24-latka straciła 60 tysięcy "na zdalny pulpit"

Ponad 60 tys. zł straciła mieszkanka Suwałk (woj. podlaskie), która za namową rzekomego pracownika jej banku zainstalowała w telefonie aplikację do zdalnej obsługi, w ten sposób dając oszustom dostęp do konta. Ci na jej dane zawarli dwie umowy kredytowe. Policja po raz kolejny przypomina o oszustwach na tzw. zdalny pulpit i apeluje o rozsądne decyzje dotyczące finansów.

pixabay.com/rupixen

Jak poinformował zespół prasowy podlaskiej policji, 24-latka uwierzyła, że dzwoni do niej pracownik banku z informacją, iż miała miejsce próba nielegalnego przelewu z jej konta na rachunek osoby, którą od dłuższego czasu bank rzekomo próbuje namierzyć.

Uwierzyła też, że na jej koncie widnieją trzy wnioski o kredyt, których nie składała, a do pełnego bezpieczeństwa konta potrzebna jest instalacja w telefonie aplikacji do zdalnej obsługi. Za namową rzekomego specjalisty z departamentu bezpieczeństwa banku (to druga osoba, która z nią rozmawiała) dokonała instalacji i zalogowała się na swoje konto. Oszuści, wykorzystując te dane, zawarli dwie umowy kredytowe na łączną kwotę ponad 60 tys. zł.

Policja przyznaje, że w województwie podlaskim przybywa oszustw metodą na tzw. zdalny pulpit. Często chodzi o skorzystanie z usług szybkiego pomnażania oszczędności, np. dzięki inwestycjom w kryptowaluty. Gdy zainteresowany ma problemy techniczne, zgłasza się do niego rzekomy konsultant. Wspiera taką osobę przez tzw. zdalny pulpit i często – dosłownie na oczach poszkodowanego – czyści jego konto z oszczędności bądź zaciąga ekspresowe pożyczki.

Szacunki podlaskiej policji mówiły o kwocie pół miliona złotych, którą poszkodowani z tego regionu stracili tylko w styczniu. Potem jednak te kwoty zaczęły szybko rosnąć. Np. w lutym zanotowano przypadek oszustwa, w którym 300 tys. zł stracił mieszkaniec Białegostoku. Pieniądze z rachunku zniknęły właśnie po instalacji oprogramowania rzekomo potrzebnego do obsługi rachunku kryptowalut.

Dlatego policja radzi, aby kierować się rozsądkiem przy transakcjach finansowych, z rezerwą podchodzić np. do ofert bardzo atrakcyjnych inwestycji i nie przekazywać nikomu żadnych danych związanych z internetową obsługą kont bankowych.

- Jeśli "konsultant" proponuje Ci zainstalowanie oprogramowania typu Any Desk, możesz być pewien, że to oszustwo. Pracownik banku nie prosi o zainstalowanie tego typu oprogramowania. Jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania, rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta twojego banku

 – apelują policjanci.

 

Źródło: niezalezna.pl, pap

md
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo