Z OSTATNIEJ CHWILI

Von der Leyen w Davos: nasze sankcje niszczą rosyjską gospodarkę, a tym samym rosyjską machinę wojenną • • • Von der Leyen w Davos: Rosja wstrzymuje dostawy żywności, wykorzystując to jako broń, ma to globalne reperkusje. • • •

Spór o budżet UE zatrzyma przekop Mierzei Wiślanej? Gróbarczyk wyjaśnia finansowanie inwestycji

Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapewnił dziś, że spór o budżet Unii Europejskiej nie zagraża finansowaniu przekopu Mierzei Wiślanej. - Tu nie ma powiązania, ponieważ realizacja kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pochodzi ze środków krajowych powiedział Gróbarczyk. Dodał, iż stan zaawansowania prac to ok. 30 proc.

Ptaqe / CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

Gróbarczyk pytany w PR24, czy spór o budżet unijny nie zagraża realizacji ważnych inwestycji, w tym przekopowi Mierzei Wiślanej, odpowiedział:

"Tu nie ma powiązania, ponieważ realizacja kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną pochodzi ze środków krajowych. Wiedzieliśmy, że mogą nastąpić wszelkiego rodzaju próby i perturbacje w ramach wstrzymania tej inwestycji, jeśli użyte byłyby środki unijne, w związku z tym wszelkim sposobem chcieliśmy uniknąć takiego stanu rzeczy"

- poinformował.

Inwestycja idzie zgodnie z planem

"Od strony wody budowane są i zbrojone falochrony wschodni i zachodni. Budowany jest również układ drogowy, a więc most północny i południowy łącznie z instalowaniem poszczególnych elementów dróg oraz mostów i oczywiście przygotowywane jest podłoże pod śluzę"

- opisywał. Dodał, że budowana jest już także sztuczna wyspa. Ocenił zaawansowanie wszystkich prac na ok. 30 proc.

"Jesteśmy zgodnie z harmonogramem i nie przewidujemy jakichkolwiek opóźnień" - podkreślił Gróbarczyk.

Jak powiedział, spór o budżet nie zagraża również innym inwestycjom finansowanym ze środków unijnych, gdyż dotyczy on przyszłego budżetu, a środki na prowadzone obecnie programy są już zabezpieczone.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie liczyć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku. Według rządu budowa nowej drogi wodnej ma poprawić dostęp do portu w Elblągu i zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej.

Termin realizacji programu przekopu Mierzei Wiślanej to koniec pierwszego kwartału 2023 r.

Pod koniec listopada br. rząd opowiedział się za zwiększeniem z 880 mln zł do 1,98 mld zł wartości programu, co uzasadniono wzrostem cen materiałów i robót budowlanych.

Według Urzędu Morskiego w Gdyni, całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany wyniesie blisko 23 km. Samo przejście przez Zalew Wiślany wyniesie nieco ponad 10 km, po rzece Elbląg - także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe.

 


Źródło: niezalezna.pl, pap

#przekop Mierzei Wiślanej #marek gróbarczyk

po
Wczytuję ocenę...
Wczytuję komentarze...



Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo