Podpisane ustawy konkretnie to: 

  • Ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym;
  • Ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw;
  • Ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym;
  • Ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw;
  • Ustawa z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo celne oraz niektórych innych ustaw.

Nowelizacja dotycząca przeciwdziałania prania pieniędzy wdraża unijną piątą dyrektywę AML. Dyrektywa AML poprzez modyfikacje unijnych regulacji ma zwiększyć transparentność przepływów finansowych, a co za tym idzie ma zwiększyć skuteczność funkcjonowania organów odpowiedzialnych za wykrywanie środków pochodzących z działalności przestępczej bądź służących działalności terrorystycznej.

Nowelizacja implementuje zapisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu. Precyzuje też listę instytucji obowiązanych, do której dodaje przedsiębiorców prowadzących działalność polegającą m.in. na obrocie lub pośrednictwie w obrocie dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi oraz antykami.

Ustawa o transporcie drogowym

Zgodnie z nowelą informacje o pojazdach użytkowych z wykrytymi usterkami w Polsce mają być wysyłane do tego kraju w UE, gdzie został on zarejestrowany.

Ustawa o transporcie kolejowym

Ustawa wprowadza regulacje dyrektyw wchodzących w skład tzw. części technicznej czwartego pakietu kolejowego. Nowe przepisy zmienią procedurę homologacji pojazdów kolejowych.

Ustawa o prawie celnym

Nowela ma usprawnić wydawanie decyzji dotyczących należności z tytułu importu towarów.

Podstawowym celem ustawy jest usprawnienie wydawania decyzji w zakresie należności celnych i podatkowych oraz opłat paliwowej i emisyjnej, które są należne z tytułu importu towarów. Nowelizacja przewiduje odpowiednie stosowanie do postępowań w sprawie określenia należności podatkowych oraz opłaty paliwowej i opłaty emisyjnej określonych przepisów prawa celnego, umożliwiając tym samym przeprowadzenie jednego postępowania i wydanie jednej decyzji w sprawach związanych z importem

 - czytamy w informacji Kancelarii Prezydenta.