Zmiany w wykazie lektur szkolnych. ZOBACZ jakie książki usunięto, a jakie dodano
Zmiany w wykazie lektur, dodanie podstawy programowej z przedmiotu historia tańca, zmiana sposobu realizacji zajęć z wychowania do życia w rodzinie – to najważniejsze wskazane przez MEiN kwestie ujęte w rozporządzeniach podpisanych przez ministra edukacji i nauki.


W poniedziałek Ministerstwo Edukacji i Nauki poinformowało, że w piątek 13 sierpnia minister Przemysław Czarnek podpisał nowelizacje rozporządzeń określających m.in. wykaz lektur z języka polskiego na wszystkich etapach kształcenia. Zmiana ta będzie obowiązywać od 1 września 2021 r.
Zmiany – jak wskazuje MEiN – dotyczą głównie lektur uzupełniających (w przypadku klas I-III szkoły podstawowej – propozycji lektur do wspólnego i indywidualnego czytania) i "polegają na zaproponowaniu takich pozycji książkowych, które warto omawiać z uczniami ze względu na ich walory edukacyjne i wychowawcze (czytelny system wartości), elementy konstrukcyjne utworu (konstrukcja świata przedstawionego, wyraziście zarysowana akcja) oraz warstwę językową utworu (polszczyzna staranna, pozbawiona wulgaryzmów i kolokwializmów, nadmiernych ozdobników)".
Przykładowo z listy lektur dla klas I-III szkoły podstawowej usunięto następujące pozycje: Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz "Zaczarowana zagroda", Mira Jaworczakowa "Oto jest Kasia", Leszek Kołakowski " Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?" i Marcin Pałasz "Sposób na Elfa". Zamiast tych lektur najmłodsi uczniowie będą mogli poznać takie utwory: Dorota Gellner "Wścibscy", Julita Grodek "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie", Tom Justyniarski "Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca", Piotr Kordyasz "Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły" (fragmenty), Zofia Kossak-Szczucka "Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata", Asa Lind "Piaskowy Wilk", Aleksandra i Daniel Mizielińscy "Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych".
Pełną listę zmian przedstawiamy poniżej:
Szkoła Podstawowa, klasy I-III
Nowe lektury:
- Dorota Gellner "Wścibscy"
- Julita Grodek "Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie"
- Tom Justyniarski "Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca"
- Piotr Kordyasz "Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły "(fragmenty);
- Zofia Kossak-Szczucka "Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata"
- Asa Lind "Piaskowy Wilk"
- Aleksandra i Daniel Mizielińscy "Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych"
Lektury usunięte:
- Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz "Zaczarowana zagroda"
- Mira Jaworczakowa "Oto jest Kasia"
- Leszek Kołakowski "Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?"
- Marcin Pałasz "Sposób na Elfa"
Szkoła Podstawowa, klasy IV-VI
Zmiany dotyczą tylko lektur uzupełniających.
Nowe lektury uzupełniające:
- Carlo Collodi "Pinokio"
- John Flanagan "Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu"
- Emilia Kiereś "Rzeka"
- Zofia Kossak-Szczucka" Topsy i Lupus"
- Bolesław Leśmian "Klechdy sezamowe"
- Alan Aleksander Milne "Kubuś Puchatek"
- Longin Jan Okoń "Tecumseh"
- Ferdynand Antoni Ossendowski "Słoń Birara"
- Jacek Podsiadło "Czerwona kartka dla Sprężyny"
- Louis de Wohl "Posłaniec króla"
Lektury uzupełniające usunięte:
- Karol May "Winnetou"
Przeniesienia:
- Rafał Kosik "Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi" - przeniesiona z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur uzupełniających.
Szkoła Podstawowa, klasy VII-VII
Zmiany dotyczą tylko lektur uzupełniających.
Nowe lektury uzupełniające:
- Lloyd Cassel Douglas "Wielki Rybak"
- Zofia Kossak-Szczucka "Bursztyny" (wybrane opowiadanie)
- André Frossard "Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II"
- Bolesław Prus "Placówka"
- Bolesław Prus "Zemsta"
- Henryk Sienkiewicz "Sąd Ozyrysa"
- Nicolas Sparks "Jesienna miłość"
Lektury uzupełniające usunięte:
- Nancy H. Kleinbaum "Stowarzyszenie Umarłych Poetów"
Przeniesienia:
- Melchior Wańkowicz "Ziele na kraterze" (fragmenty) – przeniesione z wykazu lektur obowiązkowych do wykazu lektur uzupełniających jako pozycja: Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze;
- Jan Paweł II "Przekroczyć próg nadziei" (fragmenty) – przeniesione z wykazu lektur uzupełniających do wykazu lektur uzupełniających w zakresie rozszerzonym w liceach ogólnokształcących i technikach
Liceum ogólnokształcące i Technikum
Nowe lektury uzupełniające w zakresie podstawowym:
- "Kronika Książąt Polskich", oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski;
- Juliusz Słowacki "Listy do Matki" (fragmenty);
- Henryk Sienkiewicz "Listy z podróży do Ameryki" (fragmenty);
- Stefan Żeromski "Ludzie bezdomni"
- Ryszard Krynicki - wybór wierszy
- Adam Zagajewski - wybór wierszy
- Witold Pilecki "Raport Witolda"
- Wiesław Kielar "Anus mundi"
- Zofia Kossak-Szczucka "Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919"
- Jarosław Iwaszkiewicz - wybrane opowiadanie
- John Ronald Reuel Tolkien "Władca pierścieni. Drużyna pierścienia"
Nowe lektury uzupełniające w zakresie rozszerzonym:
- Zofia Kossak-Szczucka "Błogosławiona wina"
- Ferdynand Antoni Ossendowski "Mocni ludzie"
- Ferdynand Antoni Ossendowski "Ludzie, zwierzęta, bogowie"
- Krystyna Lubieniecka-Baraniak "Gdy brat staje się katem"
- Jan Paweł II "Przekroczyć próg nadziei (fragmenty)"
- Jan Paweł II "Tryptyk rzymski"
- Jan Paweł II "Pamięć i tożsamość" (fragmenty)
- Jan Paweł II "Fides et ratio" (fragmenty)
- Karol Wojtyła "Przed sklepem jubilera"
- Stefan Wyszyński "Zapiski więzienne"
- Paweł Zuchniewicz "Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim"
Lektury usunięte z zakresu podstawowego:
- wybrane wiersze Marcina Świetlickiego
Lektury usunięte z zakresu rozszerzonego:
- Jan Parandowski "Mitologia", cz. II, Rzym
- Francois Villon "Wielki testament" (fragmenty)
- ks. Piotr Skarga "Żywoty świętych" (fragmenty)
Liceum ogólnokształcące i Technikum - inne zmiany
Nowe pozycje:
- do zalecanych dzieł teatralnych i filmowych dodano "Przerwanie działań wojennych" (reż. Juliusz Machulski)
- do tekstów polecanych do samokształcenia dodano 11 pozycji różnych autorów
Usunięcia
- spośród zalecanych dzieł teatralnych i filmowych usunięto "Apocalypsis cum figuris" (reż. Jerzy Grotowski) oraz "Zezowate szczęście" (reż. Andrzej Munk)
- spośród tekstów polecanych do samokształcenia usunięto "Film w szkolnej edukacji humanistycznej" (kilka autorek)
Historia tańca jako przedmiot w szkołach kierunkowych
Ponadto resort edukacji poinformował, że w rozporządzeniu w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia została ustalona podstawa programowa przedmiotu historia tańca jako jednego z przedmiotów, które mogą być realizowane w liceach ogólnokształcących i technikach w zakresie rozszerzonym. Szkoły będą mogły uwzględnić w planie nauczania zajęcia z tego przedmiotu od roku szkolnego 2023/2024.
Zmiana w tym zakresie zarówno w podstawie programowej, jak i w ramowych planach nauczania dla publicznych szkół (określenie wymiaru godzin) została wprowadzana na wniosek ministra kultury, dziedzictwa narodowego i sportu.
Kolejna zmiana – obowiązująca od 1 września 2021 r. – polega na wykreśleniu zalecenia realizacji zajęć wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) na pierwszej i ostatniej godzinie lekcyjnej.
Zmiana nie nakłada obligatoryjnego obowiązku innego planowania rozkładu lekcji. Pozwoli natomiast dyrektorowi planować je w najbardziej optymalny sposób, bez narzucania, że powinny być one na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej. Zajęcia WDŻ nie są jedynymi zajęciami w szkole z podziałem na grupy. Nauczycielom przedmiotu WDŻ powinny zostać zapewnione takie same warunki pracy jakie mają inni nauczyciele
- podkreśla MEiN.
Źródło: niezalezna.pl, PAP, MEiN

