Niemiecka marka motoryzacyjna za kilka lat będzie korzystał z ekologicznej stali do produkcji samochodów

Mercedes-Benz AG to pierwszy producent samochodów, który objął udziały w szwedzkim start-upie H2 Green Steel (H2GS). Celem tego działania jest wprowadzenie do seryjnej produkcji stali wolnej od emisji CO2. Wspólnie z dostawcami stali niemiecki producent przebudowuje swój łańcuch dostaw pod kątem zapobiegania i ograniczania emisji dwutlenku węgla, a nie ich kompensacji. Partnerstwo z H2GS to kolejny krok w kierunku neutralności pod względem emisji CO2, do której Mercedes-Benz dąży w ramach przyjętej strategii Ambition 2039. Zakłada ona, że w 2039 r. – 11 lat wcześniej niż wymagają tego przepisy UE – flota Mercedesa będzie w pełni skomunikowana i neutralna pod względem emisji CO2.

mat. pras.

 

Start-up H2 Green Steel (H2GS) powstał w 2020 r., z myślą o budowie w północnej Szwecji wielkoskalowej huty stali produkowanej bez wykorzystania paliw kopalnych. Do 2030 r. H2GS wyprodukuje 5 milionów ton takiej stali. W ten sposób przyczyni się do dekarbonizacji europejskiego przemysłu stalowego, jednego z największych emitentów dwutlenku węgla. H2GS rozpocznie działalność w Boden i Luleå. Założycielem i największym udziałowcem start-upu jest Vargas – współzałożyciel i jeden z największych udziałowców przedsiębiorstwa Northvolt, wyspecjalizowanego m.in.. w projektowaniu i produkcji akumulatorów litowo-jonowych do aut elektrycznych.
 

„Obejmując udziały w H2 Green Steel, Mercedes-Benz wysyła ważny sygnał – chcemy przyspieszyć zmiany w przemyśle stalowym i zwiększyć dostępność stali produkowanych bez emisji CO2. W ramach pierwszego kroku inwestujemy (w to przedsięwzięcie) kilka milionów euro. Jako preferowany partner start-upu będziemy wprowadzać ekologiczną stal w różnych modelach naszych pojazdów już w 2025 r.” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządów Daimler AG i Mercedes-Benz AG odpowiedzialny za badania w Grupie Daimler oraz dyrektor operacyjny Mercedes-Benz Cars.

Przykład: sedan Mercedes-Benz jest w około 50% wykonany ze stali; odpowiada to za około 30% emisji CO2 podczas procesu produkcji. Dzięki nawiązanemu partnerstwu Mercedes-Benz aktywnie i konsekwentnie stawia czoła jednemu z największych wyzwań przemysłu motoryzacyjnego na drodze do neutralności CO2.

Dzięki zastosowaniu nowego, innowacyjnego procesu produkcyjnego wytwarzanie stali na poziomie dostawcy jest wolne od emisji CO2 – podczas gdy produkcja tony stali przy użyciu klasycznego wielkiego pieca wiąże się z emisją średnio ponad 2 ton CO2. W nowym procesie dostawca zamiast węgla koksowego wykorzystuje wodór i energię elektryczną z odnawialnych źródeł. Wodór służy tu jako reduktor, który uwalnia i wiąże tlen z rudy żelaza. W przeciwieństwie do węgla koksowego nie prowadzi to do wytwarzania CO2, lecz wody.

Mercedes-Benz i wszyscy jego dostawcy konsekwentnie pracują nad redukcją emisji CO2 w łańcuchu dostaw stali. Ich ostatecznym celem jest produkcja „zielonej” stali. Ponadto firma zobowiązuje się do odpowiedzialnego dostarczania stali, bazując na stosowaniu uznanych norm i certyfikatów. Mercedes-Benz jest członkiem Responsible Steel Initiative (z ang. program odpowiedzialnej produkcji stali) i aktywnie uczestniczy w opracowywaniu certyfikowanego standardu zrównoważonego rozwoju dla przemysłu stalowego – z myślą o ukształtowaniu przyjaznej dla środowiska i społecznie akceptowanej produkcji staliw całym łańcuchu wartości.

Mercedes-Benz AG chce, aby flota nowych samochodów producenta była neutralna pod względem emisji CO2 w całym łańcuchu wartości i dostaw. Dostawcy reprezentujący ponad 85% rocznego wolumenu zakupów Mercedes-Benz podpisali już list intencyjny, w którym wyrażają zgodę na dostarczanie firmie w przyszłości wyłącznie produktów neutralnych pod względem emisji CO2. Są wśród nich ważni dostawcy stali. Jednocześnie Mercedes-Benz współpracuje ze swoimi partnerami w celu stopniowego zwiększania w produkcji komponentów i tworzyw udziału materiałów wtórnych.

 

 

Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

#branża motoryzacyjna #ekologia #emisja CO2 #nnowe technologie

Paweł Kryszczak
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo