Planujesz remont mieszkania? Sprawdź, co musisz wiedzieć, żeby nie popełnić błędu!

Dla wielu osób remont mieszkania to prawdziwe wyzwanie. W zasadzie nigdy nie ma na niego dobrego momentu… A może wręcz przeciwnie! Niezależnie od tego, czy mamy lato, jesień, zimę, czy nawet wiosnę – praktycznie każda pora roku jest dobra, aby prowadzić prace remontowe. Zanim jednak zaczniemy gruntowną metamorfozę naszych przysłowiowych „czterech kątów” warto na spokojnie przygotować sobie plan remontu i zastanowić się, jakie prace jesteśmy w stanie wykonać samodzielnie, a które zadania będą wymagały udziału ekipy fachowców. A co w przypadku źle wykonanego zlecenia? Czy prace remontowe podlegają reklamacji? Jak pozbyć się odpadów budowlanych? Na te i wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w naszym poradniku.

Zdjęcie autorstwa Anna Shvets z Pexels

Z najnowszego raportu „Polaków portfel własny” opracowanego na zlecenie Santander Consumer Bank wynika jednoznacznie, że to właśnie domów i mieszkań stanowiły dla 1/5 Polaków największy wydatek w 2020 roku.

Jedno jest pewne, każdy remont wymaga wcześniejszego planu i szacowania kosztów. W zależności od tego, jakim budżetem dysponujemy, będziemy mogli zdecydować się na gruntowny remont naszego lokum lub tylko przestawienie mebli i lekkie odświeżenie (np. zmiana koloru ścian lub dodatków). Od czego zacząć? Co robić samemu, a co zlecić fachowcom? 

Ekipa remontowa. Kiedy warto poszukać fachowca?

Jednym z największych dylematów związanych z pracami remontowymi jest decyzja, co jesteśmy w stanie zrobić samodzielnie, a co wolelibyśmy zlecić fachowcom. Wpływ na decyzję będzie miało wiele czynników. Od naszych umiejętności remontowo-budowlanych począwszy na budżecie skończywszy. 

Od razu należy zaznaczyć, że każda z opcji ma swoje plusy i minusy. Przed podjęciem decyzji warto szczerze ocenić przede wszystkim własne umiejętności techniczne i czas, który jesteśmy w stanie poświęcić na prace remontowe. Remont mieszkania to proces dość złożony, którego efekty (widoczne stopniowo) bez wątpienia wpłyną na komfort (lub dyskomfort) pozostałych domowników. Warto pamiętać także, że efekty remontu pozostaną z nami przeważnie na kilka lat, więc czasem po prostu nie warto na remoncie pochopnie oszczędzać. 

Jeśli nie mamy odpowiedniego doświadczenia, warto bardziej skomplikowane zadania i prace zostawić wykwalifikowanej ekipie budowlanej. Dla specjalistów montaż łazienki, hydraulika, czy elektryka nie będą stanowić żadnego problemu i będą rutyną, a dla nas – nawet proste z pozoru prace mogą zająć znacznie więcej czasu – nie wspominając o wątpliwym efekcie końcowym.

Z drugiej jednak strony proste prace wykończeniowe takie jak malowanie ścian czy montaż mebli, nawet z dość niewielkim doświadczeniem można z powodzeniem wykonać osobiście. 

Dobrym miejscem do wykazania się jest również przygotowanie mieszkania do renowacji. Gdy w grę wchodzi demontaż lub nawet małe prace wyburzeniowe, wzięcie spraw w swoje ręce poza sporymi oszczędnościami gwarantuje także niemałą satysfakcję, a jeśli ktoś lubi wysiłek fizyczny, może potraktować cały proces jak serię ćwiczeń na siłowni.

Jak przygotować się do remontu? Co musisz wiedzieć?

Jeśli decydujemy się na wybór ekipy remontowej, kluczowe jest dopilnowanie w tej kwestii wszelkich formalności. Bezwzględnie najważniejszym elementem będzie podpisanie umowy z wykonawcą prac remonotowo-budowlanych.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla właściciela mieszkania będzie podpisanie z firmą remontową umowy ryczałtowej na podstawie kosztorysu z cenami jednostkowymi. To najlepsze rozwiązanie ze względu na to, że podczas realizacji prac dość często zdarzają się nieprzewidziane zadania czy też poprawki. Dzięki jednostkowym wycenom bardzo łatwo będzie można rozliczyć zakres dodatkowych zleceń, unikając jakichkolwiek niejasności czy też stresu związanego z negocjacjami z firmą wykonawczą na etapie podsumowywania niezaplanowanych działań.
- podpowiada Filip Malarski, Menadżer ds. Jakości i Gwarancji w spółce mieszkaniowej Skanska.

I teraz dobra wiadomość – remont podlega gwarancji, a wszelkie prace remontowo-budowlane powinny być przez wykonawcę objęte rękojmią. Aby jednak skutecznie egzekwować swoje prawa, konieczna jest dobrze opracowana umowa z wykonawcą prac remontowych.

Co powinna zawierać umowa remontowa? Przede wszystkim precyzyjne wskazany czas objęcia gwarancją poszczególnych prac i wykonanych renowacji.

To jeszcze nie wszystko. W przypadku stwierdzenia usterek lub jakichkolwiek problemów w toku prac remontowych osoby zlecające wykonanie prac i przeprowadzające remont mogą skorzystać z prawa rękojmi, która gwarantuje ochronę dla konsumentów – niezależnie od tego, czy gwarancja remontu została uznana czy też nie. 

Jak zaplanować remont?

Jeśli zależy nad na dobrym wydaniu każdej złotówki, każdy remont powinien poprzedzić przygotowany wcześniej plan remontu. Niestety praktyka pokazuje, że ten element prac remontowo-budowlanych dość często jest przez właścicieli domów i mieszkań bagatelizowany, a skutki tych zaniechań wychodzą na przestrzeni kolejnych miesięcy i lat od czasu zakończenia remontu.

Jeśli dysponujemy większym budżetem, warto zasięgnąć porady u architekta. W przypadku mniejszego budżetu dobrze jest sięgnąć po prasę branżową z prezentacjami aranżacji wnętrz lub wybrać się do sklepów z dość dużą powierzchnią wystawową – gdzie będziemy mogli sprawdzić, jak dane aranżacje wyglądają na żywo i przekonać się, czy dany styl nam odpowiada czy nie. To właśnie znalezienie odpowiedniego stylu pasującego do domowników jest w tym przypadku kluczowe. Częstym błędem w aranżacji wnętrz i planowaniu remontu jest niespójny stylistycznie eklektyzm, który można znaleźć w wielu domach i mieszkaniach.

Planowanie remontu nie kończy się jednak na samym projekcie. Jeśli zdecydujemy się na pomoc architekta, będzie on w stanie fachowo rozstrzygnąć wiele sporów pojawiających się w trakcie prac lub doradzić w kwestii kluczowych decyzji. Może to być dla wszystkich domowników spore odciążenie, bowiem w przypadku braku współpracy z architektem, wszelkie kwestie sporne i dylematy zmuszeni jesteśmy rozwiązywać we własnym zakresie.

Gdy plan remontu mamy już gotowy, warto iść za ciosem i opracować listę materiałów niezbędnych do wykonania prac remontowych. Dobrze jest opracować również szczegółowy harmonogram prac. Pierwsze rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy podczas zakupów w marketach budowlanych, natomiast drugie zaoszczędzi czas. Gdy remontujemy samodzielnie, harmonogram będzie mobilizował do pracy, natomiast w przypadku ekipy remontowej, przedstawiony fachowcom harmonogram remontu pozwoli uniknąć wielu nieporozumień, a przede wszystkim niepotrzebnych przestojów w pracach remontowych.

Planując remont koniecznie należy założyć bezpieczny finansowy margines błędu – czyli przygotować środki na ewentualne nieprzewidziane wydatki. 

Praktyka pokazuje także, że remonty rzadko kiedy kończą się zgodnie z harmonogramem, dlatego warto pomyśleć o tym, czy będziemy mieli, gdzie mieszkać, jeśli remont przeciągnie się o kilka dni, tygodni, a może nawet miesięcy.

Remont w zgodzie z sąsiadami

Tuż przed rozpoczęciem remontu, jeśli nie mieszkamy w domu jednorodzinnym i funkcjonujemy we wspólnocie sąsiedzkiej, dobrze przyjętą praktyką jest, żeby zanim jeszcze ekipa budowlana rozpocznie najgłośniejsze i najbardziej uciążliwe prace np. zrywanie podłóg czy tynku, warto sprawdzić, co dokładnie mówi na ten temat regulamin właściwej wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni. 

Warto pamiętać, że zgodnie z ustawą o Prawie budowlanym – właściciel nieruchomości nie ma obowiązku informować o prostych bieżących konserwacjach mieszkania, takich jak malowanie oraz tapetowanie. 

Inaczej sytuacja wygląda w przypadku bardziej złożonych prac remontowych. Pozwolenie na remont będzie konieczne na przykład, gdy planujemy wymianę okien lub wyburzanie ścian. 

Sprawdzonym rozwiązaniem jest także poinformowanie o planowanym remoncie zarządcy wspólnoty lub nieruchomości oraz najbliższych sąsiadów. Przy okazji, można wszystkich z góry przeprosić za hałas i ewentualne niedogodności. Pozwoli to nie tylko pozostać w dobrych relacjach sąsiedzkich, a niekiedy nawet zawrzeć nowe znajomości.

Robisz remont? Sprawdź, na czym nie warto oszczędzać!

Przede wszystkim nie należy wybierać pierwszych-lepszych, często najtańszych produktów oferowanych w sklepach budowlanych. Kryterium ceny jest oczywiście bardzo istotne, ale tylko jeśli idzie w parze z odpowiednią jakością. Często lepiej już na etapie remontu dołożyć kilka złotych niż później szukać dodatkowych środków na ewentualne koszty naprawy za kilka miesięcy lub lat. 

Pamiętajmy, aby zabudowę na wymiar i wszelkie większe elementy budowlane takie jak drzwi, okna, wanna, brodzik, czy kabina prysznicowa zamawiać z odpowiednim wyprzedzeniem. Nie wzięcie tego pod uwagę może spowodować niepotrzebne przestoje prac remontowych.

Kupując panele podłogowe lub deskę warstwową, a także glazurę i gres dobrze jest zamówić o 20% więcej towaru, niż wynika z faktycznego metrażu podłóg (lub ścian), na których mają być one układane. W większości sklepów istnieje możliwość zwrócenia ewentualnego nadmiaru, jednak kupując wcześniej większą partię materiału mamy gwarancję, że wszystkie paczki będą miały taką samą fakturę, kolor oraz będą pochodzić z jednej serii. Dokupowanie ewentualnie brakujących elementów wiąże się z ryzykiem wystąpienia widocznych gołym okiem rozbieżności pomiędzy elementami z różnych serii.

Odpady budowlane. Jak się pozbyć w ekologiczny sposób?

Gdy remont wreszcie dobiegnie końca, pozostaje po nim często sporo gruzu i odpadów budowlanych. Biorąc pod uwagę obowiązującą w większości miast politykę gospodarowania odpadami, większości odpadów nie można po prostu wrzucić do kontenerów na odpady zmieszane. 

Jak pozbyć się odpadów po remoncie? Możliwości są dwie. Jeśli odpadów nie mamy zbyt dużo i nie są to większe gabaryty, można samodzielnie przewieźć je do najbliższego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, ewentualnie wywieźć na lokalne składowisko.

Co zrobić z odpadami po remoncie, gdy jest ich za dużo, aby można było wywieźć je do PSZOK-u osobiście? Dobrą alternatywą jest wynajęcie kontenera na odpady budowlane lub zamówienie specjalnego worka typu bigbag – jest to odpowiednio duża i wytrzymała torba na gruz.

Warto pamiętać, że w przypadku odbioru odpadów remontowych możemy wybrać firmę, która wywiezie gruz, dlatego czasem warto porównać oferty kilku różnych przedsiębiorstw, które zagwarantują zagospodarowanie odpadów oraz ich odpowiedni recykling. To właśnie recykling odpadów budowlanych jest najbardziej ekologiczną metodą ich zagospodarowania. Odpowiednio przetworzone odpady nie będą wówczas stanowiły zagrożenia dla środowiska.

Jeśli zamawiamy kontener lub bigbag, koniecznie sprawdźmy, czy teren, na którym ma zostać postawiony należy do wspólnoty mieszkaniowej lub miasta. W tym pierwszym przypadku przydać się może pozwolenie na ustawienie kontenera od zarządu wspólnoty, natomiast w tym drugim niezbędne będzie wydzierżawienie od miasta przestrzeni zajmowanej przez kontener lub bigbag na czas trwania remontu.

Ile kosztuje bigbag? Koszt zamówienia specjalistycznego worka na gruz jest znacznie niższy niż wynajęcie kontenera. Przedział cenowy w przypadku bigbaga z wywiezieniem zależy od zakresu prac oraz lokalizacji. Najczęściej oscyluje jednak w granicach 35-150 zł – w zależności od ilości gruzu poremontowego.

Ile kosztuje kontener na gruz? Kontenery, w które wrzucimy gruz budowlany i odpady po remoncie, to metalowy zbiornik o pojemności od 1 do 40 m3. W przypadku remontów najczęściej wykorzystuje się najczęściej kontenery o pojemności 3-7 m3. Cena za wynajem kontenera na gruz w dużej mierze zależy od jego pojemności oraz tego, czy odbierany będzie czysty gruz, czy odpady zmieszane. W tym drugim przypadku usługa jest znacznie droższa. Przeważnie cena kontenera na gruz oscyluje w granicach 350-600 zł za kontener o pojemności do 3,7 m3 wynajęty na trzy dni. Większe kontenery to już koszt rzędu 500-3200 zł. Do tego należy jeszcze doliczyć opłatę 150-200 zł/m3 za odbiór i wywóz gruzu z załadunkiem.

Należy pamiętać, że opłaty za kontener są pobierane za każdy dzień jego użytkowania, a nie tylko wynajęcie, dlatego ważne jest odpowiednie umieszczenie najmu kontenera w harmonogramie remontu. Zbyt wczesne wynajęcie kontenera niepotrzebnie podniesie koszt remontu.

 

Źródło: Niezalezna.pl, komunikacjaplus.pl

#remont mieszkania #poradnik #utylizacja odpadów budowlanych #kontener na gruz #plan remontu

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo