Warto zdawać sobie sprawę z tego, że obecnie używanie oświetlenia rowerowego wymagane jest w Polsce przez prawo. Jest to kwestia nie tylko bezpieczeństwa naszego, ale także pozostałych uczestników ruchu drogowego. Oświetlenie zapewnia lepszą widoczność na drodze i ścieżce rowerowej, a co za tym idzie pozwala uniknąć wielu niebezpiecznych zdarzeń na drodze.

Zgodnie z treścią Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, każdy rowerzysta zobowiązany jest do posiadania dwóch lampek rowerowych spełniających zapisane przez ustawodawcę warunki. Przednia lampka rowerowa zgodnie z prawem może świecić jedynie światłem białym lub żółtym. Ustawa zezwala, aby ten rodzaj oświetlenia był demontowalny. Zupełnie inaczej sprawa wygląda ze światłem tylnym. W tym przypadku do roweru na stałe musi być zamontowany czerwony odblask oraz tzw. lampka pozycyjna świecąca czerwonym światłem.

Przepisy ustawy zezwalają na używanie migających lampek przednich i tylnych, dlatego na drogach i ścieżkach rowerowych dość często spotkać można rowerzystów, z charakterystycznym migającym oświetleniem (diody w trybie migającym pracują znacznie dłużej na baterii niż świecąc w trybie ciągłym).

Rodzaje oświetlenia rowerowego

Do wyboru mamy całą gamę produktów. Ceny poszczególnych lampek rowerowych wahają się od kilku do nawet kilkuset złotych. Wszystko zależy od zastosowanych komponentów, diod LED lub żarówek, trybów świecenia, źródła zasilania oraz norm odporności na zachlapania, wstrząsy i ewentualne uszkodzenia mechaniczne.

Generalnie wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje lampek rowerowych:

  • Lampki przednie ostrzegawcze – oświetlenie o niewielkich gabarytach, którego podstawową funkcją jest zapewnienie odpowiedniej widoczności na drodze. Tego typu lampki nie są w stanie oświetlić drogi przed nami.
  • Lampki przednie oświetlające – oświetlenie rowerowe, które poza poprawą widoczności na drodze, są w stanie oświetlić drogę przed nami, dzięki diodom lub żarówkom o odpowiedniej mocy i jasności.
  • Lampki tylne – ich głównym zadaniem jest poprawa widoczności i funkcja ostrzegawcza. Na rynku dostępne są również wersje lampek tylnych dostosowane do jazdy w dzień.

Wśród najtańszych na rynku lampek rowerowych znajdziemy przede wszystkim zwykłe oświetlenie ostrzegawcze. Za zestawy oświetlające drogę są odpowiednio droższe. Przykładowo, jeśli potrzebujemy naprawdę mocnego światła w nocy, wówczas trzeba będzie zainwestować w lampkę o mocy ponad 1000 lumenów, jednak ceny takich gadżetów oscylują już w granicach kilkuset złotych.

  • Światła rowerowe przednie - ostrzegawcze

Oświetlenie rowerowe tego typu sprawdzi się w przypadku mniej zaawansowanych rowerzystów i na trasach mniej uczęszczanych przez innych użytkowników ruchu drogowego. Światła ostrzegawcze spełnią swoją funkcję zarówno w dzień, jak i w nocy, jednak należy pamiętać, że ich przeznaczeniem jest ostrzeganie o poruszającym się na pasie ruchu rowerze, a nie oświetlanie drogi. Jeśli rozważamy zakup takiego właśnie rodzaju lampek rowerowych, musimy mieć świadomość, że podróżować będziemy najczęściej w dobrej widoczności, gdy nie będzie potrzebne użycie światła doświetlającego przestrzeń przed rowerem.

Jeśli najczęściej poruszamy się po miejskich ścieżkach rowerowych dodatkowo oświetlonych latarniami, wówczas zestaw ostrzegawczego oświetlenia rowerowego powinien spełnić swoje zadanie.

Oświetlenie tego typu cieszy się dużą popularnością ze względu na swoje niewielkie rozmiary, małą wagę i łatwość montażu. 

Przed zakupem sprawdź, czy emitowane przez lampkę światło jest dobrze widoczne z większej odległości. Podstawową funkcją lampek ostrzegawczych jest zapewnienie odpowiedniej widoczności na drodze.

Dostępne na rynku oświetlenie ostrzegawcze najczęściej posiada kilka trybów świecenia (migania). Do wyboru mamy także tańsze modele zasilane na baterie oraz droższe zasilane przez port USB (możliwość ładowania z powerbanka lub klasyczną ładowarką do smartfona).

  • Światła rowerowe przednie – oświetlające drogę

Ten rodzaj oświetlenia rowerowego ma za zadanie nie tylko zwiększać widoczność rowerzysty w ruchu drogowym, ale także umożliwić mu przemieszczanie się w warunkach ograniczonej widoczności, na przykład wieczorami lub po zmroku. 

Dostępne na rynku lampki oświetlające trudno pomylić z tymi ostrzegawczymi, gdyż z reguły są one dużo większe od tych drugich. Są też droższe. 

Absolutne minimum, jeśli chodzi o moc strumienia światła to ok. 200 lumenów. Dysponująca taką mocą lampka doświetli ciemną drogę, jednak jest zbyt słabe, by mówić o komfortowym podróżowaniu po zmroku. Tak naprawdę dopiero od mocy 500 lumenów można mówić o dobrym doświetleniu drogi przed nami, a ideałem jeśli chodzi o jasność świecenia będą lampki o mocy ponad 1000 lumenów.

Planując zakup oświetlenia doświetlającego drogę przed nami, warto także rozważyć zakup lampki montowanej na kasku, oprócz tej montowanej standardowo na kierownicy.

W przypadku tego rodzaju lampek rowerowych szczególnie istotny jest rodzaj zasilania. Te o dużej mocy świecenia, a zasilane klasycznymi bateriami często wyładowują się nawet po ok 1,5 godzinie jazdy. W przypadku lampek zasilanych przez USB warto zwrócić uwagę na pojemność akumulatora. Na rynku dostępne są także modele z zewnętrznymi akumulatorami. Najczęściej są to lampy oświetlające o dużej mocy – tzw. szperacze.

  • Światło rowerowe na tył

Oświetlenie montowane z tyłu roweru nie ma za zadanie jedynie efektownie migać w ciemności. To właśnie lampka tylna ma zagwarantować odpowiednio dobrą widoczność dla innych uczestników ruchu. 

Dostępne na rynku światła tylne do roweru dość łatwo jest zamontować (szybkozłączki lub gumowe opaski).

Tu również mamy do wyboru zasilanie bateryjne, USB, a niekiedy nawet klasyczne dynamo lub opcja podpięcia do akumulatora w przypadku rowerów elektrycznych.

Przy wyborze tego typu oświetlenia warto zwrócić uwagę na dystans, z którego widoczny będzie strumień światła oraz jego odpowiednie rozproszenie na boki.


Baterie czy USB? Jaki rodzaj zasilania lampek rowerowych wybrać?

Spośród dostępnych w sprzedaży lampek rowerowych możemy wyróżnić następujące rodzaje ich zasilania:

  • Baterie – łatwość wymiany i dostępność (praktycznie na każdej stacji benzynowej), krótszy czas pracy i podatność na niekorzystne warunki atmosferyczne (mrozy i upały). Rozwiązanie stosowane w tańszych lampkach, powoli wypierane przez oświetlenie ładowane przez USB.
  • Dynamo – rodzaj zasilania wykorzystywany najczęściej w rowerach miejskich. Prąd potrzebny do zasilenia lampek wytwarzamy siłą naszych mięśni – pedałując z odpowiednią prędkością. Ten rodzaj oświetlenia praktycznie nigdy się nie rozładuje – problemem jest jednak to, że gdy się zatrzymamy, światła… zgasną.
  • Wbudowany akumulator – lampki wyposażone w akumulatory ładowane przez kabel USB. Możliwość szybkiego podładowania np. poprzez powerbank.
  • Zewnętrzny akumulator – rozwiązanie wyłącznie dla użytkowników rowerów elektrycznych. Możliwość podłączenia zasilania oświetlenia do akumulatora e-bike’a.

Jak ustawić światła w rowerze?

Zakup odpowiedniego oświetlenia do roweru to nie jedyne wyzwanie, w kwestii poprawy naszej widoczności na drodze. Tak jak w przypadku samochodów i motocykli, także w przypadku rowerów kluczowe jest odpowiednie ustawienie i wyregulowanie lampek z przodu i z tyłu.

Należy bezwzględnie unikać sytuacji, w której cała lub część lampki jest przysłonięta na przykład przez błotnik, sakwy lub inny element roweru. Ograniczenie snopu światła wpływa także na ograniczenie naszego bezpieczeństwa na drodze. 

Montując lampkę przednia pamiętaj o skierowaniu jej nieco w dół, aby uniknąć oślepiania rowerzystów i kierowców nadjeżdżających z naprzeciwka.