Każdy z projektów rozpoczął od publicznej prezentacji. Następnie został poddany analizie przez grono eksperckie. W grupie mentorów znaleźli się uznani reżyserzy, scenarzyści oraz producenci – Maciej Drygas, Michał Bożek, Franco de Pena, Grzegorz Pacek, Darek Dikti, oraz Arkadiusz Gołębiewski, pomysłodawca i producent wydarzenia. Eksperci podczas warsztatów podkreślają jedno: film znacznie różni się od lekcji historii oraz wykładu.

Często, szczególnie na początku drogi zawodowej, twórcy czują się zagubieni, nie wiedzą do kogo się zwrócić, z kim skonfrontować swoje pomysły aby temat zamienić na scenariusz a potem dobry film. (…). Widząc te potrzeby uruchomiliśmy 5 lat temu na Festiwalu Niepokorni Niezłomni Wyklęci w Gdyni spotkania branżowe Pitching Forum. Z czasem poszerzyliśmy formule pitchingu o warsztaty scenariuszowe i montażu. Wszystko po to, aby twórców jak najlepiej przygotować do produkcji swoich filmów w tym wesprzeć producentów w pozyskiwaniu grantów. Jednak wszystko zaczyna się od scenariusza dlatego drogę do wrześniowego pitchingu zaczynamy dzisiaj na warsztatach scenariuszowych...

– zauważa Arkadiusz Gołębiewski, dyrektor Festiwalu NNW.

Mieczysław Vogt, autor projektu „Bohdan Wendroff – ostatni rycerz kresowy, klucznik na Zamku” i jeden z uczestników, zwrócił uwagę na powszechny dylemat, przed jakim stają autorzy dokumentów historycznych.

Głównym wyzwaniem filmowca jest to, że jego bohaterowie... już nie żyją. Z tego względu stworzenie filmu jest możliwe jedynie po żmudnym zebraniu dokumentacji. Ukazanie dawnych kontrastów może być kluczem. Przykład? Oto dziedzic wielkiej fortuny ziemskiej musi wstawać o świcie, by rozwozić kwiaty. Co za historia! 

– opisuje Mieczysław Vogt.

Emocje. To one z historii robią coś atrakcyjnego. Bez wrażeń film traci wyrazistość i zamienia się w suchy wykład faktograficzny – uczulają zawodowi filmowcy.

Profesjonalny filmowiec, który czuje kino, potrafi przełożyć ciąg wydarzeń historycznych na język filmowy. Bez tego nie ma mowy o filmie. Żeby zrozumieć naszego bohatera, trzeba dotrzeć do jego emocji. Tego, co go osobiście poruszy, tak do głębi.

– wyjaśnia Maciej Drygas, reżyser, prowadzący wykład masterclass pierwszego dnia.

Powiedzmy sobie jasno: książkowy, akademicki wykład to nie jest film. Szukajmy tematów, mocno dotykających emocji, zarówno bohatera, jak i widza.

– wtóruje mu reżyser Arkadiusz Gołębiewski.

Nie każdy temat nadaje się na autorski film dokumentalny. Częstym błędem jest mylenie filmu z lekcją historii, o której szybko zapominają. Film musi być porywający, ciekawy! Twórca powinien mieć świadomość – nudnawa, szkolna lekcja stoi w sprzeczności z kinem, które ma jedno zadanie – wciągnąć widza.

– uzmysławia Darek Dikti, producent filmowy i koordynator projektu.

Musimy zadać sobie pytanie – co w danej sprawie interesuje nas najmocniej? Kluczowe pytanie jest proste – jesteś filmowcem czy historykiem? Sposób patrzenia reżysera ma strategiczne znaczenie dla filmu, także dokumentalnego.

– podkreśla Grzegorz Pacek, reżyser i scenarzysta.

Dla kursantów warsztaty scenariuszowe stały się szansą na konsultację ekspercką. Podkreślają oni wartość merytoryczną takiej formy szkolenia.

Dzięki warsztatom jestem w bardzo komfortowej sytuacji. Przede wszystkim mam do czynienia z profesjonalistami. Pracujemy zupełnie tak jak na międzynarodowych pitchingach festiwalowych - Berlinare czy Rotterdam. Mistrzowie pracują z nami na poziomie zawodowym, z dużym respektem dla dokumentu jako gatunku filmowego. Teraz wiem, że sama historia to zbyt mało. Trzeba jeszcze znaleźć format i odpowiedni język.

– mówi Marta Plucińska, reżyser i producent filmów fabularnych, a na warsztatach autorka projektu „Życie na pokaz (Odważna)”, opowiadającego o szpiegowskiej działalności Krystyny Skarbek.

Mnóstwo fascynujących tematów czeka w Polsce na realizację. Istnieją pewne tematy, które opowiedziane być po prostu muszą. Koniecznie. Ich bohaterowie na to zasługują! – podkreśla Arkadiusz Gołębiewski.

Dla Karola Wojteczka, absolwenta dziennikarstwa na UW uczestnictwo w warsztatach to wyjątkowa okazja skonfrontowania swojego projektu z zawodowcami. W Polsce bardzo brakuje uczelni która właśnie takie tematy będzie pogłębiać. Tematyka historyczna zawsze traktowana jest na wyższych uczelniach po macoszemu, a często wręcz pomijana. Zachodzi pytanie gdzie mamy szlifować swój warsztat aby robić dobre filmy? Dzisiejsze wydarzenie  niewątpliwie tę lukę wypełnia i patrząc po dorobek poprzednich warsztatów wiem, że i w tym roku kilka projektów pozyska finansowanie i wejdzie w fazę produkcji – mówi Wojteczek, autor scenariusza filmu „ Za bochen chleba”.

Uczestnicy zostali przydzieleni do zespołów roboczych, by z nowej perspektywy ocenić koncepcję filmów. Wśród zaproponowanych tematów znajdują się m.in. biografia Bohdana Wendroffa, kulisy zdrady gen. Grota, życie Jerzego Piotrowicza czy historia Romana Bulczyńskiego – uczestnika Poznańskiego czerwca 56', sądzonego w tzw. Procesie Dziesięciu. Dla kursantów szkolenie jest szansą dopracowania swoich projektów, na kluczowym etapie tworzenia filmu, jakim jest scenariusz. Seminarium potrwa dwa dni. Kolejnym etapem uczestnictwa we wrześniowym Pitching Forum będą warsztaty montażowe i prezentacji projektów przed komisją ekspercką.

W kinie odwołujemy się do mitologii, barwnych obrazów. Myśląc o scenariuszu, musimy myśleć obrazami.

 – opowiada Franco de Pena, reżyser.

Organizatorem warsztatów jest Stowarzyszenie Scena Kultury, przy współfinansowaniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Partnerem jest gospodarz seminarium – FINA. Jak podkreślił na otwarciu spotkania dyr. FINA Dariusz Wieromiejczyk - dzisiejsze warsztaty są pierwszym wydarzeniem, organizowanym w naszej siedzibie po okresie zamknięcia, spowodowanego pandemią. Cieszę, się że wznawiamy naszą działalność od warsztatów scenariuszowych, gdzie chcemy opisywać bohaterów którzy zmieniali świat na lepsze. Wierzę, że przyszłe filmy też sprawią, że świat będzie lepszy.

XII edycja Festiwalu Niepokorni Niezłomni Wyklęci odbędzie się jesienią, 24-27 września 2020 w Gdyni.

Festiwal to cztery dni, wypełnione pokazami filmów dokumentalnych i fabularnych, reportażami radiowymi, ciekawymi panelami dyskusyjnymi, rozmowami o książkach historycznych oraz innymi atrakcjami. W tym roku po raz pierwszy odbędzie się międzynarodowy konkurs filmów fabularnych oraz teledysków.

Nabór filmów konkursowych trwa do końca czerwca.