„Seniorze - spotkajmy się w sieci” – to hasło kampanii Ministerstwa Cyfryzacji. Resort realizuje ją wspólnie z Państwowym Instytutem Badawczym NASK oraz Warszawskim Instytutem Bankowości.

Wygrana koncepcja

Jej koncepcja powstała w ramach skierowanego do organizacji pozarządowych konkursu „(Nie)Bezpieczni w sieci”, który ogłoszono jeszcze w marcu w ramach kampanii „e-Polak potrafi!”.

Pomysłodawcą „Seniorze - spotkajmy się w sieci” jest jeden z laureatów konkursu – Fundacja Warszawski Instytut Bankowości.

- Od dłuższego czasu prowadzimy działania zachęcające seniorów do korzystania z internetu. Nowa kampania świetnie się w nie wpisuje. Co więcej, jest potrzebna szczególnie teraz. W czasie, kiedy dla zdrowia i bezpieczeństwa, zachęcamy seniorów do pozostania w domu

– mówi Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. – Internet to okno na świat. Ważne, by umiejętnie i bezpiecznie z niego korzystać. Dlatego będziemy tłumaczyć, jak to robić – dodaje minister. W tym tłumaczeniu pomoże resortowi ambasadorka kampanii – znana i lubiana aktorka Barbara Bursztynowicz.

- Seniorzy to wyjątkowa grupa społeczna. Z jednej strony z ogromnym doświadczeniem życiowym, a z drugiej coraz aktywniejsza i otwarta na nowe umiejętności. Dziś w obliczu otaczającej nas cyfrowej rzeczywistości, jest niezwykle ważne, aby przestrzeń wirtualna była dla seniorów miejscem jak najbardziej przyjaznym i bezpiecznym

– zauważa Michał Polak, wiceprezes Fundacji Warszawski Instytut Bankowości. – Dlatego też chcemy, aby nasza kampania była istotnym krokiem w tym kierunku. Dzięki niej dotrzemy do dziadków, rodziców ale także wnuków i dzieci. Jesteśmy przekonani, że międzypokoleniowa wymiana doświadczeń i wiedzy zwiększy poziom bezpieczeństwa naszych seniorów w cyberprzestrzeni. Pozwoli także pielęgnować relacje, na które mamy coraz mniej czasu – dodaje.

Bezpieczny cel

Współpraca międzypokoleniowa to cel Ministerstwa Cyfryzacji. Dlatego kieruje ono działania nie tylko do seniorów, ale i ich bliskich – dzieci i wnuków.

Co przygotowano? Proste, napisane przystępnym językiem broszury, ale i krótkie filmy instruktażowe. Filmów będzie pięć, tyle samo broszur.

Główną bohaterką filmów jest ambasadorka resortu Barbara Bursztynowicz. Tematy filmów i broszur dobrano tak, aby najpierw pomóc seniorom poznać możliwe zagrożenia w sieci, a później nauczyć ich, jak tych zagrożeń unikać.

Dlatego pierwsze trzy tematy to: bezpieczne korzystanie w sieci z rozrywki i komunikacji oraz bezpieczne załatwianie online różnych spraw, w tym urzędowych. Kolejne dwa tematy dotyczą sposobów na zabezpieczenie swoich danych w sieci, a także unikania konkretnych metod oszustów w internecie.

Filmy wprowadzają do tematyki każdego z poszczególnych zagadnień, a broszury rozwijają i uzupełniają każdy z nich. Dzięki takiemu ujęciu senior będzie mógł rozpoznać zagrożenie, ale też dowie się, jak sobie z nim poradzić – sam lub przy wsparciu bliskich - dzieci czy wnuków.

Emisja pierwszego filmu i pierwszej broszury już dziś! Spektakl i film | Kampania „Seniorze – spotkajmy się w sieci” – obejrzyjcie koniecznie 

Broszurę można znaleźć TUTAJ

Premiera kolejnego filmu i kolejnej broszury już za tydzień. I tak aż do 24 listopada – co wtorek ministerstwo będzie dostarczać nowych materiałów.

- Jesteś seniorką, seniorem i chcesz się czuć w internecie pewniej i bezpieczniej? A może chciałbyś zachęcić do bezpiecznego korzystania z sieci swoich rodziców, czy dziadków lub działasz w organizacji wspierającej takie osoby? Bez względu na to, z którą z tych grup się identyfikujesz, gorąco polecam Ci śledzenie kampanii „Seniorze – spotkajmy się w sieci”. Pięć krótkich filmów instruktażowych, w których miałam przyjemność wziąć udział i pięć broszur edukacyjnych jest na wyciągnięcie ręki. Zachęcam do zapoznania się z akcją. I mam nadzieję, że spotkamy się w sieci

– mówi Barbara Bursztynowicz, ambasadorka kampanii.