Dbający o odporność postrzegają ją jako obszar, na który można mieć aktywny wpływ. W większym stopniu dostrzegają wpływ zdrowej diety na budowanie odporności. Mniej dbający o odporność uważają, że mają mniejszy wpływ na jej budowanie i dostrzegają mniejszy związek między dietą a odpornością. Niektórzy wręcz go podważają. W konsekwencji przekłada się to na różny sposób odżywiania, w tym różne postrzeganie roli warzyw i owoców w diecie.

Wiedza o tym, jak warzywa i owoce wpływają na odporność, jest na bardzo dużym poziomie ogólności. Wiele osób potrafi uprościć ją do haseł: witaminy, witamina C, cytrusy. Pokazuje to, że wciąż potrzebna jest edukacja na temat wypływu indywidualnych działań na budowanie odporności.

Potrzebna jest edukacja na temat innych źródeł witaminy C niż ograne cytrusy. Coś bardziej lokalnego, ale równie estetycznego i apetycznego. Tym bardziej, że owoce i warzywa, które zawierają dużo witaminy C wskazywane są jako wzmacniające odporność - czarna porzeczka, papryka, natka pietruszki. Szerzej, komunikacja znaczenia flory bakteryjnej, jelitowej, i jej wpływu na odporność, w tym kiszonki. Ta wiedza wciąż nie jest powszechna. Potrzebna jest edukacja przez łatwo przyswajalne „wow-fakty”, proste, atrakcyjne wizualne infografiki. Np. łyżka kiszonej kapusty ma 2 razy więcej witaminy C niż pół cytryny, jedna papryka więcej niż 16 cytryn. Używanie prostego, przystępnego i przyjaznego języka.
- mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.

Z kolei dietetyk dr Justyna Bylinowska, redaktor naczelna Dietetycy.org.pl zwraca uwagę na to, jak ważny w całym procesie jest odpowiedni styl życia.

Dokonywanie odpowiednich wyborów związanych ze stylem życia, dietą oraz poziomem aktywności fizycznej ma zauważalny wpływ na stan zdrowia, w tym także kondycję układu odpornościowego.
- mówi dr Justyna Bylinowska.

Wyniki badań pokazują sens działań edukacyjnych pokazujących lato jako najlepszy okres w roku na działania dietoprofilaktyczne sprzyjające podniesieniu odporności.