Wstawiony witraż jest olbrzymi, mierzy łącznie ponad 41 metrów kwadratowych.

"Do jego stworzenia wykorzystano tak zwane szkło katedralne – bezbarwne oraz barwione na kolory takie jak: jasny, średni i ciemny słomkowy; jasna i ciemna zieleń oraz czerwień"

- podało biuro prasowe PKP.

Witraż poprzez swoją symbolikę odwołuje się do kolei.

W okrągłych polach umieszczono "ośkę", czyli skrzydlate koło od dawna łączone z transportem kolejowym, które symbolizuje moc i szybkość, co dodatkowo podkreślono, umiejscawiając głowy postaci przedstawiające cztery żywioły: ogień, powietrze, ziemię i wodę. Kolej jest w tym konstrukcie myślowym, dzięki umieszczeniu w jednym z pól głowy królowej, postrzegana jako królowa transportu, która łączy, zbliża, ochrania i daje poczucie bezpieczeństwa

- wyjaśniono w komunikacie prasowym.

Wiosną prace przy montażu witraży w budynku dworca Gdańsk Główny zostaną wznowione. Wtedy też na elewację frontową powróci drugi z wielkopowierzchniowych witraży, który ma także bogatą symbolikę. Przedstawiono na nim herb Gdańska, głowy lwów oraz głowę króla, a także personifikacje czterech pór roku.

Rozpoczęta we wrześniu 2019 r. inwestycja dotyczy budynku głównego dworca oraz jego najbliższego otoczenia wraz z częścią tunelu podziemnego.

Powstały w latach 1894-1900 dworzec w Gdańsku jest wpisany do rejestru zabytków. W związku z tym duża część prac modernizacyjnych ma charakter odtworzeniowy.

Gdańsk Główny nie jest jedynym dworcem, gdzie do zdobienia otworów okiennych użyto witraży. Witraże występują w budynkach stacyjnych m.in. w Antwerpii, Hamburgu, Lwowie oraz Iławie.

Przebudowa dworca Gdańsk Główny to największa inwestycja w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Jej koszt to prawie 100 milionów złotych brutto.

Dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej wynosi 85 proc. wydatków kwalifikowanych, tj. prawie 69 mln zł netto.

Przewidywany termin udostępnienia dworca Gdańsk Główny po modernizacji to koniec 2021 roku.