Polacy docenili ekologiczną żywność. Wybierają produkty bezpośrednio od rolników

Co czwarty konsument kupuje żywność bezpośrednio od rolników, 83 proc. z badanych zauważa jej lepszą jakość – wskazuje raport Accenture i Stowarzyszenia „ASAP”. Co ciekawe w ostatnim czasie znacznie wzrosła sprzedaż tego typu produktów przez internet.

Zdjęcie autorstwa Wendy Wei z Pexels

Szansą na upowszechnienie kupowania produktów lokalnych i bio jest rozwój e-commerce i związany z nią rozwój asortymentu wirtualnych sklepów, szczególnie widoczny w pandemii. 

Świeże produkty bio pochodzące prosto od rolników są nie tylko smaczniejsze, co zauważają klienci, ale też bogatsze w wartościowe składniki. Ich droga z pola na stół jest zdecydowanie krótsza, dzięki czemu zachowują więcej witamin i minerałów.
- tłumaczy prezes Farmy Świętokrzyskiej Łukasz Gębka.

Jak się okazuje coraz bardziej świadomi są tego także sami konsumenci, dlatego sieci handlowe w swojej komunikacji chętnie podkreślają lokalne pochodzenie produktów. Coraz więcej takich artykułów oferują także sklepy internetowe.

Zachęcona tym trendem część rolników inwestuje we własne przetwórnie, w których powstają np. dania obiadowe, pasty kanapkowe, czy kiszonki. Wiele z nich można kupić bezpośrednio w internecie.

Rynek e-grocery rośnie w siłę

Klienci chcą kupować lokalną, nieprzetworzoną żywność, w tym szczególnie świeże warzywa i owoce. Nie każdy ma jednak blisko sklep z ekologiczną żywnością czy dostęp do upraw okolicznych rolników. Dlatego na popularności zyskują sklepy internetowe z tego typu produktami spożywczymi. Z analizy PwC (PricewaterhouseCoopers) wynika, że sprzedaż żywności online w latach 2019-2020 wzrosła o ponad 57 proc., a do 2026 roku urośnie jeszcze o niemal 29 proc.

Rynek e-grocery, czyli zakupów świeżych produktów spożywczych przez internet, rozwija się najszybciej ze wszystkich segmentów e-commerce. Jak wskazują eksperci Farmy Świętokrzyskiej, ten wzrost nie powinien zostać zachwiany, choć oczywiście mogą na niego wpływać takie czynniki jak m.in. utrzymująca się niepewność związana z pandemią czy rosnąca inflacja.

W internecie swoje produkty sprzedaje obecnie około 150 tys. różnych polskich przedsiębiorstw. Nadal jednak liczba sklepów internetowych w porównaniu do liczby mieszkańców w Polsce jest niższa niż w wielu krajach Europy Zachodniej. Dlatego, jak wskazują eksperci PwC, sprzedaż online w Polsce ma wciąż dużą przestrzeń do rozwoju. Przyspiesza go także pandemia i zmieniające się zwyczaje konsumentów. Ponad 74 proc. Polaków po zakończeniu pandemii zamierza utrzymać poziom zakupów internetowych, a 10 proc. chce je nawet zwiększyć.

 

 

Źródło: Niezalezna.pl, PAP

Mariola Łukawska
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo