Pandemia pokrzyżowała plany organizowania tradycyjnych form działalności branży eventowej, obejmującej według danych GUS 38,3 tys. firm.

Sama branża i organizatorzy imprez nauczyli się mimo to radzić sobie z nową rzeczywistością. Jedną z możliwości w tej sytuacji stało się przeniesienie wydarzeń do świata online lub zastosowanie hybryd, czyli eventów, w których można uczestniczyć osobiście, albo przez internet.

Jak wynika z danych ClickMeeting, takie modele organizowania wydarzeń cieszą się w 2020 r. o 787 proc. większą popularnością w Polsce niż rok temu. W Polsce średnio organizowanych jest 7,2 tys. imprez masowych rocznie. Wartość tego sektora to około 3 mld zł. Branża eventowa odpowiada za 1,5% polskiego PKB. Jest to więc obszar o znacznym wpływie gospodarczym.

Cała branża to głównie małe, zatrudniające od 1 do 9 pracowników firmy z polskim kapitałem. Ich udział to aż 94 proc. całej branży. Sektor ma wpływ na około 220 tys. miejsc pracy. To oznacza, że mniej więcej tyle osób jest związanych zawodowo bezpośrednio lub pośrednio z tą branżą. Firmy zlokalizowane są głównie w woj. mazowieckim (35 proc.), choć w wielkopolskim, a także śląskim i dolnośląskim też jest ich więcej niż w pozostałych regionach. Tu odsetek ten wynosi odpowiednio 10 proc., 7,3 proc. i 7,3 proc..

Obecnie w naszym kraju istnieje 38 365 firm zajmujących się eventami. Dla 33 460 jest to działalność dodatkowa, natomiast dla 4 905 główna, biorąc pod uwagę PKD. Z analizy Bisnode Polska na podstawie wpisów KRS (dane według podstawowego i głównego PKD) wynika, że w czasie pandemii 3,93 proc. firm zawiesiło swoją działalność.

Z kolei od początku stycznia do końca września br. wzrost zawieszonych działalności w porównaniu do roku 2019 wyniósł blisko o 20 proc., podczas gdy największą liczbę odnotowano w I kwartale br. W kwartałach II i III liczba ta spadała. Natomiast 0,8 proc. firm z omawianej branży całkowicie zamknęło działalność. Jednocześnie łącznie 859 firm w badanym czasie wznowiło swoją działalność.

Stosunkowo niewiele firm z branży zamknęło się w ostatnim czasie, mimo, że eventy stacjonarne prawie wcale nie są organizowane, a więc i przychody firm są katastrofalnie niskie. (...)Wzrost popularności wydarzeń organizowanych w modelu online lub hybrydowym był w tej sytuacji pomocny

mówi Dominika Paciorkowska, dyr. zarządzająca ClickMeeting.

Według danych tej firmy, na dostarczanej przez nią platformie w tym roku odbyło się o 787 proc. w Polsce i 186 proc. na całym świecie więcej dużych wydarzeń niż jeszcze rok temu. Natomiast w wydarzeniach powyżej 1000 osób uczestniczyło w tym roku już o 55 proc więcej osób niż w całym 2019 r.

 


Artykuł pochodzi ze strony filarybiznesu.pl