Przyczyny migreny

Choć migrena to dość powszechny problem, do dziś nie udało się stwierdzić jednoznacznie przyczyny jej powstawania. Występowanie migreny może mieć wieloczynnikowy charakter; prawdopodobnie zależy od kwestii genetycznych oraz czynników środowiskowych. 

Migrena – objawy

Objawy migreny mogą znacząco różnić się w zależności od indywidualnych cech pacjenta, natomiast sam ból migrenowy jest dość specyficzny – na pewno nie sposób o nim zapomnieć. Ból zwykle umiejscawia się po jednej stronie głowy – najczęściej za okiem, choć nie jest to stała reguła.

Do najczęstszych objawów, które towarzyszą migrenie to przede wszystkim:

  • nudności i mdłości;
  • wymioty;
  • nadwrażliwość na bodźce – szczególnie dźwiękowe;
  • światłowstręt;
  • omdlenia;
  • łzawienie oczu.


Warto pamiętać, że ból głowy występują także u dzieci, również u tych najmłodszych. Migrena u dzieci ma zwykle charakter obustronny, a objawy wyglądają podobnie, jak u dorosłych. U najmłodszych dzieci, które jeszcze nie są w stanie zakomunikować nam bólu, należy szczególną uwagę zwracać na pierwsze zwiastuny migreny. Oprócz wymiotów i nudności pojawia się także bladość skóry i zmniejszona ruchliwość.



U osób z często występującą migreną, można wyodrębnić kilka etapów epizodów migrenowych:

  • okres zapowiadający – najczęściej pojawia się kilka godzin przed migreną, a jego cechami charakterystycznymi są huśtawki i spadek nastroju, zaburzenia apetytu, nadwrażliwość na rozmaite bodźce zmysłowe i wrażliwość;
  • aura migrenowa;
  • właściwy napad migrenowy;
  • okres ponapadowy lub postdromalny – objawy zwykle obejmujące uczucie zmęczenia, osłabienia i ogólny dyskomfort fizyczny, utrzymujący się po ustąpieniu bólu glowy.


Jak długo trwa migrena? Objawy związane z odczuwaniem bólu głowy zazwyczaj trwają od 4 do 72 godzin. Jeśli atak bólu trwa dłużej, dopadł nas stan migrenowy.

Wiele osób zastanawia się jak często pojawia się migrena, natomiast nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Częstotliwość występowania migreny różni się u każdego z nas. Może pojawić się kilkukrotnie w ciągu życia, jednak może zaskakiwać nas częściej swoją cyklicznością bądź nieregularnością. 

Czynniki wyzwalające migrenę

Choć migrena często występuje samoistnie, wiele osób potrafi dostrzec związek pomiędzy wystąpieniem bólu a czynnikami, które wyzwoliły atak.  

Migrena częściej pojawia się u kobiet, bo prawie trzykrotnie częściej niż u mężczyzn, co może być powiązane z żeńskimi hormonami płciowymi. Prawdopodobnie związane jest to ze zmianami poziomu hormonów płciowych. U kobiet często obserwowana jest migrena miesiączkowa czy migrena w ciąży i podczas menopauzy. 

Czynniki wyzwalające migrenę to między innymi:

  • przemęczenie;
  • stres;
  • głód lub uczucie pragnienia;
  • problemy ze snem, jego niedostatek lub nadmiar;
  • alkohol;
  • kofeina;
  • produkty spożywcze: żywność wysoko przetworzona, glutaminian sodu;
  • warunki atmosferyczne – nagła zmiana ciśnienia atmosferycznego.

Leczenie farmakologiczne migreny

Jak leczyć migrenę? Jest to pytanie często stawiane przez wiele pacjentów przed wizytą u specjalisty. Leczenie migreny można podzielić na doraźne, w celu złagodzenia dolegliwości w momencie ich pojawienia, oraz profilaktyczne, przyjmowane codziennie w celu zmniejszeniu intensywności i liczby ataków.

Do skuteczniejszych metod należą leki stosowane bez recepty - kombinacja kwasu acetylosalicylowego oraz paracetamolu. Przy stosowaniu wszelkich leków ważne jest aby stosować je zgodnie z zaleceniami, nie doprowadzając do ich przedawkowania.

Grupa pacjentów, którzy wymagają przewlekłego leczenia farmakologicznego należą osoby, które mają 4 napady w miesiącu, a leczenie doraźne jest źle tolerowane.

Domowe sposoby leczenia migreny – czy to działa?

Częściowo można zapobiec migrenie bez stosowania farmakoterapii. Ważne jest unikanie indywidualnych czynników, przyczyniających się do powstawania bólu. Pacjenci, u których często dochodzi do ataków migreny, powinni szczególnie dbać o swój tryb życia. 

Główne zalecenia dotyczą unikania alkoholu i nadmiaru kofeiny, ograniczenie stresu i zwiększenie aktywności fizycznej. Skuteczna może okazać się dieta migrenowa, polegająca na unikaniu pokarmów, które potencjalnie mogą wywoływać ból migrenowy. Ważnym aspektem jest także odpowiednia ilość snu. Dietetycy sugerują zwiększone spożycie pokarmów bogatych w kwasy omega-3 i omega-6 w celu zapobieganiu migreny, a także picie odpowiedniej ilości wody – około 1,5 litra dziennie. Jeśli podane metody nie są wystarczająco skuteczne, należy sięgnąć po farmakoterapię.

W zminimalizowaniu bólu migrenowego może pomóc ciche i zaciemnione pomieszczenie, którym nasz organizm będzie w stanie się wyciszyć i odciąć od niepożądanych bodźców. Dodatkowo można stosować zimny lub ciepły kompres.