Fotelik dla dziecka – podstawowe zasady

Wydarzenia na polskich drogach związane z tragicznymi wypadkami, w których, niestety, giną też dzieci, potwierdzają, jak dużą uwagę należy przywiązywać do zasad bezpieczeństwa. Oczywiście nie wszystko da się przewidzieć, a na drodze, wbrew pozorom, nie jesteśmy uzależnieni tylko od siebie. Jednak wszędzie tam, gdzie to możliwe, stawiajmy bezpieczeństwo podróży na pierwszym miejscu. Bezpieczny przewóz dziecka nierozerwalnie wiąże się z koniecznością posiadania specjalnego fotelika.

zdj. ilustracyjne wikipedia.eng public domain

Zgodnie z zapisami ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, obowiązek przewożenia dziecka w foteliku jest uzależniony od jego wzrostu. W art. 39 ustawy czytamy m.in. "dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone (...) w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z (..) masą i wzrostem dziecka oraz (...) właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe".

Ustawa zezwala na przewożenie na tylnym siedzeniu pojazdu dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa.

Bardzo często zdarza się, że rodzice, zwłaszcza jadąc sami z dzieckiem, umieszczają fotelik na przednim siedzeniu. A to poważny błąd, który może skutkować nie tylko obrażeniami w czasie wypadku, ale także mandatem! W takim wypadku można liczyć się z karą do 150 zł. 

Przewożenie dziecka w pojeździe poza fotelikiem ochronnym lub innym urządzeniem do przewożenia dzieci może skutkować mandatem w wysokości 500 zł.

Treść europejskiego rozporządzenia ECE R44 mówi o pięciu podstawowych kategoriach fotelików samochodowych:

Grupa 0 – poniżej 10 kg

Grupa 0+ – poniżej 13 kg

Grupa I –  9-18 kg 

Grupa II – 15-36 kg 

Grupa uniwersalna –  0-36 kg

W ostatnim z wymienionych przypadków eksperci nie zalecają stosowania uniwersalnego fotelika, lecz zakup w zależności od wagi dziecka. 

Foteliki i-size – regulacja i-Size dotyczy bezpieczeństwa przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych, którą Komisja Europejska przyjęła w 2013 roku. Eliminuje pewne niedoskonałości bieżącej normy ECE R44/04. Nowe wytyczne skupiają się w szczególności na poprawie bezpieczeństwa fotelików podczas działania dużych sił czołowych i bocznych ze szczególnym uwzględnieniem ochrony okolic głowy i szyi malucha. Jego kategoryzacja polega na określeniu limitu według wzrostu, a nie wagi. 

Foteliki RWF – montowane tyłem do kierunku jazdy, uważane za najbezpieczniejsze dla najmłodszych dzieci. 

Specjaliści zalecają, aby nie kupować na popularnych aukcjach internetowych używanych fotelików. Zaoszczędzenie kilku złotych może mieć wpływ na bezpieczeństwo, a po zakupie może się okazać, że fotelik jest wadliwy lub brał juz udział w wypadku. 

Warto również pamiętać, że z jazdy w foteliku zwolnione są dzieci w taksówce, radiowozie i karetce pogotowia.

 


Źródło: niezalezna.pl

#policja #dzieci #wypadki #bezpieczeństwo #ruch drogowy #motoryzacja

Konrad Wysocki
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo