"Na wyspie Uznam TBM Wyspiarka przebiła się już przez ścianę czołową w szybie startowym i układa kolejne pierścienie tunelu. Do czwartku 8 kwietnia zamontowano ich 71, czyli gotowych jest 116 metrów tunelu"

– poinformował świnoujski magistrat.

Jak wskazano, zgodnie z harmonogramem za około pół roku maszyna powinna przebić się pod dnem Świny i dotrzeć na wyspę Wolin, gdzie przygotowywana jest komora do jej odbioru.

Obudowa tunelu będzie składała się z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów. Jeden pierścień będzie ważył od 75 do 100 ton – w zależności od wielkości.

"TBM Wyspiarka może drążyć maksymalnie 6 cm na minutę, co z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych operacji technologicznych, daje około 10 metrów na dobę. Jednocześnie ze specjalnych pierścieni układa za sobą kolejne elementy obudowy tunelu, który w przekroju kołowym i szerokości wewnątrz ma 12 metrów"

– wyjaśniono.

Elementy pierścieni są produkowane w zakładzie prefabrykacji na terenie budowy.

„Bardzo ważna jest tu precyzja. Szerokość jednego nie może różnić się od drugiego o więcej niż 0,5 milimetra, w grubości o 1,5 mm, a długości o 1 mm” – powiedział, cytowany w komunikacie dyrektor kontraktu z firmy PORR, generalnego wykonawcy tunelu w Świnoujściu Piotr Flisiak.

Gotowe elementy pierścieni (tzw. tubingi) – jak wyjaśniono – są składowane na placu magazynowym, skąd w odpowiedniej kolejności przewożone są do komory startowej.

Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy tarczy skrawającej o średnicy 13,5 m, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na przedzie tarczy znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu.

"Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Kolejnym, płuczka już z wydobytym urobkiem, wraca do zakładu. Tam, poprzez system sit i hydrocyklonów, jest czyszczona, oddzielana od urobku. Dzięki temu może być wykorzystana wielokrotnie"

– wskazano. Na terenie inwestycji, na wyspach Uznam i Wolin, toczą się także inne prace, m.in. przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu, a także roboty drogowe – ziemne: profilowanie, uzupełnienie i zagęszczanie podłoża pod przyszłą drogę DK 93 oraz DD 1.

Po drugiej stronie Świny, na wyspie Wolin, większość prac koncentruje się w rejonie komory odbiorczej oraz rampy tunelu. W segmentach od R1 do R16 prowadzone są roboty ziemne i konstrukcyjne. Ponadto, jak poinformowano, podobnie jak na wyspie Uznam trwa przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu: sieci gazu średniego ciśnienia, sieci elektroenergetycznych średniego i niskiego napięcia, sieci teletechnicznych oraz sanitarnych.

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel), której nadano imię Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca br. Po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczna maszyna o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce: 1484 metry tunelu drążonego maszyną TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Inwestorem projektu jest miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrenz. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gulermak.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.