Specjaliści z czołowej hiszpańskiej instytucji kultury i sztuki wskazali, że pochodzący z XVII wieku obraz olejny na płótnie, przedstawiający Jezusa Chrystusa przed ukrzyżowaniem, charakteryzuje się stylem włoskiego artysty i to “prawdopodobnie” on jest autorem malowidła.

W dokumencie, który opublikowano w dzienniku ustaw wspólnoty autonomicznej Madrytu (Bocm) wskazano, że konieczne będą dalsze prace służące zbadaniu dzieła, które do Hiszpanii dotarło w latach 70. XX wieku. Na sprzedaż, według ustaleń resortu kultury, wystawiła je kolekcjonerka zamieszkująca hiszpańską stolicę.

Według ekspertyzy opublikowanej w Bocm obraz miał zostać namalowany przez Caravaggia w okresie kiedy mieszkał on w Neapolu.

W ocenie specjalistów z Muzeum Prado nazwa przypisywana malowidłu była niewłaściwa. Uważają oni, że dzieło nie nazywało się “Ecce Homo”, jak dotychczas przypuszczano, ale “Cierniem ukoronowanie Jezusa”.

Obraz uważany za twórczość Caravaggia został zarekwirowany przez hiszpańskie służby przed jego zaplanowaną na 8 kwietnia licytacją i skierowany do Muzeum Prado. Władze resortu kultury tłumaczyły, że przejęcie dzieła było podyktowane “poważnymi przesłankami”, że jego autorem jest słynny włoski malarz, a malowidło zostanie wywiezione z Hiszpanii.

Dotychczas część znawców sztuki przypisywało autorstwo obrazu jednemu z uczniów hiszpańskiego malarza Jose de Ribery, a cena wywoławcza za dzieło wynosiła zaledwie 1500 euro.