Rozpoczęły się konsultacje w sprawie nowelizacji Kodeksu spółek handlowych - poinformowało w środę w komunikacie Ministerstwo Aktywów Państwowych. Projekt noweli wprowadza m.in. regulacje dotyczące prawa holdingowego.

Jak informuje resort, w przedstawionym do konsultacji projekcie zaproponowano wprowadzenie prawa grup spółek, zwanego również prawem holdingowym. To rozwiązanie nieistniejące do tej pory w polskim systemie prawnym. Dzięki proponowanym zmianom spółka dominująca będzie mogła wydawać pozostałym spółkom z grupy wiążące polecenia w celu realizacji wspólnej strategii.

Jak napisano w uzasadnieniu do projektu nowelizacji, prawo holdingowe reguluje relacje prywatno-prawne pomiędzy spółką dominującą i jej spółkami zależnymi, w sposób uwzględniający interes wierzycieli, członków organów oraz drobnych wspólników (akcjonariuszy) spółki zależnej, jak również wyposażenie rad nadzorczych w narzędzia umożliwiające prowadzenie bardziej efektywnego nadzoru korporacyjnego, a także wyeliminowanie wątpliwości interpretacyjnych.

W uzasadnieniu dodano, że w pracach legislacyjnych nad Kodeksem spółek handlowych w 2000 roku przyjęto koncepcję ograniczonej (szczątkowej) regulacji prawa holdingowego, ograniczając się wówczas do przepisów odnoszących się do holdingów umownych, a więc takich, w których spółka dominująca i spółka zależna zawierają pomiędzy sobą umowę o zarządzanie spółką zależną przez spółkę dominującą lub umowę o odprowadzanie zysku spółki zależnej do spółki dominującej.

Regulacja ta nie uwzględniła natomiast unormowania kwestii prawnych dotyczących tzw. holdingów faktycznych, a więc spółek, pomiędzy którymi powstał stosunek dominacji i zależności. Jako że w polskiej praktyce gospodarczej dominują holdingi faktyczne, a holdingi umowne należą do rzadkości, stąd proponowana nowelizacja KSH - przez wprowadzenie nowego działu "Grupy spółek", który dotyczy zasadniczo holdingów faktycznych.

W uzasadnieniu napisano też, że nowelizacja powinna regulować również klauzulę uznającą, że spółka dominująca i zależna kierują się nie tylko własnym interesem, lecz również interesem grupy spółek oraz uzasadnionymi interesami wspólników (akcjonariuszy) mniejszościowych i wierzycieli spółki zależnej.

Jak informuje resort aktywów państwowych, zmiany legislacyjne obejmą ponadto szeroko rozumiane prawo handlowe. Proponowane przepisy zakładają m.in. precyzyjne określenie sposobu obliczania długości kadencji członków zarządów i rad nadzorczych. Wprowadzają także do polskiego ustawodawstwa zasadę Business Judgement Rule (zasada biznesowej oceny sytuacji) oraz określają podstawowe obowiązki członków organów. Kluczową kwestią opracowanej reformy jest sposób funkcjonowania rad nadzorczych.

Jak dodano w Ocenie Skutków Regulacji (OSR), chodzi o próbę zmiany sposobu myślenia o radzie nadzorczej - z pojmowania jej jako organu czysto kontrolnego, w kierunku organu będącego równoprawnym partnerem zarządu, mającym dostęp do informacji oraz do realnych instrumentów nadzoru. Według OSR jest to krok w obszarze zapewnienia bezpieczeństwa spółek, jak i ich otoczenia.

Ministerstwo informuje, że konsultowane propozycje definiują również m.in. katalog informacji, które zarząd będzie zobowiązany regularnie przekazywać radzie nadzorczej. Ta z kolei zostanie wyposażona w możliwość samodzielnego (tzn. bez udziału zarządu) wyboru i zatrudnienia podmiotu zewnętrznego - tzw. doradcy rady nadzorczej - który posiada wiedzę i kwalifikacje niezbędne do zbadania określonych zagadnień dotyczących funkcjonowania spółki, w tym stanu jej majątku (w zakresie dopuszczonym przez wspólników).

"Rozwiązania, które przedstawiamy są efektem prac zespołów eksperckich, w których uczestniczyli nie tylko wybitni prawnicy, ale też przedstawiciele środowisk biznesowych. Konsultacje społeczne są tym czasem, w którym w nasze prace może włączyć się każda osoba zainteresowana projektem, przedstawiając swoją perspektywę czy pomysły, jak ulepszyć projekt”

napisano w komunikacie MAP.

Konsultacje potrwają do 19 września 2020 roku.

Resort podkreśla, że obecny Kodeks spółek handlowych powstał w 2000 roku i przez minione dwie dekady nie był unowocześniany i reformowany w wielu obszarach. Polska gospodarka z kolei przeszła w tym czasie ogromną transformację, a dzięki nowelizacji ustawa zostanie dostosowana do obecnych realiów.



Artykuł pochodzi ze strony filarybiznesu.pl