Potrzebne propolskie nawyki konsumenckie
– Dywersyfikujemy źródła importu gazu, bo chcemy mieć wybór żeby nie uzależniać się od jednego kierunku dostaw i w skrajnych przypadkach nie poddawać się szantażowi gospodarczemu – mówił na spotkaniu z klubowiczami Robert Perkowski, wiceprezes zarządu PGNIG ds. operacyjnych. Paneliści zgodnie wskazali również, że istnieje potrzeba kształtowania patriotycznych postaw konsumenckich.


Podczas XVI Zjazdu Klubów „Gazety Polskiej” odbył się panel „Czym jest patriotyzm gospodarczy i dlaczego jest ważny dla ekonomicznego rozwoju Polski”. Debatę poprowadził Tomasz Sakiewicz, redaktor naczelny „Gazety Polskiej”.
Ważne zadanie dla spółek Skarbu Państwa
Zdalnie z klubowiczami połączył się Paweł Śliwa, wiceprezes zarządu PGE ds. innowacji, który podkreślił, że postawa patriotyczna jest obowiązkiem spółek Skarbu Państwa. Dodał, że roczne nakłady inwestycyjne Grupy PGE sięgają kilku miliardów złotych. – To potężny strumień pieniędzy, z którego korzysta wiele polskich firm, co przyczynia się do wzrostu gospodarczego Polski – mówił Paweł Śliwa. Podkreślił również, że Spółki Skarbu Państwa powinny poszukiwać potencjalnych wykonawców wśród rodzimych firm. – PGE cyklicznie organizuje warsztaty online dla przedsiębiorców, którzy są zainteresowani współpracą przy realizacji naszych strategicznych inwestycji – podkreślił wiceprezes. Dodał, że zrealizowane zostały warsztaty m.in. w obszarze ciepłownictwa, morskich i lądowych farm wiatrowych, sieci dystrybucyjnych. Paweł Śliwa podkreślił, że z tej współpracy czerpią zarówno spółki państwowe, jak i prywatne firmy. Potencjalni wykonawcy często wskazują bowiem sprawy, które sprawiają im szczególne trudności a to pozwala usprawnić pewne procedury w przyszłości. Później z kolei wiceprezes PGE dodał, że patriotyzm konsumencki polega również na trosce o grupy najbardziej potrzebujące. – Przykładem jest program „Dzielimy się ciepłem”, w ramach którego wspieramy najbardziej potrzebujących odbiorców, w tym organizacje pożytku publicznego. W miastach, w których funkcjonują ciepłownie PGE przekazujemy fundusze na pokrycie kosztów ogrzewania i ciepłej wody użytkowej odbiorców znajdujących się w trudnej sytuacji – mówił Paweł Śliwa.
Polska musi mieć wybór
Red. Sakiewicz zapytał Roberta Perkowskiego, wiceprezesa zarządu PGNIG ds. operacyjnych o rolę konsumentów w kontekście patriotyzmu gospodarczego. Gość panelu wyjaśnił na początku, co rozumie przez patriotyzm gospodarczy. Podkreślił, że nie chodzi tylko o znajomość historii czy noszenie koszulek z patriotycznymi motywami. – Bardzo ważne są bowiem również te zachowania, które mają bezpośredni wpływ na nasze otoczenie – powiedział Robert Perkowski. Zwrócił uwagę, iż często zdarza się, że poszczególne podmioty tworzące i dostarczające dany produkt pochodzą z różnych państw. – Myśląc o naszym państwie, budując polskie poczucie wartości, musimy mieć świadomość, że na świecie liczy się przede wszystkim siła gospodarcza – podkreślił. – By być patriotą w pełnym tego słowa znaczeniu, należy zwracać uwagę na swoje decyzje konsumenckie – mówił wiceprezes PGNIG. Dodał, że ważne jest, aby polskie podmioty miały możliwość decydowania o wyborze źródeł gazu. Przypomniał, że do niedawna infrastruktura w Polsce była skonstruowana w taki sposób, że gaz mógł płynąć do Polski przede wszystkim z kierunku wschodniego, co zmieniło się w ostatnich latach. – My chcemy mieć wybór, żeby nie uzależniać się od jednego kierunku dostaw i w skrajnych przypadkach nie poddawać się szantażowi gospodarczemu – podkreślił Robert Perkowski. Dodał, że jest to szczególnie ważne, ponieważ obecnie nie ma możliwości zasilania całej Polski energią z paneli fotowoltaicznych czy farm wiatrowych. – Zapewniamy więc nieprzerwane dostawy gazu, które muszą być zabezpieczone dla stabilizowania systemu energetycznego, a transformację musimy przeprowadzić w sposób bezpieczny, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb naszej gospodarki – podkreślił wiceprezes, dodając, że konieczne jest wykorzystane dostępnego potencjału i kompetencji pracowników. – To również jest patriotyzm – stwierdził Robert Perkowski.
Wspomniał także o tendencji do jak najszerszego wykorzystywania odnawialnych źródeł energii, co jest promowane w wielu krajach Unii Europejskiej. Okazało się jednak, że niektóre państwa nie zawsze zachowują konsekwencję w tym zakresie, a przykładem jest budowa gazociągu Nord Stream 2. – Te kraje stosują u siebie patriotyzm gospodarczy. My więc wspierajmy rozwiązania, zgodnie z unijną zasadą solidarności energetycznej, ale jak najbardziej korzystne dla polskiej gospodarki – powiedział wiceprezes PGNIG.
Musimy promować polskie marki
Tomasz Sakiewicz zapytał Artura Warzochę, prezesa Tauron Nowe Technologie, o działania, które podejmują spółki Skarbu Państwa w celu kreowania propolskiej kultury konsumenckiej. Gość panelu podkreślił, że spółka, którą reprezentuje, zajmuje się m.in. utrzymaniem i modernizacją oświetlenia. Dodał, że niestety często konieczne jest dokonywanie zakupów również poza Polską. Artur Warzocha przypomniał, że Tauron działa na terenie województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego i małopolskiego. Mówił o patriotyzmie gospodarczym na przykładzie województwa śląskiego, gdzie będzie przeprowadzona transformacja, ale jednocześnie tamtejsza ludność jest silnie przywiązania do swoich tradycji i tożsamości, co wpływa również na decyzje konsumenckie.
– Pragnę podkreślić, że nie możemy dopuścić do tego, by proces transformacji energetycznej odbył się bez naszego udziału. Musimy promować polskie marki, dopuszczać do głosu polską myśl technologiczną. Muszą one brać aktywny udział w związanych z transformacją wyzwaniach, które nas czekają – powiedział prezes.
Źródło: niezalezna.pl

