskich oraz innych dobrowolnych zrzeszeń i fundacji,
  2. nakazanie okresowego zaniechania działalności zarejestrowanych stowarzyszeń, partii politycznych, związków zawodowych, organizacji społeczno-zawodowych rolników, organizacji pracodawców, ruchów obywatelskich oraz innych dobrowolnych zrzeszeń i fundacji, których działalność może zwiększyć zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego.

Koniec relacji w mediach?

Istotny dla pozostających w Usnarzu Górnym jest art. 20. ustawy. Czytamy, że może być wprowadzona:

  • cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu obejmująca materiały prasowe,
  • kontrola treści korespondencji telekomunikacyjnej i rozmów telefonicznych lub sygnałów przesyłanych w sieciach telekomunikacyjnych;
  • emisja sygnałów uniemożliwiających nadawanie lub odbiór przekazów radiowych, telewizyjnych lub dokonywanych poprzez urządzenia i sieci telekomunikacyjne, których treść może zwiększyć zagrożenie konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego.

 



Źródło: sip.lex.pl, niezalezna.pl

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Aleksander Mimier
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo