Bestsellerowy samochód terenowy od Toyoty obchodzi swoje 70 urodziny

W tym miesiącu mija 70 lat, odkąd japoński koncern motoryzacyjny Toyota po raz pierwszy zaprezentowała model BJ, znany do dziś pod nazwą Land Cruiser. To najdłużej produkowany samochód Toyoty. Terenówka na ramie z napędem 4x4 początkowo powstała z myślą o służbach mundurowych, ale szybko zyskała także wśród cywilnych kierowców zasłużoną opinię auta, które poradzi sobie w każdych warunkach, wszędzie dojedzie i zawsze bezpiecznie wróci do domu. W ciągu 70 lat Toyota wyprodukowała ponad 10 milionów egzemplarzy swojej legendarnej terenówki.

mat. pras.


W roku 1951 Toyota zaprezentowała swój pierwszy samochód, który jest produkowany do dziś – model Land Cruiser, początkowo znany jako Toyota Jeep BJ. Pierwszy prototyp tego auta został ukończony w styczniu 1951 roku, ale to drugi egzemplarz zasłynął wyczynem, jakiego nie dokonał wcześniej żaden samochód. Terenowa Toyota wjechała w lipcu 1951 roku na szóstą stację szlaku na górę Fuji, udowadniając swoje nadzwyczajne możliwości. Po tym osiągnięciu japońska policja kupiła 289 egzemplarzy BJ, a zaraz potem po nową Toyotę zgłosiły się kolejne służby. Przez pierwsze dwa lata auto było montowane na zamówienie, zaś stała produkcja ruszyła w 1953 roku w fabryce Toyota Honsya. W 1954 roku terenówka Toyoty otrzymała nową, znaną do dziś nazwę Land Cruiser. Pomogła jej ona w międzynarodowej ekspansji, która rozpoczęła się wraz z nową generacją, modelem J20, a rozkręciła się na dobre za sprawą Land Cruisera J40.

W ciągu 70 lat Toyota wyprodukowała ponad 10 milionów egzemplarzy swojej legendarnej terenówki. Zdecydowana większość powstała w Japonii, ale Land Cruiser był w swojej długiej historii montowany także w Ameryce Południowej, Europie, Rosji czy Chinach. Obecnie jest oferowany w około 190 krajach i regionach, a jego roczna globalna sprzedaż sięga 400 000 samochodów.

Do tej pory powstało kilkanaście różnych modeli Land Cruisera oraz mnóstwo wariantów, różniących się rodzajem nadwozia, silnikiem, standardem wyposażenia i przeznaczeniem. Wśród rodzajów nadwozia znajdziemy 3- i 5-drzwiowe SUV-y, kombi, troop carriery, pick-upy oraz auta z miękkim dachem i kabrio. Najbardziej rozpoznawalne modele to obecny na rynku od 1960 do 1984 roku J40, który rozsławił markę Land Cruisera na świecie, produkowany od 1984 aż do dziś model J70, a także znany z silników V8 i wielokrotnych zwycięstw w Rajdzie Dakar w klasie aut produkcyjnych model 200 oraz łączący świetne właściwości terenowe z wykończeniem i wyposażeniem klasy premium model 150, na niektórych rynkach występujący pod nazwą Prado.

Obok samochodów cywilnych wielokrotnie opracowywano także wersje militarne i dla innych służb. Land Cruisery znajdziemy dziś pod każdą szerokością geograficzną i na każdym kontynencie, łącznie z Antarktydą. Nie mogą się bez niego obyć rolnicy, pracownicy stacji badawczych, organizacje humanitarne i służby ratownicze, a wielu podróżników i fanów off-roadu nie wyobraża sobie realizacji swojej pasji za kierownicą innego samochodu. Land Cruiser miał swój ogromny udział w ugruntowaniu reputacji Toyoty jako marki szczycącej się wyjątkową jakością i niezawodnością, na której Toyota zbudowała swoją pozycję światowego lidera.

Współczesny Land Cruiser 150 oferowany w Europie jest dostępny jako 5- lub 7-osobowa komfortowa terenówka. Auto o długości 4840 mm można kupić z silnikiem Diesla 2.8 D-4D o mocy 204 KM, sparowanym z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Motor ten zapewnia maksymalny moment obrotowy 420 lub 500 Nm przy niskich obrotach, co ułatwia ruszanie pod górę lub w trudnym terenie. Land Cruiser rozpędza się od 0 do 100 km/h w 9,9 s i zużywa od 9,1 l/100 km paliwa.

 

 

Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

#branża motoryzacyjna #Toyota #samochód terenowy

Paweł Kryszczak
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo