Aż 97% Polaków uważa, że nowe technologie są potrzebne. To cieszy, ponieważ pokazuje nasze pozytywne podejście do rozwoju rozwiązań przydatnych w codziennym życiu. Okres pandemii jeszcze bardziej uświadomił zarówno firmom, jak i księgowym, że kluczem do sukcesu jest innowacja. To ona wyzwala zmiany, które pozwalają przedsiębiorstwom rosnąć.

Jak wynika z raportu „Technologia w służbie bezpieczeństwu. Czy Polacy zostaną społeczeństwem 5.0?”, opracowanego przez fundację Digital Poland, coraz więcej z nas, bo aż 80%, jest zdania, że technologie rzeczywiście w zauważalny sposób ułatwiają codzienne życie. Polubiliśmy automatyzację procesów i ubolewamy nad tym, że w niektórych firmach brakuje innowacyjności. Przyznaje to prawie 50% badanych.

Od pandemii do cyfryzacji

Jak można podnieść poziom innowacyjności polskiego biznesu i w jaki sposób pomaga w tym branża księgowa? Przedsiębiorstwa, które nie mają odpowiednich technologii, coraz częściej decydują się na skorzystanie z usług biur rachunkowych. A to właśnie one przenoszą dziś księgowość do świata online. Dzięki temu szybciej i sprawniej obsługują rosnącą grupę klientów. Uczą też współpracujące z nimi firmy nowych sposobów komunikacji i współdziałania w wirtualnym świecie.

Pandemia zdecydowanie korzystnie wpłynęła na poziom kompetencji cyfrowych całego społeczeństwa. Zamknięcie w domach, praca zdalna, ograniczenie handlu w sklepach stacjonarnych niejako zmusiły nas do przeniesienia części życia oraz biznesu do świata wirtualnego. To sprawiło, że wiele firm, w tym biur rachunkowych, zdecydowało się na wprowadzenie nowych rozwiązań, które dziś podnoszą ich konkurencyjność na rynku i pomagają w kontaktach z klientami. Księgowi najczęściej wybierają programy odczytujące dane z dokumentów, umożliwiające ich gromadzenie w elektronicznym archiwum lub ułatwiające zarządzanie pracą w biurze rachunkowym

wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

Praca zdalna zwiększyła też odsetek osób, które postawiły na w pełni cyfrową komunikację. 88% badanych chce dziś mieć możliwość przechowywania całości swojej korespondencji w formie elektronicznej. Dotyczy to również e-faktur.

Potrzeba szybkiej komunikacji zaowocowała rozwiązaniami, które pozwalają zgromadzić ważną korespondencję w jednym miejscu. Zamiast przesyłać e-maile, księgowi mogą kontaktować się z klientami za pomocą programu, mając jednocześnie pod ręką całą dokumentację klienta

dodaje Krzysztof Wojtas.

Na czym polega społeczeństwo 5.0?

Proces transformacji cyfrowej, który przyśpieszyła pandemia, to jednak dopiero początek zmian. Przyszłością jest społeczeństwo 5.0. To zapoczątkowana w Japonii koncepcja nowego modelu społeczeństwa. Ma on być on skoncentrowany na człowieku oraz podnoszeniu jakości jego życia, które opiera się na integracji nowych technologii z ludźmi. W społeczeństwie 5.0 świat realny przenika się zatem z cyberprzestrzenią, a u podstaw działań leżą big data, sztuczna inteligencja, internet rzeczy czy automatyka. Dzięki nim rozwiązywane są problemy społeczne i gospodarcze.

Koncepcja ta funkcjonuje także pod nazwą społeczeństwa kreatywnego, w którym stale tworzy się nowe wartości i usługi, dba się o zrównoważony i trwały rozwój. To wszystko sprawia, że życie ludzi staje się wygodniejsze.

Członkowie społeczeństwa 5.0 są otwarci, szanują się wzajemnie i nie tworzą międzypokoleniowych barier. Co zrozumiałe, doceniają innowacje oraz współpracę biznesu, państw oraz organizacji pozarządowych, która jest podstawą do tworzenia nowoczesnych rozwiązań - nie tylko na rynku krajowym, ale i globalnym.

Księgowi, dane i społeczeństwo 5.0

Jaką rolę w budowaniu tak zdefiniowanego społeczeństwa odgrywa dziś księgowość? Przede wszystkim dzięki wprowadzaniu technologii tworzy nowe standardy współpracy, komunikacji oraz wymiany danych między instytucjami oraz ich pracownikami. To z kolei pozwala przyspieszać proces cyfryzacji w Polsce. Choć dzięki pandemii przebiega on sprawniej, w najnowszym rankingu DESI (Digital Economy And Society Index), prezentującym rozwój cyfrowej gospodarki oraz społeczeństwa, zajęliśmy dopiero 23 miejsce na 28 państw Unii Europejskiej. Wciąż mamy zatem wiele do zrobienia, a w podnoszeniu kompetencji cyfrowych Polaków z pewnością pomogą branże, które tak jak dziś księgowość wdrożą innowacje oparte na danych i zaczną z nich na co dzień korzystać.

Połączenie technologii z pracą księgowych sprawia, że pewne czynności mogą być wykonywane jednocześnie. Gdy dane są automatycznie odczytywane z faktur, księgowi mają czas na przygotowanie deklaracji lub obsługę klientów. Dzięki temu, że system zdejmuje z pracowników biur rachunkowych konieczność realizacji wielu zadań, są oni w stanie skupić swoją uwagę na trudniejszych zagadnieniach lub poszerzyć swoją wiedzę i podnieść kwalifikacje

tłumaczy Krzysztof Wojtas.

Pandemia przyspieszyła wdrożenie nowych technologii w wielu branżach. Pojawiły się rozwiązania usprawniające pracę z danymi oraz wirtualne współdziałanie zespołów. Wiele firm zaczęło wystawiać faktury online i przesyłać księgowym dokumenty za pomocą odpowiednich programów. Zarówno przedsiębiorstwa, jak i biura rachunkowe wkroczyły do cyfrowego świata. A to wszystko przybliża nas do miana społeczeństwa 5.0.



Artykuł pochodzi ze strony filarybiznesu.pl