Podziel się swoim 1,5% podatku na wsparcie mediów Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy za solidarność! Dowiedz się więcej »

20 lecie kultowego Vana od niemieckiej marki motoryzacyjnej

W tym roku Opel Vivaro obchodzi 20. urodziny! Od czasu światowej premiery na brukselskich targach lekkich pojazdów użytkowych w 2001 r. model ten stał się ważnym elementem strategii niemieckiego producenta w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. Vivaro pierwszej generacji jest również poprzednikiem aktualnego Vana Roku — bezemisyjnego, w pełni elektrycznego Opla Vivaro‑e.

mat. pras.

Wyprodukowano już ponad milion egzemplarzy Vivaro, co stanowi najlepszy dowód rynkowego sukcesu tego samochodu oraz jego popularności wśród klientów, a także znaczenia segmentu lekkich pojazdów użytkowych dla Opla. Nowa, już trzecia generacja, trafiła do sprzedaży pod koniec marca 2019 r., a w ofercie znalazły się nie tylko wersje z silnikiem wysokoprężnym, lecz także w pełni elektryczny Vivaro‑e — urzeczywistnienie idei zaprezentowanej w 2010 r. jako Vivaro‑e Concept.


Vivaro jest owocem wspólnego przedsięwzięcia firm Opel i Renault. W grudniu 1996 r. przedsiębiorstwa znane z zaawansowanych rozwiązań technicznych i przywiązania do wysokich standardów jakości rozpoczęły wspólne prace w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. Dzięki tej współpracy Opel mógł szybko zaoferować klientom poszukiwane na rynku pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Opel Arena — bezpośredni poprzednik Vivaro — trafił do sprzedaży już 12 miesięcy później, a w styczniu 1999 r. dostępny był także Movano.


W rozwój i produkcję Vivaro Opel i Renault zainwestowały łącznie 700 milionów euro. Opracowanie całkowicie nowego modelu trwało zaledwie 35 miesięcy, a obie strony były w równym stopniu odpowiedzialne za efekt prac. Firma Renault skupiła się na konstrukcji i zespołach napędowych, a Opel był odpowiedzialny za produkcję. W zakładach IBC Vehicles w angielskim Luton ruszyła linia produkcyjna Vivaro oraz bliźniaczego Renault Trafic.


Vivaro z napędem na przednie koła, wprowadzony na rynek na początku 2001 r., mógł być napędzany jednym z dwóch oszczędnych silników wysokoprężnych 1.9 z układem common rail (o mocy 59 kW/80 KM lub 74 kW/100 KM) lub dynamicznym 16‑zaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 2 litrów (88 kW/120 KM). Oferta silników została wkrótce uzupełniona o wysokoprężną 2,5-litrową jednostkę z układem common rail o mocy 98 kW (133 KM). Z wyjątkiem podstawowego diesla (dostępnego ze skrzynią pięciobiegową) wszystkie jednostki napędowe były łączone z sześciobiegową ręczną przekładnią z dźwignią zmiany biegów umieszczoną w konsoli środkowej. Takie rozwiązanie poprawiało ergonomię i zapewniało optymalne wykorzystanie przestrzeni.


Poza silnikami i stylistyką atutami Vivaro były komfort i właściwości jezdne porównywalne z samochodami osobowymi. Atrybuty te doceniło jury przyznające tytuł Międzynarodowego Vana Roku (IVOTY) — Vivaro i jego siostrzany model Renault Trafic zostały wyróżnione tą prestiżową nagrodą w 2002 r.


Opel Vivaro był oferowany w ponad 20 wariantach o dopuszczalnej masie całkowitej 2,7 lub 2,9 tony. Klienci mieli do wyboru dwa rozstawy osi (3098 lub 3498 mm) oraz trzy rodzaje nadwozia (furgon, kombi lub platforma). Każda wersja zapewniała użytkownikom mnóstwo przestrzeni. Van i kombi z krótkim rozstawem osi oferowały przestrzeń ładunkową o kubaturze 5 m3. W wersji dłuższej, z przedziałem towarowym o pojemności niemal 6 m3, mogły się zmieścić nawet trzy europalety.
 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

 

#samochód dostawczy #branża motoryzacyjna

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
albicla.com@ Paweł Kryszczak
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo