Na spokojne myślenie jest potrzebny czas. Regularnie biegając, spacerując spędzając czas w odosobnieniu na łonie przyrody, mamy idealne warunki do pracy z myślami.

W czasie biegu lub wędrówki czymś innym są wrażenia zmysłowe, słuchanie swego ciała, a  czymś innym wytwory naszego umysłu, który zazwyczaj ciągle poszukuje nowych wrażeń i treści. Nasz umysł skacze z tematu na temat tak jak małpa z gałęzi na gałąź, stąd określenie wskazujące na jego charakter i nadmierną aktywność „małpi umysł”.

Bieganie lub chodzenie w odniesieniu do innych czynności życiowych np. pracy czy aktywności towarzyskiej może dawać nam szansę na chwilę samotności i odosobnienia, chwile ciszy i spokoju - to duży atut samotnych treningów i wędrówek. Dobre warunki i cisza to nie wszystko. By się wyciszyć, uspokoić swój umysł i myśli, nie powinniśmy zabierać ze sobą naszego wewnętrznego bałaganu i chaosu myśli na spacer lub bieg. Wtedy zmienia się tylko nasze otoczenie zewnętrzne i nic ponad to.

W czasie biegów może być też tak, że na przemian możemy doświadczać  euforii, kryzysów, obaw. Niektórzy próbują podporządkować swoje myślenie jednej sprawie -  powtarzają jak mantrę: „dam radę, dam radę, dobiegnę, dojdę”. 

Ciekawszym i korzystniejszym dla naszej pracy z myślami jest przyjęcie postawy koncentracji na chwili obecnej, na byciu tu i teraz. Żadnych planów, taktyki, kilometrażu. Wtedy myśli są spokojne, uporządkowane, proste - nie rwane i natarczywe.

Praktyka pracy z myślami rozpoczyna proces oczyszczenia umysłu ze zbędnych rozważań i wyobrażeń. Zmęczenie, znużenie schodzą na drugi plan, gdy koncentrujemy się dokładnie na momencie, w którym jesteśmy.

Spacery i biegi mogą stać  się doskonałym środkiem na poprawę naszej kondycji fizycznej i psychicznej. Czas poświęcony na poprawę sprawności fizycznej i pracę z myślami przyniesie konkretne owoce.

Każda wędrówka czy bieg są inne, jeszcze bardziej są inne nasze emocje, nastroje wewnętrzne, myśli. To głównie z naszego osobistego doświadczenia możemy czerpać najbardziej pomocną wiedzę do tego, jak sobie radzić z myślami, jak sprawić byśmy kierowali nimi a nie one nami.