Minister nauki i szkolnictwa wyższego Wojciech Murdzek wziął dziś udział w dyskusji "Transformacja edukacji. Nauka ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej!", która odbyła się w ramach konferencji Impact re:action. Szef resortu nauki mówił, że procesy wykorzystywania na uczelniach zdalnej edukacji zaczęły się już wcześniej, ale dopiero epidemia wymusiła gwałtowne przyspieszenie i umasowienie tych procesów. "Uczelnie zdały egzamin" - ocenił minister.

Jego zdaniem w procesie sprawdziły się zarówno poszczególne osoby, które "musiały przestawić swój sposób pracy", jak i autonomia uczelni.

- Były różne metody dochodzenia do prowadzenia zajęć w systemie edukacji zdalnej, ale fakt był taki, że podołaliśmy wspólnie wyzwaniu

 - powiedział.

Podkreślił, że rolą ministerstwa w procesie było modyfikowanie ram prawnych, które blokowały szybkie przechodzenie na nauczanie zdalne.

Mówiąc o wykorzystaniu nowych technologii w nauce i szkolnictwie wyższym, podał przykład platformy Navoica do nauczania zdalnego - tzw. kursów MOOC. Na razie jest tam kilkanaście kursów, opracowanych dzięki współpracy uczelni, biznesu i organizacji pozarządowych. Kursów tych będzie najprawdopodobniej powyżej dwustu - zapowiedział.

Wspomniał też o innych rozwiązaniach, jak np. cyfrowa wersja legitymacji studenckich czy technologia blockchain dla dyplomów uczelnianych. "Będziemy starali się utrwalać te zjawiska, by z nowoczesnych technologii korzystać" - powiedział.

Dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz Piotr Dardziński, który również brał udział w dyskusji, powiedział:

"Kryzys wysyła na tyle mocne impulsy zachęcające do zmian naszych codziennych nawyków, że wynosimy z niego bardzo dużo korzyści. Uczelnie się zmieniły i dalej będą się zmieniać. Przejście na dydaktykę online to jednak pierwszy krok. Sztuką jest uprawiać naukę wirtualnie, w sieci"

Podsumował, że w czasie epidemii "nauka się dzieje online i korzystają z tego wszyscy na świecie". Dardziński wyraził nadzieję, że kiedy epidemia się skończy - to doświadczenia zdobyte w jej trakcie z pracą zdalną usprawnią nawiązywanie współpracy między różnorymi podmiotami, korzystanie z wyników badań czy wiedzy naukowców.

Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Wojciech Kamieniecki z kolei zwrócił uwagę, że cyfryzacja i przejście uczelni na pracę zdalną oznacza często większą dostępność do wiedzy dla osób z niepełnosprawnościami.