We wnękach okiennych polichromie zostały pokryte warstwą farby. Stan zachowania malowideł był na tyle dobry, że wałbrzyska konserwator zabytków, Anna Nowakowska-Ciuchera, zaleciła zdjęcie tynków z okresu hitlerowskiego oraz jeszcze późniejszych warstw farby i odkrycie całej zachowanej polichromii.

– opowiada rzecznik.

Wystrój Sali Krzywej, podobnie jak innych komnat w Książu, został niemal całkowicie zniszczony podczas wojennej przebudowy prowadzonej w latach 1944-45 przez nazistowską organizację Todt.

Sala Krzywa, która jest jedną z najstarszych sal w tzw. zamku górnym, przed II wojną światową uchodziła także za jedną z najpiękniejszych. Jej późnogotycki i renesansowy wystrój oraz dekoracje w angielskim stylu Arts & Craft, organizacja Todt zamalowała i zasłoniła sufitem. 

– dodaje Mykytyszyn.

O dawnej świetności komnaty świadczy zachowany renesansowy kominek z szarego piaskowca. Ozdabiają go płaskorzeźby, m.in. trzy tonda portretowe w otoczeniu girland podtrzymywanych przez putta.

Z kolei prezes Zamku Książ Anna Żabska podkreśliła, że Książ dysponujemy ikonografią przedstawiającą historyczny wystrój sali.

Bardzo bogate w detale fotografie pochodzą m.in. z kolekcji zdjęć autorstwa zamkowego kucharza Louisa Hardouina, z lat 1909-1920; prywatnych zbiorów księcia Bolko von Pless oraz teki konserwatora zabytków w czasie II wojny światowej Guntera Grundmanna. Materiał ten pozwoli nam na odtworzenie historycznych polichromii, a tym samym przynajmniej częściowe przywrócenie Sali Krzywej jej splendoru z czasów Hochbergów.

– powiedział Żabska.

Prace konserwatorskie potrwają do końca września.