Jak przekazała rzeczniczka tyskiego magistratu Ewa Grudniok, ósma linia obsługiwana przez Tyskie Linie Trolejbusowe zastąpiła z początkiem stycznia br. dotychczasową linię autobusową nr 291, kursując po jej trasie, z rozszerzoną obsługą dzielnicy Żwaków. Linia H łączy Dworzec PKP ze Szpitalem Wojewódzkim, przejeżdżając między innymi przez Osiedle C, Suble oraz Żwaków.

Uruchomienie linii to jeden z efektów realizacji unijnego projektu, obejmującego m.in. zakup dwóch elektrobusów (zamówionych w połowie 2019 r. za niecałe 5,7 mln zł brutto) oraz obsługę dotychczasowej linii autobusowej nr 291 pojazdami elektrycznymi. Elektrobusy Solarisa zostały wprowadzone do ruchu w połowie ub. roku. Teraz obsługują linię H na zmianę z trolejbusami bateryjnymi.

Według informacji Grudniok w dni robocze linię H obsługują dwa pojazdy, a w soboty i niedziele - po jednym. „Pierwszego dnia do obsługi linii został wytypowany trolejbus Solaris Trollino 12MD numer 42, wyposażony w litowo-tytanowe baterie trakcyjne” – wskazał cytowany przez Grudniok prezes spółki Tyskie Linie Trolejbusowe Marcin Rogala.

Autobusy elektryczne obsługujące linię H ładują baterie na przystanku końcowym Szpital Wojewódzki - za pomocą szybkiej ładowarki pantografowej. Podczas jednego kursu linii H rozładowuje się około 15 proc. pojemności baterii elektrobusu. W przypadku trolejbusu, który część trasy pokonuje z wykorzystaniem sieci trakcyjnej, jest to 30 proc. pojemności baterii.

Trolejbusy na linii H ładują baterie podczas jazdy na odcinku E.Leclerc - Dworzec PKP – Begonii, gdy są podłączone do sieci trakcyjnej, a także podczas postoju na obu przystankach końcowych. Podłączanie trolejbusu do sieci odbywa się w sposób automatyczny, za pomocą zainstalowanych na niej specjalnych daszków.

Linia H jest trzecią po E i G, gdzie trolejbusy regularnie wykorzystują napęd alternatywny w postaci baterii trakcyjnych. Obie te linie uruchomiono we wrześniu 2019 r., wraz z uruchomieniem nowego odcinka sieci trolejbusowej - wzdłuż ul. Stoczniowców i Sikorskiego, przez Rondo Zesłańców Sybiru i tzw. pętlę paprocańską do ul. Beskidzkiej, czyli drogi krajowej nr 1.

Tylko na jego fragmencie rozwieszono nową sieć trakcyjną, pozostałą część trolejbusy pokonują na bateriach. W tym celu Tyskie Linie Trolejbusowe kupiły trzy nowoczesne trolejbusy hybrydowe wyposażone w baterie trakcyjne, które pozwalają na przejechanie blisko 30 km bez podłączenia do sieci, z pełnym zakresem mocy, działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem.

Skierowano tam wówczas dwie linie – obie obsługiwane nowymi trolejbusami. Nowa linia G jedzie przeciwnie do istniejącej już wcześniej linii E, której trasę zmieniono i nadano charakter okrężny. W ten sposób obie linie uzupełniają się, obejmując komunikacją trolejbusową tyskich osiedli Z1, Z, W, U, L, które wcześniej nie miały do niej bezpośredniego dostępu.

Trolejbusy kursują, korzystając z nowej sieci trakcyjnej rozwieszonej na ponadkilometrowym odcinku Rondo Zesłańców Sybiru - Sikorskiego Wiadukt. Zdecydowano się ją zbudować ze względu na wzniesienie drogi. Rozbudowa tyskiej sieci trakcji trolejbusowej połączyła dwie ekologiczne inwestycje – na nowych słupach trakcji trolejbusowej zawieszono 113 nowych ledowych opraw oświetleniowych.

Inwestycję Tyskich Linii Trolejbusowych związaną z uruchomieniem linii E i G (budowę nowej sieci trakcyjnej z podstacją, modernizację fragmentu istniejącej sieci, wymianę oświetlenia ulicznego i zakup dwóch elektrobusów oraz trzech trolejbusów hybrydowych) współfinansowały w 75 proc. unijne fundusze z programu Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt to blisko 23 mln zł.

Była to część wartego ponad 164 mln zł projektu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, zakładającego także m.in. gruntowną przebudowę zaplecza technicznego zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach oraz zakup przez tego przewoźnika ponad pięćdziesięciu nowoczesnych autobusów zasilanych sprężonym gazem (CNG), mikrobusów, elektrobusów, pojazdów serwisowych i pogotowia technicznego.

Trolejbusy w Tychach kursują nieprzerwanie od ponad 35 lat. W mieście funkcjonuje obecnie osiem linii oznaczonych literami od A do H. Całkowita długość trakcji trolejbusowej to ponad 40 km. Dotąd po tyskich ulicach jeździły 24 trolejbusy. W ostatnich dnia spółka podała, że przez najbliższy rok po jej sieci będą kursowały też dwa lubelskie trolejbusy Solaris Trollino 12M.