„Projekt realizowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. To współfinansowanie wyniosło 174 mln zł, przy całkowitej wartości projektu ponad 320 mln zł”

– mówiła Jarosińska-Jedynak.

Dodała, że dzięki temu Gorzów zakupił 14 nowoczesnych tramwajów wyprodukowanych w polskiej Pesie z Bydgoszczy i zmodernizował ponad 6,5 km torowisk.

„Bardzo cieszy, że będziemy mogli poruszać się (po Gorzowie) tramwajami bezpiecznymi, nowoczesnymi (...) Dzięki temu też korzystamy z szybkiego, bezpiecznego i ekologicznego środka transportu”

- zaznaczyła.

Mówiła, że dla niej, jako ministra odpowiedzialnego za program Dostępność Plus, ważna jest również dostępność tramwajów dla osób niepełnosprawnych.

Minister oceniła, że Gorzów wykorzystuje możliwości pozyskiwania unijnego dofinansowania do najważniejszych dla miasta inwestycji.

„Tych środków jest wykorzystywanych bardzo dużo, bo zarówno na drogi jak i zbiorniki (retencyjne), więc te środki są wykorzystywane w takich możliwościach, jakie Gorzów ma jeśli chodzi o wkład własny”

– dodała.

Prezydent Gorzowa Wlkp. Jacek Wójcicki podziękował mister i wojewodzie w realizacji projektu.

„...dzisiaj cieszymy się, od kilku dni gorzowianie cieszą się nowoczesnymi tramwajami. Nie byłoby tego, gdyby nie tak ogromne dofinansowanie. Nie poradzilibyśmy sobie bez tego” – powiedział prezydent.

Dodał, że miasto nadal w miarę swoich możliwości budżetowych będzie wnioskować o kolejne pieniądze z funduszy unijnych. Mówił, że chciałoby dokupić kolejnych sześć składów tramwajowych i wybudować nową linię tramwajową na osiedle Górczyn.

Gorzów i jego spółka Miejski Zakład Komunikacji pozyskały z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 174 mln zł na realizację projektu pn. "System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie Wlkp." Całe przedsięwzięcie jest warte ponad 320 mln zł.

Miasto za około 199 mln zł, przy dofinansowaniu unijnym na poziomie 99 mln zł, wzięło na swoje barki tzw. twarde inwestycje w infrastrukturę, natomiast MZK za ponad 122 mln zł zakupił 14 nowych składów tramwajowych, zmodernizował halę tramwajową, stację obsługi i system monitoringu torów odstawczych. Na ten cel z PiOŚ uzyskał ponad 74 mln zł dofinansowania.

2 lipca br. w Gorzowie została ponownie uruchomiona linia tramwajowa nr 1, tym samym po prawie trzech latach przerwy wznowiono komunikację tego typu i na tory wyjechały nowe składy.

Nadal trwają prace modernizacyjne na ulicach Chrobrego i Mieszka I, w ramach projektu ma powstać jeszcze węzeł przesiadkowy i zostać zainstalowany system dynamicznej informacji pasażerskiej wraz z nowoczesnym monitoringiem miasta.