Francuscy ustawodawcy postanowili zakazać lotów krajowych na krótkich dystansach tam, gdzie istnieją alternatywne pociągi, w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. W weekend prawodawcy głosowali za przyjęciem ustawy o zamknięciu tras, na których ta sama podróż mogłaby odbyć się pociągiem w mniej niż dwie i pół godziny.

Nie będzie to miało jednak wpływu na loty łączone. Planowane działania, zanim staną się prawem, zostaną poddane pod głosowanie w Senacie.

Linie lotnicze na całym świecie zostały poważnie dotknięte pandemią koronawirusa, a strona internetowa Flightradar24 donosi, że liczba lotów w zeszłym roku spadła o prawie 42% w porównaniu z 2019 r. Środki te mogą mieć wpływ na podróżowanie między Paryżem a innymi francuskimi miastami, w tym: Nantes, Lyonem i Bordeaux.

Rząd francuski stanął w obliczu wezwań do wprowadzenia jeszcze surowszych przepisów. Francuska konwencja obywatelska w sprawie klimatu, która została utworzona przez prezydenta Emmanuela Macrona w 2019 r. i składała się z 150 członków, zaproponowała rezygnację z podróży samolotem, w przypadku których odbywały się podróże pociągiem poniżej czterech godzin.

Po sprzeciwach ze strony niektórych regionów i linii lotniczych Air France-KLM zostało to zredukowane do dwóch i pół godziny  

Francois Pupponi, członek francuskiego Zgromadzenia Narodowego, powiedział agencji prasowej Reuters, że plan ten jest „niewłaściwy”.

Wybór środowiskowy musi mieć pierwszeństwo, ale nie rezygnujmy z wyborów społecznych i ekonomicznych dotyczących przemysłu i lotnisk - te dwa elementy uzupełniają się

stwierdził.

Jednak francuska grupa konsumencka UFC-Que Choisir wezwała ustawodawców do zachowania czterogodzinnego limitu.

Średnio samolot emituje 77 razy więcej CO2 na pasażera niż pociąg na tych trasach, mimo że pociąg jest tańszy, a stracony czas jest ograniczony do 40 minut

napisano.

Wezwał również do „gwarancji, że (francuska kolej krajowa) SNCF nie wykorzysta okazji do sztucznego zawyżania cen lub obniżenia jakości usług kolejowych”.

Głosowanie nastąpiło kilka dni po tym, jak francuski rząd podwoił swoje udziały w Air France.

Rząd wcześniej zaoferował 7 miliardów euro (8,3 miliarda dolarów) pożyczki, aby pomóc liniom lotniczym przetrwać pandemię, chociaż francuski minister gospodarki powiedział, że finansowanie zależało od tego, czy linia lotnicza zrezygnowała z niektórych lotów krajowych.

To nie pierwszy raz, kiedy wprowadzono podobne środki. W ubiegłym roku Austrian Airlines zastąpiły trasę lotu między stolicą Wiedniem a Salzburgiem zwiększoną usługą kolejową, po otrzymaniu rządowego dofinansowania z przepisami ograniczającymi emisję dwutlenku węgla.



Artykuł pochodzi ze strony filarybiznesu.pl