Na początku lipca, uczestnicy powinni już mieć za sobą 10 z rekordowej liczby 22 wyścigów, ale wszystko skomplikowała pandemia koronawirusa. Niemal w ostatniej chwili odwołano inauguracyjną rundę w Australii, a z kalendarza wypadły też lub zostały przełożone imprezy w Bahrajnie, Wietnamie, Chinach, Holandii, Hiszpanii, Monako, Azerbejdżanie, Kanady i Francji.

Kryzys związany z COVID-19 wciąż nie został zażegnany, a sytuacja jest szczególnie trudna m.in. w USA, Brazylii czy Rosji. Dlatego na razie wyznaczono terminy tylko ośmiu rund w Europie, dalsza część kalendarza nie jest jeszcze znana. Co więcej, na żaden tor nie zostaną wpuszczeni kibice, zamknięte będą też strefy dla VIP-ów.

Na powrót Formuły 1 kibice czekali bardzo długo

Sezon rozpocznie się w Austrii 3-5 lipca, a tydzień później na tym samym torze odbędzie się druga runda. Będą to wyścigi o Grand Prix Austrii i Styrii. W kolejnej imprezie 19 lipca kierowcy powalczą o GP Węgier, a w dalszej kolejności planowane są dwie rundy w Wielkiej Brytanii (2 i 9 sierpnia) i po jednej w Hiszpanii (16 sierpnia), Belgii (30 sierpnia) i we Włoszech (6 września).

Będziemy mieli mniej wyścigów w kalendarzu i oczekujemy silnej konkurencji ze strony naszych rywali, więc nie wolno nam tracić koncentracji. Nawet nie wiemy, ile będzie rund. To bezprecedensowa sytuacja, dlatego każdy punkt jest niezwykle ważny

- stwierdził broniący barw McLarena Hiszpan Carlos Sainz jr, który w 2021 roku przejdzie do Ferrari i dodał:

Na Spielbergu jest wiele miejsc, w których można wyprzedzać, ale trudno powiedzieć cokolwiek o naszej formie, biorąc pod uwagę, ile czasu spędziliśmy poza torem.

Kierowcy i teamy muszą przygotować się na wiele nowych wyzwań. Osiem wyścigów w ciągu 10 tygodni może oznaczać problemy np. ze sprowadzeniem na czas potrzebnych części zapasowych. Stresujące mogą być też przepisy sanitarne. Tylko spełnienie rygorystycznych wymagań pozwoli teamom na rywalizację o tytuł mistrzowski, ale może się to okazać wyjątkowo męczące dla uczestników.

Wszystko zaczyna się już w momencie przybycia na miejsce wyścigu. Wszyscy poddawani są testom na COVID-19 i nie zostaną nawet wpuszczeni na teren toru, jeśli nie wykażą, że wynik badania był negatywny. Później testy przeprowadzone zostaną ponownie. Oszacowano, że w samej Austrii takich badań wykonanych zostanie ok. 12 tysięcy na trzech tysiącach osób, a wyniki analizowane będą w laboratorium w Monachium.

Praca mechaników w nowych warunkach stanie się jeszcze trudniejsza

Na terenie toru obowiązuje obowiązek noszenia maseczek i zachowywania odpowiedniego dystansu. Wszędzie rozstawione będą płyny do dezynfekcji rąk.

Kiedy mechanicy wykonywać będą pracę fizyczną, a będzie gorąco, noszenie maseczki będzie naprawdę wielkim wyzwaniem. Zorganizowaliśmy się tak, żeby w hotelu czy na torze wszyscy mieli własne jedzenie, aby nikt nie musiał nigdzie wychodzić

- relacjonował dyrektor sportowy Ferrari Laurent Mekies.

Mimo chaosu wywołanego przez pandemię wydaje się, że nie zmienili się faworyci. Ekipa Mercedesa okazała się najlepsza wśród konstruktorów w każdym z sześciu ostatnich sezonów, a od 2017 roku nie do pokonania jest jej kierowca Lewis Hamilton. Brytyjczyk jest już sześciokrotnym mistrzem świata i jeśli obroni tytuł, wyrówna rekord Michaela Schumachera.

Kubica z kibicami. W tym sezonie takich scen nie zobaczymy

W wyścigach raczej zabraknie Roberta Kubicy, które w poprzednim sezonie wrócił do "królowej sportów motorowych", startując w cyklu po raz pierwszy od 2010 roku. Jego karierę przerwał poważny wypadek podczas Rajdu Ligurii w lutym 2011. W barwach Williamsa Polak nie osiągnął jednak sukcesów, a na 2020 rok przeniósł się do Alfa Romeo Racing Orlen. W teamie pełni rolę kierowcy testowego i ma zapewnić wsparcie Finowi Kimi Raikkonenowi oraz Włochowi Antonio Giovinazziemu.

Tradycyjnie przed niedzielnym wyścigiem, którego start zaplanowano na godzinę 15.10, odbędą się trzy treningi - dwa w piątek i jeden w sobotę. Po tym ostatnim kierowcy powalczą o pola startowe w kwalifikacjach.