Umowa zakupu przez Agencję Rozwoju Przemysłu Rafako Ebus, spółki celowej Rafako SA została sfinalizowana. Umowa obejmuje również zakup przez Rafako Ebus, już jako spółki w 100% zależnej od ARP S.A., zorganizowanej części przedsiębiorstwa w postaci oddziału w Solcu Kujawskim. ARP S.A. przejmuje tym samym kontrolę nad projektem Rafako polegającym na opracowaniu i homologacji prototypu innowacyjnego autobusu elektrycznego. 

Realizacja projektu autobusu elektrycznego wpisuje się w Strategię na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Efekty prac Rafako nad stworzeniem nowego modelu autobusu, z uzyskaną homologacją, otwierają możliwość pozyskania rynku zbytu po uruchomieniu w ramach spółki celowej seryjnej produkcji autobusów elektrycznych. 

Prototyp autobusu elektrycznego to efektem prac wyspecjalizowanego i doświadczonego w branży zespołu pracowników. Pojazd o długości 8,5 m predysponowany jest do specjalistycznych celów np. dowozu uczniów do szkół zarówno w przestrzeniach miejskich, jak i podmiejskich. Produkt odpowiada zwłaszcza na zapotrzebowanie samorządów, które stawiają na poprawę bezpieczeństwa transportu młodzieży. Obecnie żaden producent krajowy i zagraniczny funkcjonujący na rynku polskim nie dysponuje pojazdem o podobnych parametrach.

- Polska należy do liderów eksportu autobusów elektrycznych w UE. To bardzo perspektywiczny rynek nie tylko w wymiarze unijnym, ale i krajowym. W najbliższych latach coraz więcej samorządów będzie przechodzić na niskoemisyjny transport publiczny, a od 2025 możemy się spodziewać, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców nie będą sprzedawane autobusy spalinowe. W ARP dostrzegamy potencjał tego rynku - widzimy jednak nie tylko korzyści biznesowe, ale też pozytywy związane z ochroną środowiska i rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki. Przejęcie Rafako Ebus to istotny krok w realizacji tych celów, które wpisują się w misję ARP - powiedział Paweł Kolczyński, wiceprezes ARP SA.

Celem Agencji jest rozwój w ramach spółki celowej produktu autobusu elektrycznego. Plany obejmują również przygotowanie nowych prototypów dłuższych pojazdów, oraz wejście na rynki polskie i zagraniczne. Są one zbieżne z trendami związanymi z ograniczeniem emisji spalin, elektromobilnością i sprzyjają rozwojowi innowacyjnych polskich produktów.

Prognozy dotyczące przyszłości rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Według Electric Bus Market 2013-2025, światowy rynek autobusów elektrycznych będzie rósł rocznie o ok. 17 proc. Trend ten jest zauważalny również w Polsce. Jeszcze w 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny. Z kolei tylko w pierwszej połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 67 miejskich elektrobusów, co stanowi 20% udziału w tym rynku.

RAFAKO przekazując projekt autobusu elektrycznego w całości do ARP koncentruje się na rozwoju w branży energetycznej, która jest główną domeną jej działalności:

- Sprzedaż Ebus-a wynika ze strategii koncentracji Rafako na głównej działalności spółki. Sprzedajemy aktywa, które nie są z nią związane i nie angażujemy dalszych środków w start upy, nawet tak interesujące jak projekt elektrycznego autobusu. (…)Rafako chce być obecne na rynku budownictwa energetycznego i instalacji ochrony środowiska dla energetyki i w tych obszarach upatrujemy możliwości dalszego rozwoju spółki - powiedział Radosław Domagalski - Łabędzki, wiceprezes Rafako SA.
 



Artykuł pochodzi ze strony filarybiznesu.pl