Z ponad 30 nadesłanych projektów, wybrano ostatecznie 12, aby je pod okiem fachowców rozwijać. Jak podkreślił na otwarciu spotkania dyr. FINA Dariusz Wieromiejczyk:

Dzisiejsze warsztaty są pierwszym wydarzeniem, organizowanym w naszej siedzibie po okresie zamknięcia, spowodowanego pandemią. Cieszę, się że wznawiamy naszą działalność od warsztatów scenariuszowych. Wierzę, że przyszłe filmy sprawią, że świat będzie lepszy.

Kilka filmów, które przeszły przez pitching przy Festiwalu NNW, trafiły dzięki temu do produkcji TVP.

Dwa lata temu było to “Milczące pokolenie”, wyemitowane w lutym 2019 r. z okazji Narodowego Dnia Pamięci "Żołnierzy Wyklętych". Pracujemy też nad projektem sprzed dwóch lat “Na północ od piekła”. Z ubiegłego roku – w trakcie realizacji jest “Głowa dr. Witaszka”. Produkcja filmowa nie jest sprawą prostą i wymaga od twórcy starannego przygotowania.

przypomniała Małgorzata Rydzewska, redaktor odpowiedzialny  z Działu Kreacji Publicystyki, Dokumentu i Audycji Społecznych TVP S.A.

Dla kursantów warsztaty scenariuszowe stały się szansą na konsultację ekspercką. Podkreślają oni wartość merytoryczną takiego szkolenia:

Warto tu przyjechać! Już od pierwszego kontaktu, jaki miałem z pitchingiem, wyniosłem inny projekt na film, znacznie ulepszony. W tym roku jestem po raz drugi na warsztatach scenariuszowych. Polecam każdemu, bo uczestnictwo może przynieść tylko zysk!

 mówi Zbysław Kaczmarek, autor projektu “Głowa dr. Witaszka”, nagrodzonego przez KRRiT podczas Pitching Forum na Festiwalu Filmowym NNW 2019.

Wtóruje mu Marta Plucińska, reżyser i producent filmów fabularnych, a na warsztatach autorka projektu „Życie na pokaz (Odważna)”, opowiadającego o szpiegowskiej działalności Krystyny Skarbek:

Dzięki warsztatom jestem w bardzo komfortowej sytuacji. Mam do czynienia z profesjonalistami, to pierwsze. Pracujemy jak na międzynarodowych pitchingach festiwalowych – Berlinale czy Rotterdam. Mistrzowie pracują z nami na poziomie zawodowym, z dużym respektem dla gatunku.

 

W Polsce bardzo brakuje uczelni, która właśnie takie tematy będzie pogłębiać. Tematyka historyczna traktowana jest na wyższych uczelniach po macoszemu, a często wręcz pomijana. Zachodzi pytanie: gdzie mamy szlifować swój warsztat aby robić dobre filmy? Dzisiejsze wydarzenie niewątpliwie tę lukę wypełnia i (..) wiem, że i w tym roku kilka projektów pozyska finansowanie i wejdzie w fazę produkcji.

– zauważa Karol Wojteczek, prezentujący scenariusz filmu „ Za bochen chleba”.

W panelu wzięli udział przedstawiciele Biura Programowego TVP S.A.

Twórca dokumentu musi myśleć o filmie w sposób nowoczesny, pamiętać o tym w jakim środowisku tworzy - a jest to świat zdominowany przez platformy streamingowe, które przyzwyczajają widzów do wysokiego poziomu realizacyjnego. Nudny wykład nie trafi do współczesnego widza, podobnie jak produkcje oparte na wielokrotnie używanych kliszach narracyjnych, czy takie, które nie bronią się pod kątem czysto warsztatowym. Jeżeli chodzi o filmy historyczne to pokazując wydarzenia z przeszłości twórca powinien przede wszystkim starać się znaleźć pomost łączący opowiadaną przez niego historię z teraźniejszością.

– radził Tomasz Piechal, starszy redaktor programujący z Biura Programowego TVP S.A.

Często, szczególnie na początku drogi zawodowej, twórcy czują się zagubieni, nie wiedzą do kogo się zwrócić(…). Widząc te potrzeby uruchomiliśmy 5 lat temu na Festiwalu Niepokorni Niezłomni Wyklęci w Gdyni spotkania branżowe Pitching Forum. Z czasem poszerzyliśmy formule pitchingu o warsztaty scenariuszowe i montażu. Wszystko po to, aby twórców jak najlepiej przygotować do produkcji swoich filmów, w tym wesprzeć producentów w pozyskiwaniu grantów. Jednak wszystko zaczyna się od scenariusza, dlatego drogę do wrześniowego pitchingu zaczynamy dzisiaj, na warsztatach scenariuszowych.

– podkreślił Arkadiusz Gołębiewski, dyrektor Festiwalu NNW -

Bez wrażeń film traci wyrazistość i  zamienia się w suchy wykład, uczulają filmowcy: „Profesjonalny filmowiec, który czuje kino, potrafi przełożyć ciąg wydarzeń historycznych na język filmowy. Bez tego nie ma mowy o filmie. Żeby zrozumieć naszego bohatera, trzeba dotrzeć do jego emocji” – wyjaśnił Maciej Drygas, reżyser.

Mnóstwo fascynujących tematów czeka w Polsce na realizację. Rozumiemy wyzwania, przed jakimi stają twórcy. Nieprzygotowany projekt nie ma szans na wsparcie finansowe, a przez to - na realizację. Podczas warsztatów mamy różny bagaż zawodowy, a udaje nam się stworzyć wspólnotę, wzajemne wsparcie. Uważam, że nie ma drogi na skróty. Trzeba budować profesjonalnie.

 podsumowuje na zakończenie Arkadiusz Gołębiewski.

XII edycja międzynarodowego Festiwalu Filmowego Niepokorni Niezłomni Wyklęci odbędzie się jesienią, 24-27 września 2020 w Gdyni.